وزیر امور خارجه طی سفر به لبنان در دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله مطرح کرد

مقاومت با اقتدار و حکمت عمل کرده است


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جدیدترین سفر منطقه‌ای خود برای سومین بار پس از آغاز جنگ غزه راهی بیروت شد. او پس از لبنان روز گذشته به دمشق رفت و از آنجا راهی دوحه خواهد شد. این سفر که در بحبوحه اوج‌گیری تنش‌های جنگ در غزه صورت گرفته در حالی است که به نظر می‌رسد «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تداوم نسل‌کشی علیه ملت فلسطین و فاجعه انسانی جدید در رفح به دنبال فرار از توافق اخیر بر سر مبادله اسرای جنگ است. وزیر امور خارجه در چنین شرایطی راهی بیروت شد و با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبران گروه‌های مقاومت و مقام‌های بلندپایه لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دیدار با سیدحسن نصرالله
دبیرکل حزب‌الله لبنان در دیدار با امیرعبداللهیان یادآور شد: دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است. سیدحسن نصرالله مقاومت را عنصر مهمی در معادلات منطقه خواند و مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری در میان رهبران جهان منحصر به فرد قلمداد کرد.  امیرعبداللهیان هم در این دیدار یادآور شد، پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده، نشان از نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه است. او با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین هم در مسیر مقاومت و ایستادگی و هم در توجه به راهکار سیاسی، با حکمت و اقتدار عمل کرده است، افزود: در هر ابتکار سیاسی، باید نقش مردم فلسطین و اجماع رهبران و گروه‌های فلسطینی به عنوان محور اصلی مدنظر قرار گیرد.
دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت
امیرعبداللهیان در دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی که «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس و «جمیل مزهر»، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین حضور داشتند، با تأکید بر اولویت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری، اهمیت اتخاذ موضع یکپارچه و متحد گروه‌های فلسطینی در مدیریت ابتکارهای سیاسی مطرح شده برای پایان جنگ علیه غزه، امدادرسانی به مردم بی‌پناه غزه و تبادل اسرا را یادآور شد. رهبران گروه‌های مقاومت نیز در این دیدار ضمن تشریح وضعیت میدانی نوار غزه و ایستادگی قهرمانانه مقاومت و مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری در بیش از ۴ ماه گذشته، عنوان کردند که ‎زمان به نفع مقاومت است و دشمن صهیونیستی در حالی که تحت فشارهای فزاینده داخلی و بین‌المللی قرار گرفته، به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست نیافته است. وزیر امور خارجه ایران در این سفر همچنین با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در بیروت دیدار و گفت‌وگو کرد.

درخواست امریکا از ایران
وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات لبنانی در نشست خبری در محل سفارت جمهوری اسلامی به تشریح رایزنی‌های انجام شده با مقامات لبنان پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. امیرعبداللهیان در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ارسال پیام غیرمستقیم امریکا به ایران گفت: امروز امریکایی‌ها چنانچه در موضع دشمنی علیه منطقه و غزه نباشند، قویاً در جایگاه و موضع سردرگمی و بی‌برنامگی قرار دارند. در چهار ماه گذشته در اثنای جنگ علیه غزه، پیام‌هایی بین امریکا و ایران مبادله شده است. یکی از محور‌های این پیام‌ها، عمدتاً درخواست از ایران برای مطالبه ایران از حزب‌الله و عدم ورود گسترده و کامل حزب‌الله به جنگ علیه اسرائیل است. این یعنی آنکه امریکا و رژیم صهیونیستی قدرت مقاومت حزب‌الله در لبنان را به خوبی درک کرده‌اند. وزیر امور خارجه روز گذشته در دومین مقصد سفر منطقه‌ای خود به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور این کشور و فیصل مقداد همتای سوری خود دیدار کرد.

دعوت رسمی رئیسی از بشار اسد
 وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در دیدار با رئیس جمهور سوریه در خصوص آخرین تحولات منطقه و دیدگاه‌های ایران و سوریه گفت‌و‌گو کرده است، افزود: امروز حامل دعوت رسمی و کتبی آقای رئیسی از بشار اسد برای دیدار رسمی از ایران بودم. خرسندیم روابط دو کشور روز به روز استوارتر و عمیق‌تر می‌شود و این امر تأثیر مثبتی بر تحولات منطقه و مناسبات دو کشور در راستای منافع مردم دو کشور دارد. وی با ذکر این نکته که امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک ایران و سوریه است، افزود: همان‌گونه که مستشاران نظامی ما در سال‌های مبارزه با تروریسم در کنار دولت، ملت و نیروهای مسلح سوریه با قدرت عمل کردند، همچنان در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار سوریه خواهیم ماند. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در منطقه هیچ اقدام رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمانده است، افزود: امروز نتانیاهو در باتلاق غزه گرفتار آمده است. غزه به قبرستان صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه گزینه‌ای جز راه‌حل سیاسی، دوری از جنگ و توقف نسل کشی در غزه و توقف جنایات جنگی در کرانه باختری وجود ندارد، ادامه داد: ایران فعالانه برای توقف نسل کشی در غزه، باز شدن معابر گسترده ارسال کمک‌های انساندوستانه و جلوگیری از کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینای مصر و ساکنان کرانه به بخش‌هایی از اردن تلاش خواهد کرد. وی گفت: مایلم از دمشق پایتخت سوریه با صدای بلند اعلام کنم که کلید بازگشت امنیت پایدار به منطقه توقف نسل کشی و جنایات مشترک امریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین است.
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی گفت: همه کنشگران جهان به این نتیجه رسیدند که راه‌حل سیاسی باید در خصوص پایان دادن به نسل کشی در غزه محور قرار بگیرد. ایده‌ها و طرح‌هایی برای تمرکز بر راه‌حل سیاسی در دستورکار طرف‌ها قرار دارد. وی افزود:‌ مقاومت فلسطین و حماس هم شروط و دیدگاه‌ خود را در این خصوص ارائه داده است. نتانیاهو حیاتش را در ادامه جنگ می‌داند، ولی جامعه بین‌المللی برای توقف جنگ تلاش‌های جدی را در دستورکار دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از مقاومت برای احقاق حقوق ملت فلسطین از ابتکارات سیاسی که ریشه در نگاه فلسطینی‌ها و اهداف فلسطین داشته باشد، قویاً حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره راه‌حل سیاسی برای غزه هم بیان کرد: حماس اخیراً چهارچوب و اصولی را برای مرحله توقف و راه‌حل سیاسی به طرف مقابل اعلام کرده است. تبادل پیام‌ها و تلاش برای رسیدن به نقطه توافق و حل سیاسی به صورت جدی در سطح منطقه در حال انجام است. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مقاومت اثبات کرد که گزینه‌ای به نام جنگ نمی‌تواند به نتیجه برسد. آن طرفی که شدت جنگ را افزایش داد و نتانیاهو به آن تکیه کرد، امریکا بود.

جستجو
آرشیو تاریخی