گزارش «ایران» از آخرین وضعیت جریان‌های سیاسی

رقابت‌های انتخاباتی داغ‌تر می‌شود

همچنان که اظهارات دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی درباره برنامه‌های انتخاباتی‌شان از عزم جدی جناح‌‌های مختلف سیاسی برای ایفای نقش در انتخابات اسفندماه و تلاش‌شان برای به دست آوردن کرسی‌های نمایندگی بیشتر حکایت دارد، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این جمله که «انتخابات مهم‌ترین دستور کار نظام است» بر جدیت دولت برای تقویت مشارکت سیاسی تأکید کرد. به گزارش ایرنا، سپهر خلجی که روز شنبه در همایش روابط عمومی استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه انتخابات می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند، آن را وظیفه شرعی و اجتماعی دانست و گفت: باید این آگاهی را به مردم بدهیم که حضورشان در انتخابات برای خودشان مؤثر است و به تعهد و تخصص افراد بدون جانبداری توجه کنند.
 
هشدار نسبت به ایجاد فضای دوقطبی در آستانه انتخابات
خلجی با اشاره به اینکه به طور طبیعی باید تلاش کنیم در انتخابات دوقطبی ایجاد نشود و در عین حال حس مشارکت در مردم فعال شود، تصریح کرد: در برخی از استان‌ها شاید به دلیل بافت قومی و قبیله‌ای کار سخت‌تر باشد اما باید هر آنچه داریم به میدان بیاوریم.
وی با بیان اینکه بسیاری از محتواهای رسانه‌ای که در راستای ناامید کردن‌ها و سیاه‌نمایی‌ها منتشر می‌شوند پاسخ دارد اما این پاسخگویی باید به لحظه و سریع انجام شود، افزود: هر جا بموقع ورود شد، روشنگری حاصل می‌شود ولی وقتی بعد از ۱۰ روز ورود می‌کنید، مردم باور نمی‌کنند. این در حالی است که هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، شرایط حساس‌تر می‌شود.
خلجی با تأکید بر اینکه اکنون سیاست کلی نظام مقابله با ناامید کردن مردم است و دستگاه‌های مسئول باید افراد را توجیه کنند، گفت: اینکه عده‌ای رسماً صحبت‌هایی را طرح می‌کنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند جرم است و باید افراد را توجیه کرد. وی با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، راه‌اندازی انواع کمپین‌های انتخاباتی در راستای تقویت مشارکت سیاسی را سودمند دانست و در مقام تمثیل گفت: 12درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خانم‌ها هستند، اما نیمی از آرا مربوط به بانوان است که باید بررسی شود چگونه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. همچنین وزارت آموزش و پرورش می‌تواند کمپینی برای رأی‌اولی‌ها راه‌اندازی کند.

 احزاب در مسیر ائتلاف
مرور خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر نشان از شدت گرفتن تحرک احزاب و تشکل‌ها و برنامه‌های آنها برای حضور در رقابت در قالب ائتلاف‌های انتخاباتی دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، این حزب اصلاح‌طلب با شناسایی 40 کاندیدای مورد حمایت خود منتظر اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان است و در جلسه شورای مرکزی خود جمع‌بندی اولیه را درباره نحوه فعالیتش در انتخابات آتی مجلس اعلام می‌کند. به گزارش ایرنا، محسن علیجانی‌زمانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم از فهرست مشترک سه جریان اصلاح‌طلب، اعتدال و میانه‌روها در انتخابات مجلس در تهران خبر داده و گفته است:«با توجه به شرایط موجود در فضای انتخاباتی کشور، پیش‌بینی‌ها از ارائه لیست واحد توسط سه جریان اصلاح‌طلب، اعتدال و میانه‌روها (تیم منتسب به علی لاریجانی) در انتخابات مجلس دوازدهم حکایت دارد و در کنار احتمال سرلیستی نوبخت، گزینه‌های دیگری هم برای سرلیستی مطرح هستند.» شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) نیز راهبرد خود را برای حمایت از کاندیداها در استان‌ها داشتن نگاه ملی و ترجیح آن بر منافع محلی اعلام کرد. غلامعلی حدادعادل، رئیس این تشکل نیز با بیان اینکه شورای نگهبان در این دوره با مساعدت بیشتری صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداها را تأیید کرد و همین نشان از آمادگی برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی دارد، گفت: مجلس آینده باید در عین توجه به مشکلات حوزه‌های انتخابیه به برنامه‌های درازمدت اداره کشور توجه داشته باشد. صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم در نشستی با حضور بسیج اساتید هفت دانشگاه، بر وحدت جریان‌های سیاسی همسو در کشور با حفظ اصول خود تأکید و نسبت به رسیدن جریان انقلابی به لیست واحد ابراز امیدواری کرد. وی اظهار کرد: مشارکت بالا فارغ از اینکه کدام نامزد یا کدام لیست رأی بیاورد، موجب استحکام هرچه بیشتر ارکان کشور می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی