در بمباران‌های شمال و جنوب غزه بیش از 100 فلسطینی به شهادت رسیدند

فرار از شکست با کودک کشی

در حملات 24 ساعت گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه، 100 فلسطینی شهید و 158 نفر مجروح شدند. تاکنون بیش از 21 هزار و 672 نفر شامل غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. تل‌آویو این بار مدعی شده رهبران حماس در مناطق مذکور پنهان شده‌اند! پیش از این نیز ادعاهای مشابهی درخصوص قرار داشتن تونل‌های حماس زیر بیمارستان‌های غزه به منظور توجیه هدف قراردادن مراکز درمانی مطرح شده بود که مشخص شد واقعیت ندارد.

امیر فرشباف
خبرنگار


نبرد مقاومت اسلامی فلسطین با اشغالگران در مناطق مختلف غزه با شدت ادامه دارد. این درگیری‌ها که با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ارتش صهیونیستی همراه بود، از اواخر عصر جمعه آغاز شد و تا دیروز ادامه داشت. این حملات، اردوگاه‌های البریج، نصیرات و خان‌یونس را هدف قرار داد که منجر به شهید و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد. ارتش صهیونیستی نیز در این درگیری‌ها متحمل تلفات و خسارات جانی و مالی شد.
به گزارش المیادین، نبرد شدید نیروهای مقاومت با ارتش صهیونیستی منجربه تحمیل تلفات قطعی به اشغالگران شد. این شبکه خبری گزارش داد، درگیری شدید با نیروهای اشغالگر اسرائیلی که به مرکز و شرق خان‌یونس در جنوب باریکه نفوذ کرده‌اند ادامه دارد و در جبهه غربی نیز صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند به سمت مجتمع درمانی «ناصر» در جنوب خان‌یونس نفوذ کنند. همچنین در مرکز نوار غزه، مقاومت فلسطین در مجاورت مسجد «ابو مدین»، جنوب شرقی اردوگاه البریج و شرق اردوگاه المغازی بشدت با ارتش اسرائیل درگیر است و در شرق منطقه البریج، نیروهای اشغالگر را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.
گفتنی است که در این نبردها علاوه بر گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس، گروه‌های دیگر مقاومت از جمله گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و گردان‌های مقاومت ملی (نیروهای شهید عمر القاسم)، شاخه نظامی «جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین» نیز وارد میدان درگیری با صهیونیست‌ها شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما» یک مقام ارشد وزارت بهداشت فلسطین گفت: در حملات 24 ساعت گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه، 100 فلسطینی شهید و 158 نفر مجروح شدند. این گزارش افزود: «ایالات متحده از اسرائیل خواسته تا شدت جنگ را در هفته‌های آینده کاهش دهد و به عملیات برای هدف قرار دادن رهبران حماس روی آورد. با این حال، ارتش رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهداف خود در جنگ نرسیده است».
اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، شهادت بیش از 21 هزار و 672 انسان شامل غیرنظامیان، زنان و کودکان فلسطینی بوده است. تل‌آویو این بار مدعی شده رهبران حماس در مناطق مذکور پنهان شده‌اند! پیش از این نیز ادعاهای مشابهی درخصوص قرار داشتن تونل‌های حماس زیر بیمارستان‌های غزه به منظور توجیه هدف قراردادن مراکز درمانی مطرح شده بود که مشخص شد واقعیت ندارد.
این جنگ همچنین یکی از خونین‌ترین وقایع برای خبرنگاران فلسطینی و بین‌المللی بوده است؛ به گزارش دفتر رسانه‌های دولتی غزه، تعداد روزنامه‌نگارانی که از 7 اکتبر تاکنون بر اثر حملات اشغالگران به شهادت رسیده‌اند با شهادت یک خبرنگار دیگر به 106 نفر رسیده است. نشانه‌های متعددی مبنی بر عمدی و سازمان یافته بودن این حملات وجود دارد؛ پیش از این، در گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران مستقر در ایالات متحده آمده بود: «این کمیته به‌طور خاص، از الگوی عریان هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آنها توسط ارتش اسرائیل نگران است.»
 
مصر در جنوب غزه اردوگاه اسکان آوارگان می‌سازد
در این بین، با گسترش حملات ارتش صهیونیستی، موج دیگری از هزاران آواره فلسطینی ، در روزهای اخیر به سمت شهر رفح در جنوب منطقه سرازیر شده است. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه به نقل از گزارش پنجشنبه شب سازمان ملل، حدود ١٠٠ هزار نفر در روزهای اخیر وارد رفح، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق غزه در امتداد مرز فلسطین با مصر که پیشتر نیز میزبان آوارگان بود، شده‌اند. پناهگاه‌های شهر اشباع شده و گروه‌هایی از آوارگان در کنار جاده‌ها، بویژه نزدیک بیمارستان‌ها، چادر زده‌اند.
پس از این اتفاق، هلال احمر مصر اعلام کرد که به دستور عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، در جنوب‌غربی خان‌یونس، اردوگاه‌هایی جهت اسکان آوارگان ایجاد کرده است. این کمپ گنجایش پذیرش بیش از 6000 نفر را دارد و علاوه بر تأمین نیازهای اولیه مانند غذا و آب به‌صورت روزانه، تمامی خدمات امدادی و پزشکی را به ساکنان اردوگاه ارائه می‌کند.
به گزارش العربیه به نقل از شبکه خبری «قاهره» این اردوگاه امدادی در چهارچوب تلاش‌های دولت مصر با هدف کاستن از بحران انسانی تحمیل شده بر برادران فلسطینی و جذب هزاران نفر از آواره‌شدگان از شمال نوار غزه احداث می‌شود .به نظر می‌رسد این اقدام مصر بر اثر فشار امریکا و رژیم صهیونیستی برای تخلیه نیمه‌جنوبی غزه از ساکنانش صورت گرفته است. این کار به ارتش صهیونیستی میدان عمل وسیع‌تری می‌دهد تا با تلفات کمتری اهداف اعلامی خود را دنبال کند. پیش از این، امریکا با تداوم عملیات زمینی ارتش اشغالگر به سبک نیمه‌شمالی غزه مخالفت کرده بود. شایان ذکر است که پیش از این، مصر و اردن بشدت با پذیرفتن موج جدید آوارگان فلسطینی مخالفت کرده بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی