امریکا برای دومین روز پیاپی به یمن حمله کرد

انصارالله: پاسخ ما دردناک خواهد بود

ایالات متحده یک روز پس از تجاوز به پایگاه های انصارالله بامداد شنبه به اهدافی در یمن حمله کرد.

حسین فاطمی
خبرنگار

 
پس از حملات بامداد جمعه امریکا و انگلیس به اهدافی در چهار استان یمن، سنتکام از حمله دیگری به یک سایت راداری در صنعاء خبر داد.
به گزارش ایسنا، شبکه المیادین بامداد دیروز شنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد. بنا بر این گزارش، اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند. مدیر دفتر المیادین در یمن خبر داده اطلاعاتی درباره حملات هوایی یا موشکی به پایگاه هوایی «الدیلمی» در شمال صنعاء که در نزدیکی فرودگاه پایتخت قرار گرفته، وجود دارد. خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی این خبر را تأیید کرد. خبرنگار شبکه المسیره یمن نیز اعلام کرد: «دشمن امریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه صنعاء انجام داده‌اند.» خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته ارتش امریکا پس از حمله به اهدافی در یمن در بامداد شنبه، حمله دیگری را علیه یمن انجام داد. شبکه سی‌ان‌ان هم به نقل از یک مقام امریکایی گزارش کرده ایالات متحده یک روز پس از حمله به ۳۰ موضع انصارالله، بامداد جمعه به اهدافی در یمن حمله کرد. این شبکه امریکایی مدعی است یک «تأسیسات راداری که توسط حوثی‌ها (انصارالله) استفاده می‌شود هدف قرار گرفته است.» اما انصارالله یمن وجود هرگونه رادار در پایگاه الدیلمی را که سحرگاه دیروز توسط ارتش امریکا هدف قرار گرفت تکذیب کرد. یک مقام امریکایی می‌گوید حمله اخیر به‌صورت یکجانبه و توسط امریکا انجام گرفته و در مقایسه با حمله بامداد جمعه «بسیار کوچک» بوده است.
پیش از حمله بامداد شنبه، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، انصارالله یمن را «یک سازمان تروریستی» خواند و تهدید کرد، در صورت تداوم حملات یمن در دریای سرخ، امریکا به حملات مشابه ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهور امریکا دیگر بار ادعاهای خود علیه یمنی‌ها را تکرار کرد و گفت: «حوثی‌ها (انصارالله یمن) یک سازمان تروریستی هستند و اگر به همین رفتار خود ادامه دهند، پاسخ خواهیم داد.» پیش‌تر «داگلاس سیمز» مدیر عملیات ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده اعلام کرده بود، امریکا و انگلیس در حمله شب گذشته خود به مواضع ارتش یمن، حدود ۳۰ نقطه را با بیش از ۱۵۰ موشک هدف گرفتند؛ موشک‌هایی که از ناوهای جنگی و همچنین پرنده‌های نظامی شلیک شدند. بایدن همچنین در نامه‌ای به کنگره امریکا مدعی شده حملات امریکا و انگلیس به یمن، علیه مواضعی صورت گرفته که حملات ارتش این کشور در دریای سرخ را تسهیل می‌کرد. او گفته ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات بیشتری برای مواجهه با هر تهدیدی اتخاذ کند. رئیس‌جمهور امریکا مدعی شده حملات علیه یمن «بر طبق قانون بین‌المللی» و «محافظت از امریکایی‌ها در خانه و خارج» بوده است.
در پی حمله دیروز امریکا، معاون وزیر اطلاعات دولت انصارالله با تأکید بر آمادگی برای هدف قرار دادن هر پایگاه نظامی که از آنجا حملات امریکایی‌ها انجام می‌شود، گفت: «کشورهایی که امریکا از آنها برای حمله به یمن استفاده می‌کند، در برابر پاسخ نظامی ما آسیب پذیر خواهند بود.» یک عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با تأکید بر اینکه امریکا و انگلیس تاوان تجاوزاتی را که اخیراً به یمن کردند، خواهند پرداخت، گفت: «ما بانک اهدافی مرتبط با تنش‌زایی و تجاوزات امریکا داریم و پاسخی که به دشمن می‌دهیم بسیار دردناک خواهد بود.»

دو نشست پی‌در‌پی شورای امنیت درباره غزه و یمن
یک روز پس از حمله ۱۰ کشور به رهبری امریکا به مواضع انصارالله یمن، شورای امنیت سازمان ملل به تقاضای روسیه نشستی را درباره وضعیت خاورمیانه برگزار کرد و در دو نشست پی‌درپی به وضعیت فلسطین و حمله به یمن پرداخت که سازمان ملل، وضعیت غزه را به دلیل تداوم حملات اسرائیل «وحشتناک» توصیف کرد و کشورها از گسترش درگیری‌ها ابراز نگرانی کردند. مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری روز جمعه به وقت محلی در این نشست شورای امنیت که به درخواست الجزایر تشکیل شد، گفت: «وضعیت در غزه به دلیل ادامه عملیات نظامی اسرائیل، وحشتناک است.»
معاون دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: «از اظهارات وزرای اسرائیل در مورد طرح‌های تشویق انتقال دسته‌جمعی غیرنظامیان (مردم) غزه به کشورهای دیگر نگران هستیم. این اظهارات نگرانی‌های جدی را در مورد احتمال انتقال اجباری دسته‌جمعی از نوار غزه ایجاد می‌کند که بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است.» معاون دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: «هر گونه تلاش برای تغییر ترکیب جمعیتی غزه باید قاطعانه رد شود. برخی کشورها قبلاً پیشنهاد داده‌اند، غیرنظامیانی را که می‌خواهند غزه را برای حفاظت از خود ترک کنند، میزبانی کنند.» گریفیتس افزود: «حمله اسرائیل به غزه جنگی است که بدون توجه به تأثیر آن بر غیرنظامیان آغاز شده است. تصور اینکه فلسطینی‌ها بتوانند یا خواهند توانست به شمال غزه بازگردند، دشوار است.»
 
رد مواضع اسرائیل درباره انتقال اجباری فلسطینیان
در ادامه نشست، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی با تکرار مواضع واشنگتن علیه حماس مدعی شد: «بیش از سه ماه است که حماس مرگبارترین حمله را علیه یهودیان از زمان هولوکاست انجام داده و این درگیری را به راه انداخته است؛ درگیری‌ای که تعداد زیادی از مردم را کشته و آواره کرده است.» سفیر امریکا بدون اشاره به حمایت‌های مالی، نظامی و امنیتی کشورش از رژیم اسرائیل در تداوم اوضاع غزه ادامه داد: «بر اساس برآوردهای سازمان ملل، بیش از ۱.۸ میلیون فلسطینی در غزه آواره داخلی شده‌اند.» این دیپلمات امریکایی، وضعیت را «دلخراش و غیرقابل‌تحمل» دانست و مدعی شد: «موضع ایالات‌متحده روشن و ثابت بوده است. غیرنظامیان فلسطینی در غزه باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط به خانه‌های خود بازگردند.» گرینفیلد در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از دیگر اعضای شورای امنیت پرداخت و بدون اشاره به اقدامات امریکا در وتوی قطعنامه‌های برقراری آتش‌بس در غزه و حمایت همه‌جانبه از رژیم اسرائیل گفت: «چرا برخی از اعضای شورا هنوز نمی‌توانند حمله تروریستی وحشتناک حماس در ۷ اکتبر را محکوم کنند؟ چرا برخی از اعضای شورا در مورد وضعیت اسفبار بیش از ۱۰۰ گروگانی که در دست حماس هستند یا این واقعیت که حماس و حزب‌الله همچنان به شلیک موشک به اسرائیل ادامه می‌دهند، صحبت نمی‌کنند؟»
روسیه: ۷ اکتبر جدا از تاریخ درگیری‌های خونبار اسرائیل و فلسطین نیست
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت:«وضعیت وحشتناک غزه ابعاد فاجعه ناشی از نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی را نشان می‌دهد.» نبنزیا تصریح کرد:«حوادث ۷ اکتبر را نباید جدا از تاریخ دیرینه و خونبار درگیری‌های اسرائیل و فلسطین دید که چندین دهه ظلم، اشغالگری و جنایت‌های متعدد علیه مردم فلسطین را شامل می‌شود.» نماینده روسیه تصریح کرد:«سیل در تونل‌های غزه با استفاده از آب دریا را می‌توان به عنوان یک عنصر نسل‌کشی توصیف کرد که نوار غزه را برای صد سال غیر قابل سکونت خواهد کرد.» نبنزیا اظهار داشت:«هیچ پناهگاه امنی برای فلسطینی‌هایی که در نتیجه بی‌اعتنایی اسرائیل به قوانین بین‌المللی در آستانه قحطی قرار دارند وجود ندارد.» نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود درباره حمله به یمن گفت:«رویارویی در دریای سرخ و خلیج عدن در حال گسترش است و کشورهای ائتلاف تهدید به گسترش بیشتر رویارویی می‌کنند. علاوه بر این ایالات‌متحده و متحدانش با حمله به مردم یمن در نقض بند ۲ منشور سازمان ملل در گسترش درگیری‌ها و سرایت آن به کل منطقه نقش داشته‌اند. حملات گسترده به خاک یمن ربطی به استفاده از حق دفاع از خود ندارد. حق دفاع از خود را نمی‌توان برای تضمین آزادی کشتیرانی اعمال کرد و امریکایی‌ها این را به خوبی می‌دانند.» 

جستجو
آرشیو تاریخی