صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با نمایندگان امریکا و انگلیس دیدار کرد

السودانی در تکاپوی اخراج نظامیان خارجی

محمد شیاع السودانی طی دو روز گذشته با هدف خارج‌کردن نظامیان خارجی از کشورش، با نمایندگان امریکا و انگلیس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد. تکاپوی نخست‌وزیر عراق برای پایان حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در کشورش در حالی است که امریکا اخیراً اقدام به انجام حملاتی به مواضع برخی گروه‌های مقاومت عراق کرده است.

گروه جهان/ محمد شیاع السودانی طی دو روز گذشته با هدف خارج‌کردن نظامیان خارجی از کشورش، با نمایندگان امریکا و انگلیس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد. تکاپوی نخست‌وزیر عراق برای پایان حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در کشورش در حالی است که امریکا اخیراً اقدام به انجام حملاتی به مواضع برخی گروه‌های مقاومت عراق کرده است.
به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، براساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، السودانی دیروز با مایک ترنر، میکی شریل، جو ویلسن و گری کانلی، از اعضای کنگره امریکا دیدار کرد. بنا بر این بیانیه دو طرف در این دیدار به بررسی شماری از پرونده‌ها و مسائل دارای اهمیت مشترک و گفت‌و‌گوی کنونی درخصوص پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق پس از رسیدن نیروهای امنیتی عراق به مرحله‌ای پیشرفته از آمادگی و عملکرد ممتاز و انتقال به مرحله روابط دوجانبه گسترده بین عراق و امریکا در سایر کشورهای ائتلاف بین‌المللی پرداختند.
السودانی در این دیدار همچنین بااشاره به بهبود مستمر وضعیت اقتصادی و مالی عراق، بر ضرورت توسعه روابط  بین دو کشور در سطوح و بخش‌های مختلف، فراتر از جنبه‌های امنیتی صرف با هدف ارتقای توسعه و ایجاد ثبات برای ملت خود تأکید کرد. اعضای کنگره امریکا نیز دراین دیدار به اهتمام خود به موفقیت دولت عراق و ابعاد مختلف اشاره و بر اهمیت عراق و تقویت نقش آن در تقویت امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرد.
محمد شیاع‌السودانی در آخرین ساعات روز جمعه نیز با همین هدف با وزیر خارجه انگلیس دیدار کرده بود. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق، السودانی در این دیدار روابط دوجانبه عراق و انگلیس و اهمیت ارتقای و تقویت این روابط در همه ابعاد را به‌نحوی که منافع مشترک دو کشور دوست را تأمین کند، مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و تأکید کرد: «دولت عراق در پی سازماندهی کار و فعالیت‌هایش با ائتلاف بین‌المللی و حرکت به سمت و سوی پایان دادن به حضور این نیروها در عراق و حرکت در مسیر روابط دوجانبه گوناگون با کشورهای عضو ائتلاف است.» دیوید کامرون نیز از تمایل کشورش برای گسترش روابط با عراق به نحوی که منافع متقابل دو کشور را تأمین کند؛ خبر داد. وی تأکید کرد: «این روابط نباید به جنبه‌های امنیتی از طریق مشارکت انگلیس در قالب نیروهای ائتلاف بین‌المللی سازماندهی محدود باشد بلکه کشورش مایل به شراکت‌های متعدد با عراق بویژه در زمینه‌های اقتصادی و توسعه است.»
به گزارش شفق‌نیوز درخواست السودانی برای خروج نیروهای خارجی از عراق در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی عراق در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند، به مرحله پیشرفته آمادگی و عملکرد بالا رسیده‌اند و بنابراین برای تأمین امنیت خود، نیازی به کمک نظامی و امنیتی سایر کشورها ندارند. این درخواست همچنین پس از حملات اخیر امریکا به مواضع مقاومت عراق انجام می‌شود. گروه‌ها و احزاب عراقی و نمایندگان پارلمان این کشور در پی حملات امریکا درخواست‌های خود مبنی بر اجراشدن مصوبه پارلمان عراق درخصوص خروج نیروهای ائتلاف امریکا در این کشور را به نخست‌وزیر اعلام کرده بودند.
جستجو
آرشیو تاریخی