رئیس جمهور در سومین کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان گفت

علامه جریان‌ساز

روز گذشته سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت «استاد فکر علامه مصباح یزدی» با سخنرانی رئیس‌جمهور و حضور اندیشمندان‌ داخلی و بین‌المللی در سالن اجلاس سران برگزار شد. این کنگره را می‌توان پاسخی به تأکید رهبرانقلاب مبنی بر ضرورت شناخت ابعاد و افکار علامه مصباح یزدی دانست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دی ماه سال گذشته در دیدار خانواده مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و برگزارکنندگان کنگره «استاد فکر» فرمودند: «بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای روحانیت و حوزه است و به معنای زنده نگه داشتن راه ایشان است. مرحوم مصباح ویژگی‌های خاصی داشتند. علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان واضح، انگیزه تمام نشدنی و بی‌نظیر، خلقیات و رفتار شایسته و مجموع اینها را نمی‌توان در کسی پیدا کرد.»در کنگره روز گذشته نیز تنوع حضور صاحبنظران و نیز تعدد مباحث مطرح شده در این کنگره، بیانگر ذو ابعاد بودن شخصیت فردی، علمی و سیاسی علامه مصباح یزدی است؛ شخصیتی که بیش از همه در کلام رئیس‌جمهور مطرح شد. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود علامه مصباح را شخصیتی اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساساً چهره‌ای آزاداندیش و در عین حال شخصیتی جریان‌ساز توصیف کرد. به تأکید رئیس‌جمهور، کلان پروژه علامه مصباح، دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی بوده است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که بنا به شواهد، دارای ارتباطات دیرینه با علامه مصباح بوده است، پیامی برای این کنگره ارسال کرد و شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نیز از سخنرانان این کنگره بود.

شخصیتی که می‌تواند چراغ راه باشد
رئیس جمهور روز گذشته در سومین کنگره بزرگداشت «استاد فکر علامه مصباح یزدی»، از حضور در مراسم گرامیداشت مقام علمی، فکری، انقلابی مجاهد نستوه، فیلسوف و حکیم گرامی و متفکر و اندیشمند ارجمند همزمان با سالروز نهم دی، روز بصیرت ابراز خرسندی و تصریح کرد: این شخصیت می‌تواند برای جامعه و مراکز علمی و فکری ما چراغ راه و مصباح باشد.آیت‌الله رئیسی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران جمع‌آوری و عرضه آثار و اندیشه‌های علامه مصباح یزدی به جامعه و مراکز حوزوی و دانشگاهی افزود: علامه مصباح یک شخصیت اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساساً چهره‌ای آزاداندیش بود و نکته مهم‌تر این است که آزاداندیشی و نوآوری‌های ایشان در عرصه اندیشه مبتنی بر مبانی محکم و استوار بود.

آیت‌الله مصباح جریان ساز بود
رئیس جمهور ادامه داد: آیت‌الله مصباح فقط یک شخصیت علمی شاگردپرور نبود، بلکه شخصیتی جریان‌ساز بود و این جریان‌سازی نیز محدود به زمان حیات نورانی ایشان نبود، بلکه بعد از رحلت این عالم جلیل‌القدر هم از یک‌سو جریان فکری و اندیشه‌ای ایشان ادامه یافته و منشأ آثار و برکات فراوانی شد و از سوی دیگر برگزاری دوره‌های طرح ولایت ثمرات اجتماعی زیادی داشته است.
وی دوره‌های طرح ولایت را دوره‌هایی پرجاذبه توصیف کرد که بر رفع گره‌های ذهنی برای جوانان تمرکز دارد و اظهارکرد: اگر گره‌های ذهنی جوانان گشوده نشود تبدیل به مسأله شده و کنش و واکنش‌هایی در زندگی اجتماعی و سیاسی آنان ایجاد می‌کند. اما آیت‌الله مصباح یزدی از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال رفع گره‌های ذهنی در میان نوجوانان و جوانان بود و بنده خودم نیز در سال‌های نوجوانی و در ابتدای مسیر طلبگی در مشهد با آثار ایشان آشنا شدم.آیت‌الله رئیسی دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: همواره امواجی برای ایجاد انحراف در فضای عقیدتی جوامع وجود دارد، در این میان نکته مهم ایستادگی بر مواضع، مبانی و دفاع از این اصول است و همین ایستادگی است که به یک فکر و اندیشه اصالت می‌دهد.

ایستادگی در عرصه دفاع از دین
آیت‌الله رئیسی یکی از مهمترین نکات در سلوک و رفتار علمی آیت‌الله مصباح یزدی را همین ایستادگی شجاعانه در عرصه دفاع از دین در مقابل فضاسازی‌ها برشمرد و اظهارکرد: گاهی فضاسازی‌های شایعه‌سازان عرصه را بر اهل حق تنگ کرده و حتی به کسانی که حق را می‌فهمند مجال تبیین حق را نمی‌دهد. در جامعه ما روی فعالیت‌های مرجفون و شایعه‌سازان و فضاسازان به اندازه کافی کار نشده است، اما شرط اثربخشی در عرصه فکری و اندیشه‌ای همین شناخت حق و ایستادگی در مسیر تبیین حقایق است.
وی با اشاره به اینکه کسانی که مقابل ائمه(ع) ایستادند نیز عمدتاً کفار نبودند بلکه مسلمانانی بودند که بصیرت نداشتند، افزود: وقتی حقیقت برای چنین افرادی به درستی تبیین شود متنبه می‌شوند. از همین رو بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما بویژه در جریان فتنه هشدار جدی دادند که فتنه حق را غبارآلود می‌کند و نمی‌گذارد حقایق روشن شوند. انسان بابصیرت غبارها را کنار زده و هم خود حق را می‌شناسد و هم به دیگران می‌شناساند.

یگانگی در حرف و عمل
رئیس جمهور نکته مهم دیگر در شخصیت علامه مصباح یزدی را یگانگی در حرف و عمل عنوان و تصریح کرد: آنچه بیش و پیش از هر چیز باعث جذب مردم به امام راحل و در دوره حاضر به رهبر معظم انقلاب شد، صداقت و یگانگی ایشان در حرف و عمل بوده و هست.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند معرفی چهره‌های متفکر، اندیشمند و اثرگذارمان به جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: امروز بیشتر از همیشه نیازمند آن هستیم که اندیشه بلند بزرگان خود را برای جامعه تبیین کنیم چرا که جامعه امروز تشنه چنین نگاه‌های نو و اندیشه‌های بلندی است که می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.آیت‌الله رئیسی با اشاره به سال‌های ابتدایی مسئولیت خود در دستگاه قضایی که برخی از خوبان و نه بدان به دلیل جوسازی‌ها به نصب عکس شهید بهشتی روی میز وی خرده می‌گرفتند، اظهارکرد: باید تلاش کنیم شخصیت بزرگانی مثل امام، رهبری و آیت‌الله مصباح را که از چهره‌های اثرگذار بودند بیش از پیش بشناسیم و از ایشان شناخت حق، گرایش به حق، ایستادگی در مسیر حق و نهراسیدن در این مسیر را بیاموزیم.

سالروز حماسه 9دی
باید در تاریخ ملت بماند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مردم در روز بصیرت (9 دی ماه) با حضورشان نشان دادند که فتنه را خوب شناختند و غبار را از روی آن کنار زدند، به تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب به صحنه آمده و به شکل خودجوش اعلام موضع کردند، تصریح کرد: مردم با این حرکت خود در روز نهم دی حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و به فتنه خاتمه بخشیدند. سالروز این حماسه بزرگ باید همواره در تاریخ ملت ما بماند و ابعاد آن بیش از پیش تبیین شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه با این بصیرت و روشن‌بینی مردم، جریان بدخواه و معاند به حاشیه رانده شده و بیشتر هم به حاشیه رانده خواهد شد، اضافه کرد: آنچه امروز از مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم عزیز فلسطین و ایستادگی مثال‌زدنی آنان شاهدیم در پرتو دین و قرآن است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز موضع حق جمهوری اسلامی ایران در حقانیت دفاع از آرمان آزادی فلسطین و اینکه رژیم صهیونیستی زایل‌شدنی است بر همه جهانیان روشن شده است. اینها نشانه‌های اقتدار یک ملت و رهبران آن، امام امت و رهبری فرزانه انقلاب است که درست حرف می‌زنند، درست پیش‌بینی و بر مواضع حق تأکید می‌کنند.

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی