هزاران نفر در کشورهای مختلف با برگزاری تجمعات اعتراضی همبستگی با فلسطین را فریاد زدند

همبستگی جهانی با غزه در شب سال نو

زنگ سال 2024، در سایه کشتار بی امان غیرنظامیان غزه صدایی بلندتر از قبل داشت؛ صدایی که بسیاری از ساکنان کره خاکی را حتی با وجود ممنوعیت های امنیتی به خیابان ها کشاند تا این بار در زمانی که آتش‌بازی‌های رنگارنگ آسمان را روشن کرده بود، با شعار علیه جنایتکاران صهیونیست، مظلومیت مردم فلسطین را فریاد بزنند.

زهره صفاری
خبرنگار


زنگ سال 2024، در سایه کشتار بی امان غیرنظامیان غزه صدایی بلندتر از قبل داشت، صدایی که بسیاری از ساکنان کره خاکی را حتی با وجود ممنوعیت های امنیتی به خیابان ها کشاند تا این بار در زمانی که آتش بازی های رنگارنگ آسمان را روشن کرده بود، با شعارها علیه جنگ طلبان صهیونیستی، مظلومیت مردم فلسطین را فریاد بزنند.

سال نو در سایه غزه
این اعتراضات در حالی جریان داشت که برخی کشورها بویژه در بلوک غرب در هراس از بلندتر شدن صدای معترضان، لشکرهایی از نیروهای امنیتی و پلیس را در خیابان های مهم شهرها مستقر کرده و برخی نیز مناطق خاصی را برای برگزاری این تظاهرات تعیین کرده بودند تا کنترل بیشتری بر شرایط داشته باشند.
سی بی اس نیوز نوشت شمار نیروهای پلیس در شب نخستین روز 2024 در برخی شهرها مانند سیدنی استرالیا چند برابر شده بود. اما این آرایش امنیتی مانع از حضور حامیان فلسطین در خانه اپرا و مرکز جشن سال نوی این کشور نشده بود.
پاپ فرانسیس که به شیوه هر سال در شب سال نو از پنجره اتاقش رو به میدان سن پیتر دعا می خواند، امسال دعایش را به جنگ زدگان جهان از جمله مردم غزه اختصاص داد: «در پایان سال 2023، ما باید جسارت پرسیدن این سؤال را داشته باشیم که چند نفر در جنگ های مسلحانه آواره شده اند، چه تعداد جان باخته و چقدر ویرانی به بار آمده و مردم فقیر شده اند. از همه کسانی که از این جنگ ها منفعت می برند می خواهم که به ندای وجدانشان گوش کنند.» وی در حالی این سخنان را بیان داشت که روز گذشته آمار شهدای فلسطین به 21 هزار و 975 نفر افزایش یافت.

تمهیدات ویژه امنیتی امریکا
در امریکا نیز جشن های سال نو تحت تاثیر اعتراضات حامیان غزه شکل و شمایل متفاوتی داشت. به نوشته نیویورک تایمز، صدها هزار نفر با تجمع در میدان تایمز منهتن تجمع اعتراضی علیه جنگ در فلسطین و باریکه غزه را برگزار کردند.
بنا بر اعلام رسانه های امریکایی با توجه به تعیین محدوده ویژه برای برگزاری این اعتراضات، در آستانه آغاز جشن سال نو نیروهای پلیس به منطقه اعزام شدند و تمهیدات امنیتی در منطقه را گسترده تر کردند. براساس اظهارات شاهدان، پلیس برای کنترل بیشتر بر شرایط همه تازه واردان به جشن را اسکن می کرد اما این اقدامات نتوانست مانع از افزایش تعداد معترضان شود. مقامات نیویورک نیز برای کنترل اوضاع ارتش کوچک 90 هزار نفری را در خیابان ها مستقر کرده بودند اما در آنجا نیز حامیان فلسطین باز هم به خیابان آمده و علیه سیاست های جنگ طلبانه امریکا و رژیم صهیونیستی شعار دادند.
تدابیر متفاوت اروپایی
بسیاری از شهرهای اروپایی علاوه بر تدابیر امنیتی، جشن سال نو را برای همدردی با فلسطین محدود کرده بودند. به نوشته یورونیوز، در فرانسه و در خیابان شانزلیزه 90 هزار نیروی پلیسی و امنیتی مستقر شده بودند تا بتوانند کنترل کاملی بر جمعیت حاضر در جشن و اعتراضات را داشته باشند.
تظاهرات همبستگی با غزه در شهر ژنو سوییس نیز همزمان با آغاز سال نو برگزار شد و شهروندان سوییسی در این تجمع با پرچم های فلسطین حاضر شده بودند. در فنلاند نیز پرچم فلسطین در شهر هلسینکی به اهتزاز درآمد. در برلین تظاهرکنندگان حامی فلسطین از جمله یهودیان ساکن این شهر آلمان در حالی به خیابان ها آمدند که مقامات این کشور هر گونه راهپیمایی یا تجمع اعتراضی در حمایت از فلسطین را ممنوع کرده و بیش از 4500 مامور پلیس برای برقراری امنیت در خیابان ها مستقر شده بودند. گفته می شود سه نفر نیز در برلین بازداشت شده اند.

از لغو مراسم تا آذین بندی
با پرچم فلسطین
مقامات برخی کشورها از جمله پاکستان امسال جشن سال نو را به خاطر فلسطین ممنوع اعلام کردند. آنطور که دیلی پرس نوشته دولت پاکستان که اقلیت غیرمسلمانی را در خود جای داده است برای همبستگی با مردم غزه مراسم سال نو را تحریم کرد. کشور عراق نیز با آذین بندی درخت کریسمس با پرچم فلسطین و همچنین قرار دادن نمادین بدن های کفن شده شهدای غزه، آغاز متفاوت سال نوی میلادی را اعلام کرد. این در حالی بود که به گزارش آسوشیتد پرس، شمار زیادی از مسیحیان این کشور جشن سال نو را به خاطر همبستگی با غزه لغو و مراسم های خود را به دعاخوانی و برگزاری سنت های عید محدود کرده بودند.
احمد علی، از ساکنان بغداد گفت: «ما امیدواریم سال نو، سال شادی و خوبی و آرامش برای همه مردم جهان باشد.»
مردم ترکیه در پایتخت این کشور همزمان با آغاز سال نوی میلادی، تجمع گسترده ای را در حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند. در بیانیه معترضان بر لزوم توقف جنگ از سوی رژیم صهیونیستی تأکید شده بود. در لبنان نیز مسیحیان بیروت در حمایت از مردم غزه با پرچم های فلسطین به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی