صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رئیس جمهور در جلسه شورای‌ عالی مسکن فرمان احداث ۶۰‌هزار واحد مسکونی ویژه اساتید و دانشجویان را صادر کرد

رکورد شکنی ساخت مسکن برای دانشگاهیان

روز گذشته، همزمان با چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود 54 هزار واحد مسکونی برای نخبگان، اعضای هیأت‌های علمی، کارکنان و حدود 6 هزار خوابگاه متأهلی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.


روز گذشته، همزمان با چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود 54 هزار واحد مسکونی برای نخبگان، اعضای هیأت‌های علمی، کارکنان و حدود 6 هزار خوابگاه متأهلی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.
آیت‌الله رئیسی در این مراسم مسأله مسکن اساتید و خوابگاه‌های متأهلی را از دغدغه‌های جدی دولت مردمی برشمرد و آغاز عملیات اجرایی احداث واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متأهلی در 1500 هکتار زمین احصا شده در دانشگاه‌ها را گام مهمی برای رفع بخشی از این دغدغه دانست.
رئیس‌جمهور با تأکید بر تکمیل هرچه سریع‌‌تر این واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متأهلی، از همه دست‌اندرکاران این کار خواست در تخصیص زمین به این نیاز، به ضرورت توسعه آتی دانشگاه‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز توجه داشته باشند تا دانشگاه‌ها در آینده برای توسعه بخش‌های آموزشی و پژوهشی با کمبود و فقدان زمین مواجه نشوند.
وی همچنین ضمن تأکید به بانک‌ها برای همکاری هر چه بیشتر در اعطای تسهیلات به ساخت این واحدهای مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه‌های متأهلی تصریح کرد: در تأمین زمین و ساخت واحدهای مسکونی مشمول این طرح، نیاز اساتید جوانی که به تازگی جذب می‌شوند یا در آینده جذب خواهند شد نیز لحاظ شود.
 ساخت خوابگاه؛ بیش از تاریخ دانشگاه در ایران
گفتنی است عملیات اجرایی ساخت حدود 60 هزار واحد مسکونی و خوابگاه متأهلی دانشگاهیان، درحالی روز گذشته آغاز شد که در حوزه وزارت علوم، از ابتدای تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 تاکنون کمتر از هزار واحد خوابگاه متأهلی احداث و در اختیار دانشجویان متأهل قرار داده شده بود. اما از ابتدای دولت سیزدهم حدود 350 واحد خوابگاه متأهلی تکمیل و واگذار شده و تا پایان امسال نیز 3 هزار و 200 واحد دیگر تکمیل و واگذار خواهد شد. همچنین احداث 2 هزار و 600 واحد خوابگاه متأهلی دیگر نیز در دست اقدام است.
روز گذشته همچنین کار احداث بیش از 30 هزار واحد مسکونی ویژه اساتید، نخبگان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در اراضی مازاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.
در حوزه وزارت بهداشت نیز درحالی که تا پیش از دولت سیزدهم تنها 800 واحد خوابگاه متأهلی وجود داشت، در 2.5 سال گذشته
 351 واحد دیگر احداث و واگذار شده و 2 هزار و 581 خوابگاه متأهلی و
2 هزار و 621 خوابگاه مجردی دیگر نیز در دست احداث است.
 در دانشگاه آزاد نیز در مجموع برای احداث صد هزار واحد مسکونی و خوابگاه دانشجویی در اراضی مازاد این دانشگاه برنامه‌ریزی شده که 50 هزار واحد آن از سوی دانشگاه در قالب واحد مسکونی به اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان و در قالب خوابگاه به دانشجویان واگذار و 50 هزار واحد دیگر نیز در قالب نهضت ملی مسکن واگذار خواهد شد.
مولدسازی، راهکار تأمین منابع طرح‌های مسکن
رئیس‌جمهور روز گذشته در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته برای تسریع در پیشبرد نهضت ملی مسکن، از جمله آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود 60 هزار واحد مسکونی برای دانشگاهیان و نیز خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: مسکن از بخش‌های پیشران اقتصاد بوده و ضمن رونق تولید آثار ضدتورمی جدی و مؤثری دارد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چهارچوب نهضت ملی مسکن به لحاظ کیفی و کمی خوب بوده است، اما همچنان جای کار بیشتری دارد، افزود: باید چهارچوب و دستورالعمل دقیقی برای تسهیل و تسریع موضوع ساخت واحدهای مسکونی برای دانشگاهیان و خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها تبیین شود تا موضوع با جدیت و جامعیت بیشتری به پیش برود.
رئیس‌جمهور اجرای قانون مولدسازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد، برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی طرحی با همکاری استان‌ها تهیه شود که مطابق آن میزان درآمدهای اجرای طرح مولدسازی و حوزه‌هایی که قرار است این درآمدها در آنها هزینه شود، از جمله طرح‌های ساخت مسکن به شکل دقیق پیش‌بینی شود.
وی همچنین با اشاره به طرح موضوع تجمیع اعتبارات در نظر گرفته شده برای اعطای تسهیلات مسکن در بانک مسکن در چندین جلسه، گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی این موضوع را در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها بررسی کرده و قرار است نظر نهایی و قطعی در این باره را به جلسه آتی شورای‌عالی مسکن ارائه کند.
آیت‌الله رئیسی از ساخت واحدهای مسکونی از سوی بانک‌ها نیز استقبال، اما تأکید کرد که فعالیت بانک‌ها در این حوزه یک فعالیت تجاری بوده و منابع صرف شده در این بخش نباید جزو تسهیلات تکلیفی آنها در بخش مسکن منظور شود.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درباره اولویت کارکنان دستگاه‌ها برای بهره‌مندی از ساختمان‌ها و اراضی‌ای که در این دستگاه‌ها برای اختصاص به طرح نهضت ملی مسکن شناسایی می‌شوند، مورد تأیید قرار داد.
آیت‌الله رئیسی همچنین خواستار توجه جدی به تأمین زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی درحال احداث شد و گفت: تأمین نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و دیگر نیازها مثل مدرسه همزمان با احداث واحدهای مسکونی دنبال شود تا خانه‌های تکمیل شده معطل تأمین زیرساخت‌ها نمانند.

جستجو
آرشیو تاریخی