همزمان با کاهش کمک‌های غرب به کی‌یف، حملات روسیه به اوکراین تشدید شد

دست های خالی زلنسکی!

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 
در حالی که ناظران مسائل اوکراین از روند کاهشی حمایت غرب از کی‌یف خبر می‌دهند، روسیه نیز حملات خود را به عمق خاک اوکراین تشدید کرده تا جایی که اوکراین آنها را از نظر شدت و همچنین گستردگی از آغاز جنگ بی‌سابقه اعلام کرده است.
به گزارش یورونیوز، روز گذشته در پی تداوم حملات موشکی و پهپادی روسیه علیه اوکراین در مناطقی چون کی‌یف، اودسا و خارکیف آماده‌باش هوایی اعلام شد. در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اظهار داشت که روسیه تقریباً از همه انواع سلاح‌های زرادخانه خود برای حمله به اوکراین استفاده کرد. یورونیوز نوشت: مقامات نیروی هوایی اوکراین مدعی هستند، در این حمله دست‌کم ۱۵۸ فروند موشک و پهپاد از سوی ارتش روسیه شلیک شده که ۱۱۴ فروند از آنها منهدم شدند.
در همین راستا یک مقام بازنشسته سرویس امنیت اوکراین فاش کرد، انبارهای تسلیحات نظامی غربی و سامانه‌های پدافند هوایی ناتو بویژه سیستم‌های دفاع هوایی مانند پاتریوت، اهداف حملات گسترده روز جمعه نیروهای مسلح روسیه بودند.
وزارت دفاع روسیه گزارش داد: در طول هفته گذشته، 50 مورد حملات گروهی و یک حمله گسترده با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق در خاک اوکراین انجام شده است که هدف آنها تأسیسات صنایع نظامی، فرودگاه‌های نظامی، زرادخانه‌ها و مراکز جمع و انبارهای مهمات ارتش اوکراین بود و تمامی اهداف تعیین‌شده مورد اصابت قرار گرفتند.
در این بین، ستاد کل لهستان ادعا کرد ، شیئی که حریم هوایی لهستان را نقض کرده بود، روسی است و به همین منظور کاردار روسیه را احضار کرد. اما آندری اورداش، کاردار روسیه با رد این ادعا گفت که ورشو هیچ مدرکی در مورد مالکیت این شیء هوایی به طرف روسی ارائه نکرده و ما نیز پاسخی ارائه نخواهیم کرد.
ایالات‌متحده هم برای اینکه شدت حملات روسیه را به نفع خود مصادره کند و قامت ناتو را در برابر مسکو بر افراشته سازد، به این ماجرا واکنش نشان داد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اظهار داشت که درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین ناگزیر سایر کشورها را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین به تهدیدی برای ناتو تبدیل شده است.
این اظهارات از نظر آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات‌متحده، نشان از مؤثر بودن عملیات نظامی ویژه در برابر جبهه غربی است. او همچنین خاطرنشان کرد، تلاش‌های غرب برای تضعیف اقتصاد روسیه بویژه با استفاده از ابزار تحریم‌ها هم به نتیجه‌ای منجر نشده، به رغم آنکه ایالات‌متحده و متحدانش دوست دارند به آن دست یابند.
 
کمک‌های قطره‌چکانی
با وجود آنکه سرگردانی غرب و در رأس آن امریکا در غزه به جبهه اوکراین تسری پیدا کرده و روند کاهشی حمایت از کی‌یف که نمادهای آن پیش از 7 اکتبر هم در جهان طنین‌انداز شده بود، به طور مضاعف شتاب گرفته، آنها تلاش می‌کنند همچنان وجهه خود را در حمایت از اوکراین حفظ کنند. در همین رابطه روز گذشته لندن از اختصاص ۲۰۰ سامانه پدافند هوایی برای کی‌یف خبر داد. علاوه بر آن، جان کلی، مشاور امور سیاسی نمایندگی ایالات‌متحده در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین گفت که واشنگتن از کی‌یف حمایت خواهد کرد و مردم آن را رها نخواهد کرد.
این در حالی است که سنای امریکا به جای تصویب ۲۴ میلیارد دلاری کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین در سال آینده، پیشنهاد تصویب ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی و ۱.۶۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین در سال مالی ۲۰۲۴ ارائه داده است.
این شواهد گویای آن است که اوکراین در برهه کنونی از نظر تسلیحات و مالی دچار کمبود اساسی است و از این رو مقامات آن اذعان کرده‌اند، اگر کمک‌های امریکا به آنها نرسد حتی یک روز توان رویارویی نخواهند داشت. اکنون نیروهای اوکراینی با کمبود گلوله‌های توپ مواجه هستند و به دلیل کاهش کمک‌های خارجی مجبور به کاهش مقیاس تعدادی از عملیات‌ها شده‌اند.
در سوی دیگر اما مسکو از عزم خود از تشدید میدانی جنگ علیه اوکراین و جبهه همبسته غربی خبر داد. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که به درخواست کی‌یف و کشورهای غربی در ارتباط با حملات اخیر روسیه برگزار شد، گفت: «مقامات کی‌یف در برنامه‌های نظامی خود به موفقیت دست نیافته‌اند، بنابراین غرب باید در آینده نزدیک منتظر «بدترین اخبار» درباره اوکراین باشد.» او در ادامه همچنین گفت: «ده‌ها مورد از حملات وحشیانه به صورت روزانه علیه غزه رخ می‌دهد اما غرب در همان لحظه اصلاً آنها را مدنظر قرار نمی‌دهد و به آنها توجهی ندارد تا خواستار نشست‌های فوری شورای امنیت شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی