تظاهرات در 120 شهر دنیا در آستانه صدمین روز تجاوز اسرائیل به غزه

جهان؛ یکپارچه حامی فلسطین

معترضان در سراسر جهان با برافراشتن دستنوشته‌هایی تجاوز اسرائیل به نوار غزه را محکوم و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند.

 امیر فرشباف
خبرنگار

 
در آستانه صدمین روز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، تظاهرات گسترده مردم سراسر جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شد. این تظاهرات روز شنبه با تلاش چند نهاد و پویش حقوق بشری ازجمله کمپین همبستگی فلسطین، کمپین خلع سلاح هسته‌ای، دوستان الاقصی، اتحادیه اسلامی انگلیس، ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» و مجمع فلسطین برگزار شد. به گزارش وبگاه روزنامه «عربی21» تظاهرات‌کنندگان در سراسر جهان با برافراشتن دستنوشته‌هایی، تجاوز اسرائیل به نوار غزه را محکوم و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند. برگزارکنندگان این رویداد جهانی گفتند که تظاهرات گسترده در 45 کشور و بیش از 120 شهر برگزار خواهد شد.
بنا بر این گزارش، ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» و مجمع فلسطین در انگلیس، دو بیانیه درباره این رویداد جهانی صادر کردند که در آن، راهپیمایی‌های روز شنبه را اولین و بزرگ‌ترین حرکت هماهنگ بین‌المللی علیه تجاوز اسرائیل به غزه، خواندند. کیت هادسون، دبیرکل ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» مستقر در انگلیس، گفت: تظاهرات گسترده شنبه نه‌تنها پیامی قوی برای اسرائیلی‌ها، بلکه برای قدرت‌های غربی حامی آن نیز خواهد بود که افکار عمومی آنها می‌گویند به نام ما جنایت نکنید. هادسون از هر فرد آزاده‌ای خواست تا به میلیون‌ها نفری بپیوندند که صدای خود را در سراسر جهان بلند می‌کنند تا با فاجعه‌ای که برای فلسطینی‌ها اتفاق افتاده، مقابله کنند. مجمع فلسطین در انگلیس نیز ضمن اعلام ضرورت و فوریت توقف جنگ در غزه، تأکید کرد که انتظار دارد این تظاهرات به صورت گسترده در سراسر جهان برگزار شود. این سازمان خاطرنشان کرد، هزاران نفر در انگلیس همزمان با تظاهرات در بیش از 120 شهر در 45 کشور جهان به عنوان یک رویداد محوری برای اعلام پایان جنگ شرکت خواهند کرد.
 
حمایت مردم 6 قاره از فلسطین
این تظاهرات همان‌طور که اشاره شد در سراسر جهان برگزار شد و مردم کشورهای جهان از شرق آسیا تا غرب اروپا، امریکا و اقیانوسیه در آن شرکت کردند.
در استرالیا هزاران نفر از مردم شهرهای کانبرا و سیدنی در حمایت از مردم فلسطین و پایان جنگ به خیابان‌ها رفتند. در اندونزی نیز ده‌ها هزار نفر در یک راهپیمایی گسترده در جاکارتا به سمت سفارت امریکا حرکت کردند و موضع مغرضانه واشنگتن در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
به گزارش شبکه الجزیره، در کوالالامپور پایتخت مالزی، تظاهراتی جریان داشت که مردم در آن پیرامون سفارت ایالات‌متحده جمع شدند تا پیام اعتراضی خود را به امریکا مخابره کنند. طبق این گزارش، این جنبش با همکاری ده‌ها نهاد غیردولتی سازماندهی شده که هدف آنها آگاه ساختن افکار عمومی، نه صرفاً در مورد جنایات اسرائیل در غزه؛ بلکه درخصوص تاریخ اشغالگری این رژیم در کل فلسطین است.
به گزارش «عربی21» در کره‌جنوبی نیز صدها نفر در تظاهرات شرکت کردند و با برافراشتن پرچم‌های فلسطین و شعارهایی به چند زبان، تجاوز به غزه و نسل‌کشی توسط ارتش صهیونیستی را محکوم کردند. تظاهراتی نیز در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان همبستگی خود را با مردم غزه اعلام کردند. در ترکیه، ساکنان شهر قونیه در حمایت از فلسطین و مردم غزه به خیابان‌ها آمدند. در مراکش، مردم این کشور، برخلاف رویکرد دولت، در 56 شهر تظاهرات کردند و خواستار پایان روابط میان رباط و تل‌آویو شدند.
در شهرهای اروپایی نیز مردم در حمایت از مردم فلسطین و انزجار از تداوم جنایت در غزه تظاهرات برگزار کردند. در آمستردام پایتخت هلند، فعالان برای ابراز همبستگی با کودکان قربانی بمباران اسرائیل، 10 هزار جفت کفش کودک را در میدان معروف دام قرار دادند. در لندن نیز برای چهاردهمین شنبه متوالی، مردم این شهر برای اعلام همبستگی با مردم بی‌دفاع فلسطین دست به تظاهرات زدند. خیابان‌های دوبلین پایتخت ایرلندجنوبی نیز بستر تظاهراتی گسترده بود که با فراخوان 70 گروه حقوق‌بشری برگزار شد و معترضان به سوی ساختمان وزارت خارجه این کشور راهپیمایی کردند.
در کانادا، معترضان مسیر راه‌آهن «بِدفورد» واقع در هالیفاکس را مسدود کردند. به گزارش تلویزیون سی ‌تی‌وی، معترضان حامی فلسطین خط آهن را به مدت «97 دقیقه» مسدود کردند که به گفته آنها نماد تعداد روزهای جنگ بود.
واشنگتن، شیکاگو، پاریس، برلین، وین، ژوهانسبورگ، امان و... شهرهایی بودند که در آنها تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اسرائیل برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی