تقابل مقاومت یمن و امریکا به نقطه جوش رسید

آتش و خشم در دریای سرخ

پس از تهدیدات عملی موفق ارتش یمن بر ضد جبهه عبری-غربی که منجر به ظهور یمن به عنوان متغیر جدید و تعیین کننده در تحولات منطقه و محبوبیت آن نزد ملت های حامی فلسطین شد، امریکا و دیگر متحدان آن چون انگلیس به تکاپو افتادند تا جایگاه متزلزل خود در آبهای دریای سرخ و پیرامون آن را بازیابی کنند.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

پس از تهدیدات عملی موفق ارتش یمن بر ضد جبهه عبری-غربی که منجر به ظهور یمن به عنوان متغیر جدید و تعیین کننده در تحولات  منطقه و محبوبیت آن نزد ملت های حامی فلسطین شد، امریکا و دیگر متحدان آن چون انگلیس به تکاپو افتادند تا جایگاه متزلزل خود در آبهای دریای سرخ و پیرامون آن را بازیابی کنند.  
روز گذشته گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس در یادداشتی در روزنامه دیلی‌تلگراف مدعی حمله مستقیم به یمن شد و اعلام کرد، لندن در اقدام مستقیم علیه حوثی‌ها برای جلوگیری از حمله به کشتی‌ها تردید نخواهد کرد. در همین رابطه هفته نامه ساندی تایمز نیز گزارش کرد که لندن، واشنگتن و احتمالا یک کشور دیگر اروپایی که به گفته رسانه های عبری فرانسه است، به کارزار نظامی تحت هدایت امریکا علیه ارتش یمن به منظور توقف عملیات آنها در دریای سرخ خواهند پیوست و با حملات هوایی مواضعی از یمن را مورد هدف قرار خواهند داد. نیویورک تایمز هم که روزنامه نزدیک به دموکرات های امریکاست از تدارکات پنتاگون برای انجام عملیات بر ضد پایگاه های امریکا در داخل یمن خبر داد. این در حالی است که یکشنبه جان کربی اعلام کرد، ایالات متحده به دنبال جنگ با یمن و جنگی گسترده‌تر در منطقه نیست.

واکنش یمن به تهدیدات
در مقابل نیز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی بیانیه ای با هشدار به امریکا و تأکید بر ممانعت از عبور کشتی ها به مقصد سرزمین های اشغالی خاطر نشان کرد نیروهای یمنی در مقابله با هر گونه تجاوزی علیه کشور یمن و مردم آن تردید نخواهد داشت. در همین رابطه پارلمان یمن در واکنش به این اظهارات و شهادت 10 رزمنده یمنی در درگیری مستقیم با امریکا تأکید کرد که با حضور واشنگتن و لندن و هم‌پیمانان آنان در آب‌های منطقه‌ای یمن به عنوان اهداف متخاصم برخورد خواهد شد.
علاوه بر آن، ضیف الله الشامی، وزیر اطلاع رسانی دولت یمن اعلام کرد که موضع یمن تحت تأثیر تهدیدات امریکا و متحدانش تغییر نخواهد کرد و خون یمنی ها رنگین تر از خون فلسطینی ها نیست.

تحلیل اعتبار و نظم امریکا
در منطقه
به نظر می رسد، آنچه تاب آوری امریکا و غرب را در میان بحبوحه نبردهای منطقه ای  کاهش داده و آن را مجبور به ورود مستقیم و یا حتی غیر مستقیم به جنگ کرده،‌ فارغ از مخاطرات ایجاد شده برای صهیونیست ها، تضعیف برتری امریکا در آب های دریای سرخ و در ازای آن ورود یمن به کالبد جهانی به عنوان یک قدرت نظامی و به تبع آن سیاسی،‌ در یکی از استراتژیک ترین مکان های منطقه و جهان است. لذا تفسیر تهدیدات یمن نباید به ضربات امنیتی، سیاسی و اقتصادی به صهیونیست ها محدود شود و ناتوانی و تحلیل اعتبار غرب و در راس آن امریکا در حفاظت از منافع صهیونیست ها، مؤلفه ای جدی در تحولات جهانی و نه محدود به منطقه ایجاد می کند.
یمن امروزه در بسیاری از محافل سیاسی جهان به یک واحد مطالعاتی ویژه مبدل شده و ناظران بین المللی ضریب ویژه ای را در روند تحولات منطقه ای و جهانی به آن اختصاص داده اند. چرا که اکنون یمن با دارا بودن سهم بزرگی از میدان رویارویی جبهه مقاومت با صهیونیست ها، اهمیت راهبردی آن را در معادلات منطقه ای اثبات کرده است. عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، باعث شد تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین‌المللی مسیر خود را با هزینه بسیار تغییر داده یا سفر به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنند که این موضوع موجب ایجاد خسارت های گزافی در سرزمین های اشغالی شد. به عنوان نمونه، منابع عبری از توقف کشتیرانی در ایلات - یکی از مهمترین بنادر صهیونیست ها - و همچنین گران شدن بنزین در سرزمین های اشغالی خبر دادند.
خطر دیگری که در این بین، برای امریکا به حقیقت پیوسته است از بین رفتن تسلط و بازدارندگی آن در آب های دریای سرخ است. لذا ورود ناوشکن البرز ارتش ایران به این آب ها نشان می دهد که توازن قوا در دریای سرخ به نفع جبهه مقاومت در حال جابه جایی است و سطوح بازدارندگی آن نیز در حال ارتقا یافتن است.
همچنین، عدم مشارکت کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی و همچنین ائتلاف سعودی که در جنگ 9 ساله علیه یمن حضور داشته اند، برگی دیگر از شکست امریکا در پیاده سازی سیاست های اعلامی و همراه کردن کشورها با خود را در جهان به نمایش گذاشته است. چرا که عدم همسویی این کشورها، نشان از زاویه دار شدن برخی دیدگاه های منطقه از خط مشی های نظامی امریکا در منطقه و گرایش به پیگیری سیاست خارجه چند وجهی با حضور قدرت های بزرگ جهان و همچنین تنظیم مناسبات با کشورهای منطقه همچون ایران دارد.
عوامل فوق گویای آن است که امریکا در مقابل یمن، به عنوان کشوری که تحت محاصره ظالمانه و تحریم های گزاف قرار دارد در حال تجربه شکست چند لایه است که برون رفت از آن طبق شرایط و معادلات منطقه ای ساده نبوده و تبعات منفی بسیاری برای آن در پی خواهد داشت.

امریکا به چه فکر می کند؟
امریکا با وجود تهدیدات علیه مقاومت یمن، پیش فرض خود را همچنان بر عدم گسترش نبرد و دامنه دار شدن تنش در منطقه قرار داده است. این کشور از توسعه و تشدید نبرد و در نتیجه فعال شدن کانون های درگیری بیشتر علیه پایگاه های خود در حوزه خلیج فارس هراس دارد، زیرا به عقیده بسیاری از تحلیلگران غربی وقوع این نبرد، تهدیدی اساسی برای منافع امریکا خواهد بود و نظم متزلزل امریکا را در منطقه به سمت فروپاشی سوق خواهد داد.
لذا می توان این گزاره را درنظر گرفت که ارائه چنین رویکردی در رسانه ها به طور فزاینده، نوعی محک زدن و قدرت نمایی در برابر ارتش یمن و نوعی تهدید برای ایجاد بازدارندگی است.
 باید توجه داشت، ورود مستقیم امریکا به جنگ کلاسیک، رویه غیر عادی بعد از سال ها نبرد غیر مستقیم در منطقه است. امریکا با وجود اینکه برنامه ریز اصلی جنگ های منطقه ای بوده اما در سال های اخیر همواره به عنوان هدایتگر و پشتیبان ظاهر شده و از جنگ مستقیم تا حدودی امتناع ورزیده است.  لذا با این فرضیه، پشت سر گذاشتن این رویه نشان می دهد که مخاطرات ایجادی و خسارت های حیثیتی و اقتصادی توسط یمن، برای صهیونیست ها و امریکا تا چه اندازه تعیین کننده بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی