«ایران» از جدیدترین دستاورد سیاست همسایگی دولت سیزدهم گزارش می دهد

احتمال تبادل سفیر میان تهران و قاهره

وقتی سید ابراهیم رئیسی در پی پیروزی دوباره «عبدالفتاح السیسی» در انتخابات ریاست جمهوری مصر در تماسی تلفنی به همتای مصری خود تبریک گفت، معلوم شد که تحولات زیر پوستی تهران و قاهره برای ترمیم رابطه و بازگشایی مناسبات در عالی‌ترین سطح، روند رو به رشدی را طی می‌کند. این مهم از فحوای گفت‌و‌گوی اخیر «رخا احمد حسن»، عضو شورای امورخارجه مصر با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دریافت شد. او در این گفت‌و‌گو از احتمال بازگشت روابط ایران و مصر به عالی‌ترین سطح خود یعنی تبادل سفیر خبر داد و با اشاره به تماس تلفنی رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با «عبدالفتاح السیسی» و تبریک به او جهت پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری مصر گفت که روابط دو کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته است. «رخا احمد حسن» در توضیح بیشترافزود: در جریان این تماس تلفنی، دو رئیس‌جمهور در خصوص گسترش روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع غزه و دریای سرخ با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. معاون سابق وزیر خارجه مصر با اشاره به تلاش‌های «هیثم بن طارق»، سلطان عمان گفت که احتمال دارد تبادل سفرا پس از تحلیف «عبدالفتاح السیسی» صورت گیرد. به اعتقاد این مقام مصری احیای روابط دو کشور به منزله تکمیل روندی است که بویژه پس از نزدیکی اخیر عربستان سعودی و ایران و تلاش برای حل بحران یمن به وجود آمده است.
«رخا» معتقد است: آغاز حضور ایران در صحنه عربی به شکلی متفاوت، علاوه بر افزایش نسبت مبادلات تجاری با کشورهای عربی، به ثبات و توسعه منطقه نیز کمک می‌کند.

نظم جدید منطقه با تعامل درون منطقه‌ای
گفت‌و‌گوی آیت‌الله رئیسی با همتای مصری‌اش که در دوم دی ماه جاری صورت گرفت به توافق دو رئیس جمهور برای برداشتن گام‌های ملموس جهت حل و فصل نهایی مسائل بین دو کشور انجامید؛ توافقی که پیش مقدمه آن، مذاکرات محرمانه ایران و مصر بود که از ماه‌ها پیش زیر سایه بازگشایی رابطه تهران و ریاض آغاز شد و به موازات تحولات سازنده مبنی بر تقویت همگرایی درون منطقه‌ای جمهوری اسلامی و کشورهای عربی، شتاب قابل ملاحظه‌ای گرفت.
گام برداشتن تهران و قاهره به سمت یکدیگر متأثر از اهداف و منافعی است که در صورت برقراری رابطه در سطوح عالی، شامل حال هر دو کشور خواهد شد.
با ازسرگیری رابطه ایران و عربستان، نشانه‌های شکل‌گیری نظم جدیدی درمنطقه نمایان شد که آغاز رابطه ایران و مصر نیز می‌تواند سهم مهمی در تقویت این نظم در حال شکل‌گیری داشته باشد. همسویی ایران و مصر فارغ از نقشی که در کمک به شکل‌گیری همکاری‌های درون منطقه‌ای بازیگران غرب آسیا دارد، می‌تواند به جای افزایش هزینه‌های ناشی از رقابت‌های نظامی و تقابل‌جویی پرهزینه منطقه‌ای، تمرکز دو کشور را معطوف تحقق اهداف اقتصادی و همکاری‌های همه جانبه نماید. پیش بردن این روابط دیپلماتیک اثرگذار در حقیقت حاصل دیپلماسی پیش‌رونده‌ای است که دولت سیزدهم در منطقه در پیش گرفته است؛ رویکردی که مناسبات ایرانی- عربی از جمله در رابطه با ریاض و قاهره را در مسیر پیشرفت قرار داده است و نوید تسری این تحولات سازنده را در ساحت منطقه‌ای می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی