امیرعبداللهیان در نیویورک هشدار داد

واشنگتن و لندن دامنه جنگ را گسترش ندهند

اگر حزب‌الله تصمیم بیشتری بگیرد و بخواهد سناریوهای جدید خودش را پیگیری کند، تغییرات جدی در عرصه تحولات غزه رخ خواهد داد.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون تحولات خاورمیانه برای سومین بار در سال‌جاری، روز گذشته وارد نیویورک شد. بحران غزه و پیگیری طرح توقف جنگ و اجرای آتش بس، ضرورتی بود که مقام‌های دیپلماتیک کشورهای عضو سازمان ملل را برای پرداختن به این بحران منطقه‌ای به گردهمایی شورای امنیت به ریاست فرانسه رساند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل همچنان به حملات نظامی خود علیه مردم بی‌دفاع غزه ادامه داده و از سوی دیگر آب‌های دریای سرخ به محل تنش افروزی ایالات متحده و انگلیس علیه یمن تبدیل شده است؛ تنشی که این دو کشور به بهانه مقابله با حملات انصارالله یمن به کشتی‌های عازم به مقصد سرزمین‌های اشغالی به راه انداخته‌اند. امیرعبداللهیان در بدو ورود خود به نیویورک مواضع اولیه خود را پیرامون اقدام نظامی علیه یمن مطرح کرد و یادآور شد که جمهوری اسلامی به امریکایی‌ها درباره اقدام این کشور و بریتانیا علیه یمن پیام و هشدار جدی داده و آن را تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ خوانده است. وزیر امور خارجه در توضیح بیشتر درباره این تحولات افزود: در همان ساعاتی که امریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده‌اند. این بدان معناست که پیام یمنی‌ها را بخوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی‌ها متوقف می‌شوند.
 
ملاقات‌های دوجانبه
وزیر امور خارجه همچنین در نخستین برنامه خود در پی حضور در نیویورک با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. ایرنا با اشاره به این ملاقات دوستانه گزارش کرده است که «لاوروف» در پاسخ به سؤال امیرعبداللهیان هنگام دست دادن با او مبنی بر اینکه اوضاع چطور است؟ با شوخی گفت: «همه چیز تحت کنترل است. البته باید بفهمیم تحت کنترل چه کسی.» این مقام روسی همچنین از کارشکنی‌های امریکا در شورای امنیت و ممانعت واشنگتن از تصویب قطعنامه آتش بس انتقاد کرد و خواستار موضع متحد کشورهای عربی در خصوص قضیه فلسطین شد. دو مقام ایرانی و روسی در این دیدار از آتش‌بس فوری در نوار غزه حمایت و نگرانی خود را نسبت به وضعیت متشنج در دریای سرخ ابراز کردند. امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی خود نقش مهم لبنان را در مسائل منطقه یادآور شد و گفت: «ثبات و امنیت لبنان بر ثبات و امنیت در کل منطقه اثرگذار است و جمهوری اسلامی ایران همواره از تحکیم ثبات و امنیت در لبنان حمایت کرده و می‌کند. وزیر امور خارجه پس از این ملاقات از تحولات احتمالی از سوی تل آویو سخن گفت و افزود: به دلیل اینکه بخشی از گسترش دامنه جنگ، در نتیجه نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه، به جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی کشیده شده، اسرائیلی‌ها برخی از تهدیدات را مطرح کرده‌اند و از احتمال گسترش دامنه جنگ گفته‌اند. او با بیان اینکه اسرائیلی‌ها حرف بی‌ربطی می‌زنند، افزود: از ابتدای جنگ، این اسرائیل است که بشدت نگران گسترش دامنه جنگ از سوی حزب‌الله و مقاومت در جبهه شمالی و لبنان است. آنها می‌دانند لبنانی که در حال حاضر هنوز گسترده وارد جنگ نشده، معادله را به نفع فلسطین و غزه تغییر داده و اگر حزب‌الله تصمیم بیشتری بگیرد و بخواهد سناریوهای جدید خودش را پیگیری کند، تغییرات جدی در عرصه تحولات غزه رخ خواهد داد و در صورت لزوم، هر تصمیمی بر اساس آنچه ما از آقای سید حسن نصرالله شنیده‌ایم، در دستورکار حزب‌الله قرار دارد. ملاقات با «گیر پدرسون»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز از دیگر برنامه‌های روز گذشته وزیر امور خارجه بود که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل انجام شد و رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان طی آن خواستار اهتمام جدی جامعه بین‌الملل برای توقف حملات اسرائیل علیه سوریه شد.
گفتنی است امیرعبداللهیان در دومین روز سفر خود و در ادامه دیدارهای دو جانبه با «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر و «استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار و رایزنی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی