صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

آمادگی 103 حزب و 20 ائتلاف برای رقابت در انتخابات

شمارش معکوس روزهای باقی‌مانده به موعد انتخابات روی عدد 12 ایستاده است و در این فرصت به روایت احمد وحیدی وزیر کشور دست کم 103 حزب و 20 ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش فارس، وزیر کشور در صفحه شخصی خود آماری هم از عدد برخی اقشار خاص حاضر در میان نامزدها ارائه داد و با اعلام اینکه در میان نزدیک به 15 هزار نفر کاندیدای تأیید صلاحیت شده حدود ۱۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۵۰ پزشک، ۱۷۰۰ فرهنگی، حدود ۴۰۰ قاضی و حقوقدان و ۱۷۰۰ نفر از بانوان حضور دارند، نوشت: نباید کسی بگوید که چون نفرِ من نیست، من در انتخابات ممکن است شرکت نکنم؛ موضوعیت، نفر نیست بلکه برنامه و ایده است که الان زمینه برای ارائه برنامه فراهم شده است.
باوجود تعدد ائتلاف‌هایی که ممکن است مستقلاً یا مشترکاً فهرست‌هایی را به مردم معرفی کنند، سخنگوی ستاد انتخابات گفت که همچنان دیگر جریانات، افراد و گروه‌هایی که درخواست اعلام لیست برای انتخابات را دارند، می‌توانند درخواست خود را به ستاد انتخابات کشور ارائه کنند تا درخواست‌شان به سرعت بررسی شده و مجوز لازم برایشان صادر شود.

«امناء» در رایزنی برای فهرست مشترک و حداکثری
در شرایطی که به نظر می‌رسد باید منتظر چند فهرست جداگانه منتسب به جریان اصولگرا در انتخابات پیش رو باشیم و تا این لحظه تنها سرلیستی چهره‌هایی مانند محمدباقر قالیباف در فهرست مورد حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان مشخص شده است، حمید رسایی مسئول کمیته انتخابات جبهه شریان که حالا خود را در زیر چتر ائتلاف انتخاباتی تحت عنوان امناء(ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب) تعریف کرده است، در گفت‌و‌گویی با «ایرنا» از احتمال انتشار فهرست جداگانه این ائتلاف خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم گروه‌های بیشتری از جریان اصول‌گرا به «اُمناء» بپیوندند. با این‌حال اگر این امر محقق نشد، تلاش می‌کنیم اشتراکات ما در معرفی لیست با این گروه‌ها حداکثری باشد. وی همچنین از رایزنی‌ شریان با برخی گروه‌های سیاسی جریان اصول‌گرا از جمله «شورای وحدت»، «مصاف» و «رزما» و مجموعه‌های دیگر اصولگرایان خبر داد.
 وی همچنین در مورد نسبت شریان با شورای ائتلاف اصولگرایان، تصریح کرد: اساساً شریان برای زدن زیر میز «شورای ائتلاف» تشکیل شده و هر چند در امور متعددی اشتراک داریم، ولی چون از نظر روش و منش انتخاباتی با شانا و تیم آقای قالیباف اختلاف داریم، دنبال ارائه لیست جدا هستیم.
 
دستیابی «اعتدال‌گرایان» به لیست انتخاباتی
بر خلاف انتظار، چراغ اعلام فهرست‌های انتخاباتی برای انتخابات مجلس دوازدهم را جریان اعتدال‌گرا با انتشار فهرستی 30 نفره برای حوزه انتخابیه تهران روشن کرد. به گزارش ایلنا، علی مطهری که سرلیستی این فهرست را در دست دارد پیش از اعلام خبر انتشار فهرست گفته بود که برای تهیه آن با همه گروه‌ها اعم از اصلاح‌طلبان و معتدلین و اصول‌گرایان رایزنی کرده است و احتمالاً فهرست امروز منتشر می‌شود؛ فهرستی که مطهری درباره آن به تسنیم گفته: ما مستقل هستیم و به هیچ‌کس وابستگی نداریم؛ نه آقای لاریجانی و نه آقای روحانی. نه اصلاح‌طلبان و نه اصول‌گرایان. این در حالی است که پیشتر سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان به تسنیم گفته بود: اگر آقای مطهری و دوستانشان در قالب لیست «صدای ملت» به یک فهرست قابل دفاع برسند، احتمالاً احزاب اصلاح‌طلب نیز از آن حمایت خواهند کرد.
مطهری در خصوص پیش‌بینی خود از حضور مردم در انتخابات نیز به ایلنا گفت: فکر می‌کنم با توجه به شرایط کشور، هم شرایط داخلی و هم به خاطر شرایط منطقه حضور مردم در مجموع قابل‌ قبول خواهد بود. به خاطر آنکه وقتی مردم احساس خطر می‌کنند، به‌رغم همه انتقاد‌هایی که دارند، برای حفظ اصل انقلاب و جمهوری اسلامی مشارکت قابل قبولی خواهند داشت.

موحدی کرمانی خواستار وحدت «نیروهای انقلاب» شد
آیت‌الله موحدی کرمانی که سرلیستی مشترک فهرست‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را برای انتخابات خبرگان در استان تهران بر عهده دارد در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در توصیه‌ای به نیروهای انقلاب و مردم برای وحدت، همگرایی، معرفی گزینه‌های اصلح در انتخابات، گفت: اگر مبنای ائتلاف را بر یکسری از ارزش‌ها نظیر اعتقاد به نظام و انقلاب و خدمت به مردم، میزان اعتقاد به دین اسلام و احکام شرعی، پایبندی و ایمان به عقیده‌ای که دارند، پاک دستی نامزدها، توجه به بیت المال و مهم‌تر از همه اعتقاد به امام(ره) و رهبر انقلاب و التزام به ولایت فقیه و فرمایشات رهبری و سایر ارزش‌هایی که می‌تواند در انتخاب افراد صالح و شایسته مدنظر قرار گیرد، قرار دهیم، می‌توان مردم را در انتخابات نامزد اصلح کمک کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی