امریکا و انگلیس به هشت سایت یمن حمله کردند

انصارالله: تسلیم شدن را نمی‌شناسیم

بمباران دیروز امریکا و انگلیس، شدیدترین بمباران از زمان آغاز تجاوزات امریکا و انگلیس علیه یمن بوده است‌.

حسین فاطمی
خبرنگار


ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی امریکا (سنتکام) دیروز سه‌شنبه اعلام کرد، در ساعت ۲۳:۵۹ دوشنبه شب به وقت صنعا، نیروی دریایی امریکا و نیروی هوایی انگلیس با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت هدف انصارالله یمن حمله کردند. سنتکام مدعی است که این اهداف شامل سامانه‌های موشکی، لانچرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبار تسلیحات می‌شود، ادعایی که مقامات یمن رد و اعلام کردند، مواضع هدف قرار گرفته شده خالی از هرگونه مهمات و نیرو بوده‌اند. علاوه بر این حمله، یک مسئول امریکایی نیز بامداد دیروز  از حملات مجدد امریکا و انگلیس به مواضعی در یمن خبر داد.
به گزارش ایسنا، در آخرین دقیقه از روز دوشنبه، صدای انفجارهای بسیار شدیدی، همزمان با پرواز جنگنده‌ها بر فراز صنعا پایتخت یمن به گوش رسید. شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام امریکایی گزارش کرد، امریکا و انگلیس حملاتی را به یمن ترتیب دادند. این مقام امریکایی مدعی شد: «نیروهای امریکا و متحدانش سکوهای موشکی، پهپادی و انبار تسلیحات را هدف قرار دادند.» یکی از مسئولان انصارالله یمن اعلام کرد، بمباران‌های امریکایی - انگلیسی، شهرهای صنعا، تعز، البیضاء و حجه را هدف قرار داده است.
منابع رسانه‌ای گزارش کردند، جنگنده‌های امریکایی و انگلیسی چندین سایت از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، پایتخت یمن را هدف قرار دادند. منابع خبری انصارالله از بمباران فرودگاه صنعا گزارش داده و اعلام کردند این حمله، شدیدترین بمباران از زمان آغاز تجاوزات امریکا و انگلیس علیه یمن بوده است‌. امریکا و متحدانش در طول ۱۰ روز گذشته حداقل سه بار حملاتی را علیه یمن انجام داده‌اند. خبرنگار المیادین در یمن تأیید کرد که این تجاوز با ۱۴ حمله، استان‌های تعز، صنعا و البیضاء را هدف قرار داد. از جمله ۴ حمله به پایگاه هوایی الدیلمی در شمال پایتخت یمن و ۴ حمله دیگر، اردوگاه الحفا در شرق و با دو حمله اردوگاه خشم البکره در منطقه صرف، در ضلع شمال شرقی پایتخت را هدف قرار داد. وی همچنین تأکید کرد که مواضع بمباران شده توسط متجاوزان قبلاً با ده‌ها حمله ائتلاف سعودی به یمن در سال‌های گذشته مورد بمباران مکرر قرار گرفته‌اند. این خبرنگار خاطرنشان کرد: پایگاه الدیلمی از مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۰ هدف بیش از ۲۰۰ حمله هوایی قرار گرفت که منجر به انهدام تمام تأسیسات آن شد. به گفته این خبرنگار، از بمب‌افکن استراتژیک بی‌۵۲ در تجاوز به یمن استفاده شد.
امریکا مدعی است، حملات به یمن با هدف «آزادی دریانوردی» و همچنین «کاهش توان نظامی» یمن برای حمله به کشتی‌های تجاری صورت می‌گیرد. این درحالی است که با وجود حملات غربی‌ها، ارتش یمن همچنان کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف می‌گیرد. یک مقام دفاعی امریکا به الجزیره گفت: حملات علیه مواضع حوثی‌ها (انصارالله) یمن گسترده و چندجانبه بوده و توسط نیروهای امریکایی و انگلیسی و با پشتیبانی غیرعملیاتی سایر کشورها انجام شده است. یمنی‌ها بارها تأکید کرده‌اند به تجاوزات امریکا و انگلیس پاسخ می‌دهند و حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان پایان حملات نظامی علیه غزه ادامه می‌یابد.
 
این حملات بی‌پاسخ نخواهد ماند
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی در واکنش به حملات دوشنبه شب امریکا و انگلیس به کشورش تأکید کرد که این تجاوزات بی‌پاسخ نخواهد ماند. سرتیپ یحیی سریع با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: متجاوزان امریکایی - انگلیسی طی ساعات گذشته ۱۸ حمله هوایی انجام دادند. طبق گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع در این باره تصریح کرد: ۱۲ حمله به مرکز پایتخت و استان صنعا انجام شد، سه حمله به استان «الحدیده»، دو حمله به استان «تعز» و یک حمله به استان «البیضاء». سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان پیام خود خاطرنشان کرد، این حملات بی‌پاسخ و بی‌مجازات نخواهد ماند. البته ساعاتی پس از حمله، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن یک کشتی باری نظامی امریکایی در خلیج عدن خبر داد.
پس از تجاوز هوایی جدید امریکا و انگلیس به مناطق مختلف در صنعا، پایتخت یمن و سایر استان‌های این کشور محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای‌عالی سیاسی انصارالله یمن تأکید کرد که حمله جدید «تلاش جدیدی برای بازداشتن یمن از حمایت از غزه است.» وی با تأکید بر اینکه هدف امریکایی‌-انگلیسی از تجاوز، یعنی توقف عملیات دریایی یمن، محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید درک کنند که ما در زمان واکنش قرار داریم و مردم ما تسلیم شدن را نمی‌شناسند.» محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد: صرف نظر از حجم بمباران‌ها، عملیات نظامی ما علیه اسرائیل تا پایان جنایات نسل‌کشی در نوار غزه ادامه خواهد داشت. این تجاوزات اراده ما را از بین نمی‌برد. عبدالرحمان الاحنونی، مدیرکل رادیو و تلویزیون دولتی یمن نیز تأکید کرد، امریکایی‌ها می‌خواهند وجهه از دست رفته خود را که پس از هدف قرار گرفتن کشتی‌های نظامی‌شان از بین رفت، بازیابی کنند.

 

خبر پلاس

اتحادیه عرب، خواهان قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت شد
نمایندگان دائم اتحادیه عرب روز دوشنبه در پایان نشست فوق‌العاده خود که به درخواست فلسطین و به ریاست مراکش در قاهره برگزار شد، قطعنامه‌ای صادر کردند که خواستار برعهده گرفتن مسئولیت‌های شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شد. اتحادیه عرب همچنین خواستار صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور برای توقف جنایات گسترده و سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شد. در قطعنامه اتحادیه عرب از ایالات متحده امریکا و کشورهایی که استانداردهای دوگانه اتخاذ می‌کنند و از تجاوزات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت حمایت می‌کنند، خواسته شده مواضع منطبق با قوانین بین‌المللی اتخاذ کنند و خواستار آتش‌بس کامل و پایدار در غزه شوند. اتحادیه عرب در قطعنامه خود، خواهان اتخاذ مواضعی شد که رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند تجاوزات خود به مردم فلسطین را متوقف، از نوار غزه عقب‌نشینی کند و ضمن رفع محاصره آن، طرح‌های خود برای آوارگی اجباری فلسطینی‌ها را کنار بگذارد. همچنین اتحادیه عرب در قطعنامه خود تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و محاصره تحمیلی مسجدالاقصی را محکوم کرد که بیش از ۱۰۰ روز است ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی