نجبای عراق در تازه‌ترین حملات خود ایلات را هدف قرار داد

محور مقاومت نه عقب نشینی می کند و نه تسلیم می شود

ایلات از چند جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه تنها راه دسترسی مستقیم اسرائیل به دریای سرخ، اقیانوس هند و شاخ آفریقا است...

امیر فرشباف
خبرنگار


مقاومت اسلامی عراق بامداد روز جمعه اعلام کرد که بندر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و تأکید کرد که حملات علیه اشغالگران تداوم خواهد داشت.
به گزارش المیادین، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای کوتاه مسئولیت هدف قرار دادن‌ ام‌الرشراش واقع در جنوب فلسطین اشغالی را برعهده گرفت. در این بیانیه آمده است که رزمندگان مقاومت در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به قتل‌عام غیرنظامیان و کودکان توسط دولت غاصب، منطقه‌ای در جنوب اراضی اشغالی را هدف قرار داد. این درحالی است که بنابر گزارش این شبکه خبری، وبگاه امریکایی «آکسیوس» قبلاً گزارش داده بود، حرکت کشتی‌ها به بندر ایلات تقریباً به‌طور کامل متوقف شده است. شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نُجَباء عراق نیز روز پنجشنبه با تأکید بر اینکه مقاومت «نه عقب‌نشینی می‌کند و نه تسلیم می‌شود»، اعلام کرد، عملیات نظامی مقاومت تا رسیدن به پیروزی متوقف نخواهد شد.
شایان ذکر است، مقاومت عراق از ابتدای حملات اسرائیل به نوار غزه، ده‌ها بار پایگاه‌های امریکایی در سوریه و عراق را با استفاده از گلوله‌های راکتی، پهپادها و موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد هدف قرار داده است. حمایت همه‌جانبه اقتصادی، سیاسی و نظامی از رژیم صهیونیستی توسط امریکا باعث شده تا پایگاه‌های غیرقانونی امریکا در خاک عراق و سوریه به عنوان هدف مشروع مقاومت تلقی شوند. چهارشنبه گذشته شبکه فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد، تعداد حملات به نیروهای امریکایی در سوریه و عراق از ۱۷ اکتبر به ۱۰۰ مورد رسیده است. گفتنی است تصاویر منتشر شده توسط مقاومت عراق نشان می‌دهد این حملات به صورت پهپادی انجام گرفته‌اند. همچنین برخی منابع فلسطینی از هدف قراردادن یکی از پهپادها توسط پدافند اردن خبر دادند.
اما درمورد چرایی انتخاب ایلات به عنوان هدف باید گفت، منطقه مذکور از چند جهت اهمیت دارد؛ نخست به لحاظ جغرافیای سیاسی، این بندر در جنوب فلسطین اشغالی و شمال خلیج عقبه قرار دارد که تنها راه دسترسی مستقیم اسرائیل به دریای سرخ، اقیانوس هند و شاخ آفریقا است. بندر ایلات همچنین با صحرای سینای مصر و استان عقبه اردن مرز خاکی دارد و نزدیک‌ترین نقطه به استان تبوک عربستان سعودی است.
ایلات همچنین از لحاظ اقتصادی محل واردات نفت خام اسرائیل از مرزهای جنوبی و دربردارنده معادن مس و سایر مواد معدنی و یکی از منابع مهم جذب درآمد از مجرای صنعت گردشگری محسوب می‌شود. از جهت ایدئولوژیک نیز یهودیان اعتقاد دارند این منطقه (طور سینا) محل نزول ده فرمان بر حضرت موسی(ع) است. با این حال تعداد عملیات مستقیم مقاومت عراق علیه منافع اسرائیل در خاک اراضی اشغالی، زیاد نبوده و این عملیات بامداد جمعه، زمانی معنادار به نظر می‌رسد که در راستای افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی برای تن دادن به آتش‌بس ارزیابی شود. پیش از این نیز در مرحله نخست آتش‌بس، حملات محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کرده بود و در ماه نوامبر چندبار این حملات از مبدأ عراق و سوریه، صورت گرفت که منجر به پذیرش آتش‌بس از سوی دولت نتانیاهو در هفته پایانی ماه نوامبر شد.
مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان نیز طی روزهای اخیر، تعداد و تنوع حملات خود علیه پایگاه‌ها، تجمعات و تجهیزات نظامی و سکوهای گازی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. در تازه‌ترین مورد، روز گذشته نیروهای حزب‌الله لبنان در چندین عملیات تجمع نیروها و خودروهای ارتش صهیونیستی را در شمال اراضی اشغالی هدف قراردادند. قابل ذکر است که رسانه‌های عبری اخیراً به نقل از فرمانده یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در شمال فلسطین اشغالی گزارش دادند، حزب‌الله لبنان از هفتم اکتبر تاکنون بالغ بر هزار حمله علیه این رژیم انجام داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی