30 نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یک روز کشته شدند

ضربه‌کاری مقاومت

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


روز گذشته، حماس در عملیاتی بی‌سابقه 21 نظامی اسرائیلی را هدف قرار داد تا با آمار 30 کشته نظامیان اسرائیلی در یک روز، مرگبارترین روز برای ارتش صهیونیستی از آغاز طوفان‌الاقصی رقم بخورد. این در حالی است که به اذعان بسیاری از تحلیلگران غربی، هیچ چشم‌اندازی برای دستیابی صهیونیست‌ها به اهداف اعلامی دیده نمی‌شود و گروه مقاومت فلسطین همچنان با حفظ سطوح نبرد با ارتش اسرائیل، آمار لطمات آنها را افزایش داده و آینده‌ای تیره از میدان جنگ را برای افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی به تصویر می‌کشد.
به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل عملیات دیروز فلسطینی‌ها را پیچیده عنوان کرد و با تشریح آن ابراز داشت: «سربازان کشته شده در حال آماده‌سازی مواد منفجره برای تخریب دو ساختمان بودند که یک مبارز فلسطینی، تانکی را با گلوله آرپیچی در نزدیکی ساختمان منفجر کرد و باعث فرو ریختن ساختمان‌ها روی سربازان شد.» او با ذکر اینکه آمار ارائه شده نهایی نیست، افزود که همه آنها از نیروهای ذخیره بودند و خسارت بالای این انفجار موجب دشواری استخراج اجساد مدفون شده در زیر آوار شده است.
عملیات دیروز فلسطینی‌ها به نوبه خود برای مقامات رژیم صهیونیستی که تلاش دارند با تحریف آمار تلفات، میزان آسیب‌پذیری خود از حماس را به‌طور حداقلی نمایش داده و ژست پیروزمندانه‌ای را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی به نمایش بگذارند، بسیار بالا است. به همین دلیل، بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی با اشاره به سهمگین بودن عملیات نسبت به آن واکنش نشان دادند. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست سکوت خود را در قبال این رویداد حفظ کند و با ابراز نگرانی از این واقعه، اظهار داشت که روز گذشته، یکی از دشوارترین روزها، از زمان شروع جنگ بوده و ارتش، تحقیقاتی را درباره این فاجعه آغاز کرده است. او ادامه داد: «ما باید درس‌های لازم را از این واقعه بگیریم و هر کاری لازم باشد برای حفظ جان نظامیان‌مان انجام دهیم.»
در ادامه واکنش‌ها یوآو گالانت، ‌وزیر جنگ، بزالل سموتریچ، وزیر دارایی، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون و بنی گانتس، عضو کابینه جنگ چنین تلفاتی را سخت و دردناک برشمردند.
تصویر دقیق‌تری از شکست
رژیم صهیونیستی
آنچه مشهود است خسارت بی‌سابقه این حمله، مقامات رژیم صهیونیستی را در بحبوحه نبرد، شوکه کرده است. فرسودگی جنگی برای ارتش صهیونیستی از یک طرف و جدی‌تر شدن تهدیدات حماس برای ارتش اشغالگران در آوردگاهی که این روزها به تغییر تاکتیک از سوی رژیم صهیونیستی تعبیر می‌شود، نشان از تغییرات جدی در میدان نبرد دارد. هرچند که صهیونیست‌ها خروج از نوار غزه را مرتبط به یک نقشه تعیین‌شده نامیده‌اند ولی رصد تحولات به انضمام پیامی که حمله روز گذشته مخابره کرد، گویای این است که آسیب‌پذیری ارتش در مقابل مقاومت فلسطین و عدم دستیابی رژیم به نبض حماس و محل نگهداری اسرای اسرائیلی به‌رغم پیشروی‌های گسترده در شمال نوار غزه در کنار فشار فزاینده خانواده‌های اسرا، ارتش را مجبور به ترک نوار غزه کرده و وضعیت دشواری را برای آن به‌وجود آورده است. بر همین اساس بود که روز گذشته اسحاق هرتزوگ تلاش کرد با لحنی دلسوزانه برای مردم و خانواده‌های نظامیان آسیب روانی این موضوع را در جامعه کمرنگ کند. او این اتفاق را «صبح غیرقابل تحمل» نامید که نشان می‌دهد نبردهای شدید در فضایی بسیار چالش‌برانگیز در حال وقوع است. این عبارت کوتاه نشان می‌دهد که مقامات اسرائیل هم به چالشی بودن اوضاع میدان نبرد برای ارتش اذعان دارند.
با وجود آنکه رژیم صهیونیستی تلاش دارد که این خروج را تحت عنوان چهارچوب مرحله سوم ثبت کرده و با گسیل نیروهای خود به مرزهای شمالی مقدمات یک جنگ با حزب‌الله را فراهم آورد، اما بسیاری از ناظران سیاسی این امر را برای صهیونیست‌ها مخاطره‌آمیز و ناشی از هیجان‌زدگی سیاسی می‌دانند. اشتباه راهبردی ارتش صهیونیستی برای مقابله با لبنان از آنجا نشأت می‌گیرد که اکنون رژیم حتی نتوانسته در مقابل حملات حماس خود را بیمه کند، چه رسد به آنکه توانایی این را داشته باشد تا پروژه «حذف حماس» را پیگیری کند. بدیهی است که این بلندپروازی نه تنها دستاوردی برای رژیم ندارد بلکه امنیت متزلزل آن را بیش از پیش به لبه پرتگاه خواهد کشاند. حتی این امر می‌تواند با  عادی‌ کردن بحران در شمال سرزمین‌های اشغالی، امکان تنفس را برای حماس و سایر گروه‌های مقاومت فراهم آورده و سبب ارتقای کیفی نوع حملات به ارتش رژیم صهیونیستی باشد.

افزایش فشار به نتانیاهو و سردرگمی در مدیریت جنگ
اختلافات عمده و تنش بین اعضای کابینه جنگ که طی روزهای گذشته با جدال و درگیری بین گالانت و نتانیاهو، خبر از آغاز روند فروپاشی این کابینه می‌داد، اکنون با رقم خوردن مرگبارترین روز در طول نبرد سه ماهه شتاب بیشتری خواهد گرفت و به تعمیق شکاف‌های کنونی منتهی می‌شود و فشارها بر نتانیاهو را درمورد مدیریت جنگ افزایش خواهد داد. این در شرایطی است که بخشی از جامعه صهیونیستی در حالی که افراطی‌های کابینه همچنان به تداوم حملات اصرار می‌کنند، خواستار بازگشت اسرا هستند. بن گویر بارها تهدید کرده که در صورت توقف جنگ، از ائتلاف کابینه خارج خواهد شد و اسموتریچ هم خطاب به خانواده‌های اسرای صهیونیست گفته است، هیچ‌گاه توقف جنگ را باور نکنید. اما هجوم خانواده‌های اسرای صهیونیستی و حامیان آنها به ساختمان کنست و ورود به محل برگزاری جلسه نیز مؤید اختلافات اساسی در سرزمین‌های اشغالی است.
نتانیاهو نیز روز گذشته، با تکرار وعده‌های پیشین خود در طول سه ماه به تداوم جنگ تا آنچه پیروزی می‌نامد تأکید کرد. این موضوع به علاوه عدم پایبندی او به تشکیل کشور فلسطین و تمایل به حمله به لبنان، حتی می‌تواند اختلافات موجود با کاخ سفید را نیز تشدید کند.
از طرفی، مجموع این رفتارها می‌تواند به درخواست‌های اپوزیسیون برای برکناری نتانیاهو قوت بخشد، چرا که تلاش‌های نخست‌وزیر برای کسب یک دستاورد در حالی ادامه دارد که تاکنون هیچ گزینه‌ای برای ترسیم پیروزمندانه از اصرار برای تداوم نبرد وجود ندارد.
در سوی مقابل، مجموع خسارات روز گذشته هم پیامی دال بر تقویت جبهه نیروهای مقاومت داشت که به نوبه خود طرح‌ریزی‌های کابینه جنگ را زیر سؤال برده و به ابهامات تارنمای آینده جنگ افزوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی