پیام قدردانی رئیس‌جمهور از استقبال گرم اهالی قم

حمایت‌ها و رهنمودهای مراجع را چراغ راه دولت می‌دانیم

رئیس‌جمهور روز گذشته در پیامی، از استقبال گرم و پرشور مردم استان قم از دولت مردمی و لطف و بزرگواری ویژه علما و مراجع عظام تقلید که در سفر استانی اخیر به این استان صورت گرفت، قدردانی کرد. این پیام سید ابراهیم رئیسی در حالی صادر شد که به طور معمول، پس از هر سفر استانی دفتر رئیس‌جمهور به نیابت از دولت و رئیس‌جمهور از مردم، علما و مسئولان هر استان قدردانی می‌کند. از این رو، قدردانی شخص رئیس‌جمهور از مردم قم و مراجع عظام تقلید و علما را باید حاوی پیام و معنای ویژه‌ای دانست. این معنا را نه‌تنها در محتوای دیدارها و ملاقات‌ها، بلکه ناشی از حمایت و رهنمودهایی دانست که بزرگان حوزه و دین نسبت به رئیس‌جمهور و دولت داشتند. از قضا، همین حمایت، یا به عبارت دقیق‌تر، همین ملاطفت توأم با نقد و رهنمودهای همراه با انتقاد، مسأله‌ای بود که گویا به مذاق برخی از جریان‌های منتقد یا مخالف دولت خوش نیامد.
روز گذشته همچنین استانداری قم با صدور اطلاعیه‌ای از انتقاد دفاتر برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به تحریف اخبار دیدار رئیس جمهور با مراجع در برخی رسانه‌ها خبر داد و اظهار کرد: در جریان سفر هیأت دولت مردمی به استان قم، دفاتر برخی مراجع عظام تقلید با انتشار بیانیه نسبت به عدم رعایت امانت، تحریف سخنان و سوء استفاده سیاسی  و اقدام غیرحرفه‌ای این رسانه‌ها اعتراض کرده و بر رعایت اخلاق رسانه‌ای تأکید داشتند.

 افزایش انگیزه دولت برای خدمت‌رسانی
پیام رئیس‌جمهور خطاب به مردم قم و لطف و بزرگواری ویژه علما و مراجع عظام تقلید این گونه آغاز می‌شود: به پاس استقبال گرم و پرشور مردم آگاه، انقلابی و با بصیرت استان قم از دولت مردمی و لطف و بزرگواری ویژه علما و مراجع عظام تقلید، لازم می‌دانم به نمایندگی از دولت مردمی، صمیمانه از این حضور دلگرم‌کننده‌، قدردانی و سپاسگزاری نمایم. سید ابراهیم رئیسی افزود: بی‌شک این حمایت‌های محبت‌آمیز که جلوه دیگری از اتحاد ملی است، توان و انگیزه دولت را برای خدمت‌رسانی بی‌وقفه به مردم و حل مشکلات آنان، مضاعف خواهد کرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: در این سفر پربرکت علاوه بر زیارت بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه(س) در روز ولادت آن بانوی با کرامت، بررسی روند اجرای مصوبات سفر دور نخست، بازدید و بهره‌برداری از چندین طرح‌ اقتصادی و ‌عمرانی بویژه طرح‌های ساخت مسکن، توفیق دیدار و تبادل‌نظر با مراجع عظام حاصل شد.  مثل همیشه حمایت‌ها، ‌فرمایشات و رهنمودهای الهام‌بخش آنان را ‌قوت قلب و چراغ راهی برای دولت مردمی می‌دانیم و آن را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت مردمی قرار خواهیم داد. رئیسی تأکید کرد: دولت نیز مصمم است با رفع موانع و اجرای طرح‌های معطل مانده، شکوفایی هر چه بیشتر استان قم را محقق نموده و بر مطالبات مردم عزیز آن جامه عمل بپوشاند. رئیس‌جمهور در پایان این پیام، بار دیگر از اقشار مختلف مردم متعهد، استاندار و دیگر مدیران جهادی استان، ‌طلاب و فضلای مدرسه فیضیه قم، دانشجویان، تولیت محترم آستان مقدسه، ائمه محترم جمعه و جماعات، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، شخصیت‌های علمی و مذهبی و سایر گروه‌های سیاسی و اجتماعی
قدردانی کرد.

 چرایی تفاوت رویکرد قم
نسبت به دولت سیزدهم
جزئیات سفر رئیس‌جمهور به قم و نیز محتوای دیدارها و ملاقات رئیسی با مراجع عظام تقلید و علما، نشان داد که برخلاف دولت گذشته، شاهد رویکرد متفاوتی از قم و بزرگان حوزه و دین نسبت به دولت سیزدهم هستیم. هر چند مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس‌جمهور، مطالبات مردمی را بویژه در حوزه اقتصادی مطرح کردند، اما این مطالبات توأم با تأیید شخص رئیس‌جمهور، بویژه تلاش زیاد و خستگی‌ناپذیری او و نیز تأیید رویکرد دولت برای رفع این مشکلات اقتصادی همراه بود. این مطالبه توأم با تأیید، بویژه از این رو اهمیت دارد که رویکرد دولت گذشته، شرایطی را فراهم کرده بود تا بزرگان حوزه و علما، مجبور می‌شدند از تریبون‌های عمومی مطالب خود را مطرح کنند. اما در دو سال و نیم گذشته، حتی طرح این مسائل در دیدار خصوصی با رئیس‌جمهور نیز با تأیید دولت و آقای رئیسی همراه بوده است. شاید همین تفاوت معنادار بود که برخی رسانه‌ها را به تحریف سخنان برخی از مراجع واداشت که با واکنش بیوت آنان نیز همراه بود. از سوی دیگر رویکردهای فرهنگی و سیاسی دولت قبل، به گونه‌ای بود که واکنش‌های گاه و بیگاه مراجع و حوزه‌های علمیه را به دنبال می‌داشت، اما به دلیل هم‌نظری و هم‌جهتی فرهنگی و سیاسی دولت مردمی با حوزه‌های علمیه، اکنون نگرانی‌های این‌چنینی آنان نیز از بین رفته و ضرورتی برای طرح عمومی انتقادها نسبت به دولت وجود ندارد. سفر اخیر استانی رئیس‌جمهور به قم نشان داد که دولت، از «حمایت‌های محبت‌آمیز» مراجع عظام تقلید و به طور کلی قم، برخوردار است؛ حمایتی که هرچند خالی از نقد نیست، اما نقدها به معنای فقدان همدلی و سلب حمایت نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی