صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

جشنواره سرو سیمین با رژه پرچم 14 کشور در برج آزادی آغاز شد

صنایع‌دستی؛ تضمینی برای فردای بهتر

زیست بوم- قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تدوین سند ملی صنایع‌دستی را که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گام بزرگ دولت سیزدهم برای حمایت و تقویت صنایع دستی دانست و در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸) گفت: از ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی در جهان ۲۹۹ رشته در ایران وجود دارد که بیانگر تنوع، فراگیری و گستردگی است.
سرو سیمین هشتم با رژه پرچم کشورهای ایران، افغانستان، مجارستان، هندوستان، قزاقستان، کویت، لبنان، نیجریه، پاکستان، آفریقای جنوبی، صربستان، تایلند، ترکمنستان و ازبکستان، همچنین حمل پرچم ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی کشورمان در برج آزادی آغاز به کار کرد. سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی نیز در این مراسم حضور داشت.
علی دارابی، محول کردن مسئولیت ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به وزارت میراث‌فرهنگی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، ابلاغ بیمه بیش از ۸ هزار فعال صنایع‌دستی، اعطای ۵۹۵ گواهینامه مهر اصالت ملی به محصولات ایرانی با تشکیل شورای داوری، دریافت ۳۸ گواهینامه مهر اصالت بین‌المللی از طریق شورای جهانی صنایع‌دستی، ابلاغ دولت به همه نهادها و دستگاه‌ها مبنی بر اهدای صنایع‌دستی به‌عنوان هدیه به مقامات داخلی و خارجی از صنایع‌دستی، دستور رئیس‌جمهور به وزارت کشور و دستگاه‌های ذیربط به‌منظور برپایی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی و برپایی بیش از ۱۴۰۰ نمایشگاه در نوروز ۱۴۰۲را از دیگر گام‌های بزرگ دولت برای حمایت از صنایع دستی برشمرد.
 
صنایع‌دستی حاصل روح ملت‌ها
معاون میراث‌فرهنگی با تأکید بر اینکه حمایت از صنایع‌دستی در سند بالادستی نظام به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در برنامه هفتم، تکالیف و احکامی برای آن تعریف شده است، گفت: امیدوارم در سایه تلاش شما حال صنایع‌دستی هر روز خوب‌تر شود. علی دارابی جشنواره‌ها را محلی برای رقابت، گفت‌وگو، تعامل، بازاریابی، دادوستد همچنین فرصتی برای انتقال تجارب و آموزش خواند.
وی صنایع‌دستی را حاصل روح ملت‌ها و دستاوردهای هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر دانست و گفت: صنایع‌دستی تنها کالایی برای مبادله نیست بلکه هنر حیات فرهنگی و ویژگی‌های هنر و تمدن یک ملت است که مبادله می‌شود؛ صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی نیاکان و گذشتگان ما محسوب می‌شود.
معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی را تجلی‌گاه فرهنگ مردمان این سرزمین و دانایی ایرانیان در همسو کردن زندگی با محیط اطرافشان دانست و آن را میراث ناملموسی خواند که با بررسی در معانی نهفته، می‌توان ریشه‌های صنعت این سرزمین را نظاره و وجود طیف پرشمار و متنوع انواع صنایع‌دستی ایرانی را مشاهده کرد. ایران به صورت تاریخی سرزمینی صنعتی بوده است. صنایع‌دستی اقتصاد هویت‌بنیان، فراگیر، متنوع، ارزان، مولد، اشتغالزا و امنیت‌آفرین است؛ صنعت، هنر و حرفه‌ای که از خانه تا کارخانه را در برمی‌گیرد.
دارابی شرط رسیدن صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به منزلت ویژه خود را مشارکت گسترده اهالی و دست‌اندرکاران این بخش دانست و گفت: صنایع‌دستی باید سهم خود را در اقتصاد کشور و جهان به صورت عملیاتی تعریف کند. کاربردی کردن صنایع‌دستی و پیوند آن با زندگی مردم در عین حفظ اصالت، تجاری‌سازی، توجه ویژه به صنعت بسته‌بندی و صادرات، شبکه‌سازی گسترده و بازاریابی از دیگر اقدامات و اولویت‌هاست.
دارابی گفت: امر آموزش، تبلیغ، اطلاع‌رسانی و معرفی باید به مثابه راهبرد صنایع‌دستی قرار گیرد و برای آن پیوست و راهنمای عملی با تخصیص بودجه و اعتبارات لازم مدنظر قرار گیرد. برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی باید در صدر مأموریت‌های صنایع‌دستی باشد چراکه نقش مهمی در دیپلماسی عمومی، توسعه روابط و مناسبات جهانی، ایجاد امید و نشاط، معرفی فرهنگ و هنر اصیل ایران و میراث تمدن کهن ما دارد.
وی به قدمت بیش از ۷ هزار سال تاریخ ایران، سابقه یک‌میلیون سال سکونت بشری، رتبه پنجم جهانی در ثبت میراث ناملموس و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت میراث ملموس کشور، اشاره و بر استفاده از این داشته‌ها تأکید کرد.
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی نیز گفت: فصل و رویکرد تازه‌ای پیش روی صنایع‌دستی قرار گرفته است. عزت همیشگی صنایع‌دستی در نمود تمامی سیاستگذاری‌های ما جاری است.
مریم جلالی به برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی در برج آزادی به‌عنوان نماد انقلاب و تضمینی برای فردای بهتر ایران اشاره و عنوان کرد: صنایع‌دستی قرار است اقتصاد عزت‌آفرین و معیشت هویت‌بنیان را پایه‌گذاری و رویکرد اقتصاد را در گام دوم انقلاب محقق کند. سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی با اشاره به تعامل ایران با شورای جهانی صنایع‌دستی و تلاش برای پاسداشت اقوام مختلف گفت: ایران کشوری ممتاز و نمادی برای حفظ و پاسداشت هنرهای دستی و پایدار است.

جستجو
آرشیو تاریخی