توصیف سازمان ملل از وضعیت غزه:

اجساد رها شده و مردم قحطی‌زده

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه شد.

 

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با توصیف «صحنه‌های وحشتناکی» که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند، در اظهارات جمعه خود خطاب به شورای امنیت خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه شد. به گزارش فارس، معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که «آنچه از هفتم اکتبر شاهد بوده‌ایم، لکه‌ای بر وجدان جمعی ماست. اگر اقدام نکنیم، به لکه‌ای ماندگار بر پیشانی انسانیت ما تبدیل خواهد شد... بار دیگر خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه هستم.» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری «مارتین گریفیتس» این اظهارات را جمعه گذشته خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد. وی گفت، اجساد رها شده در راه‌ها، افرادی با علائم واضح قحطی‌زدگی که کامیون‌ها را در جست‌و‌جوی هر چیزی برای زنده ماندن متوقف می‌کنند، «صحنه‌های وحشتناک مطلق» است که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند.
موضوعی که گریفیتس هم در انتقاد تند خود تأیید کرد و گفت، تلاش‌های تیمش برای اعزام کاروان‌های بشردوستانه به شمال غزه با تأخیر و انکارها مواجه شده و امنیت امدادگران به خطر افتاده است. او سیستم بهداشت و درمان غزه را در وضعیت «فروپاشی» توصیف کرد و گفت: «زنان نمی‌توانند زایمان ایمن داشته باشند، کودکان واکسینه نمی‌شوند، بیماری‌های عفونی در حال افزایش است و مردم به دنبال سرپناه در حیاط بیمارستان‌ها هستند.» این مقام سازمان ملل در اشاره به سیاست‌های کوچ اجباری اسرائیل گفت، بمباران‌های هوایی در مناطقی که به غیرنظامیان گفته شده برای امنیت خود جابه‌جا شوند، تشدید شده و «هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و حیات باعزت تقریباً غیرممکن است.»
پیرو توصیف فاجعه‌بار مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، سازمان «نجات کودکان» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱.۱ میلیون کودک در غزه زندگی می‌کنند و تعداد کسانی که در حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به شهادت رسیده‌اند یک درصد از کل جمعیت کودکان نوار غزه را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه این سازمان آمده‌ است، طبق آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه، در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه بیش از ۱۰ هزار کودک به شهادت رسیده‌اند. در بیانیه مذکور همچنین مطرح شده ‌است، کودکانی که از خشونت در غزه جان سالم به در می‌برند از ترس و وحشت‌های غیرقابل توصیفی از جمله جراحاتی که زندگی‌شان را تغییر داده، سوختگی‌ها، بیماری‌ها، مراقبت‌های پزشکی ناکافی و از دست دادن پدر و مادر و سایر عزیزان خود رنج می‌برند. آنها بارها مجبور به فرار از خشونت شده‌اند، زیرا هیچ مکان امنی برای رفتن ندارند و مجبور هستند برای همیشه از خشونت فرار کنند و با ترس و وحشت‌های آتی مواجه شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی