حملات کم سابقه گردان‌های قسام به تل آویو، کابینه نتانیاهو را شوکه کرد

سرگردانی صهیونیست‌ها در معادلات جنگ غزه

حملات موشکی مقاومت به تل آویو، نشست جراد لارشر رئیس مجلس سنای فرانسه و یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی را با به صدا در آمدن آژیرهای خطر، مختل کرد.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


با وجود تداوم حملات جنون‌آمیز و لجاجت‌مآبانه رژیم صهیونیستی برای گزینه «حذف حماس» اما واقعیت‌های جاری در سرزمین اشغالی نه تنها خلاف آن را ثابت می‌کند بلکه بطور معکوسی گویای ارتقای فعالیت‌های این گروه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی است. علاوه بر آن، به بن‌بست رسیدن مسیر تحقق رؤیاهای نتانیاهو با وجود جنایات جنون‌آمیز ارتش، سبب بروز شکاف و سردرگمی درون شاکله سیاسی صهیونیست‌ها و همچنین میان امریکا و رژیم صهیونیستی شده است.
 
حملات بی‌سابقه
به سمت تل آویو
روز گذشته منابع خبری از تشدید حملات موشکی مقاومت فلسطین به سمت تل آویو و مناطق اطراف آن خبر دادند که از نظر آنها، شدت این حملات از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون بی‌سابقه بوده است. الجزیره به نقل از گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که شهر اشغالی تل‌آویو را در پاسخ به کشتار غیرنظامیان در غزه هدف حملات گسترده موشکی قرار داده است.
خبرنگار مستقر این خبرگزاری در همین مورد گفت که از روز اول جنگ تا این لحظه شاهد حمله راکتی به این گستردگی نبوده‌اند. حملات به حدی بود که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به صورت زنده و مستقیم تصاویری از موشکباران مناطق مرکزی سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های اطراف نوار غزه را پخش کرد. این رسانه صهیونیستی هم نظری مشابه با خبرنگار شبکه خبری الجزیره که از مردم فلسطین حمایت می‌کند داشت و با اشاره به بی‌سابقه بودن این حملات، گزارش داد که از مدت‌ها پیش چنین حمله موشکی گسترده‌ای که تل‌آویو و شهرهای مرکزی سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد، مشاهده نشده بود. منابع عبری تعداد موشک‌های شلیک شده را بالغ بر 33 موشک اعلام کرده و همچنین گزارش دادند که حملات موشکی دیگری نیز در مناطق بتاح تکفا و بنی براک و اشدود صورت گرفته است.
آنها حمله موشکی اخیر را نشانی از تداوم قدرت حماس در پرتاب موشک به سرزمین‌های اشغالی پس از 77 روز دانستند.
در عین حال، گزارش‌هایی از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در ده‌ها منطقه در جنوب تل آویو و شهرک‌های صهیونیستی عسقلان و اشدود و هشفیلا وجود دارد. علاوه بر آن، سرایا القدس طی بیانیه‌ای از آتشباران خمپاره‌ای مرکز تجمع نظامیان دشمن در شرق فلکه القرم در شمال غزه خبر داد.
حملات موشکی تل آویو، همچنین نشست میان جراد لارشر، رئیس مجلس سنای فرانسه و یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی را با به صدا در آمدن آژیرهای خطر، مختل کرد. در همین رابطه، دفتر لاپید ویدیویی را از او و گروهی از سناتورهای فرانسوی در حال ترک اضطراری جلسه برای رفتن به سرپناه در جریان حمله موشکی به تل آویو منتشر کرد. تایمز اسرائیل گزارش داد که لاپید در حالی که جلسه را ترک می‌کرد خطاب به رئیس مجلس سنا گفت: «این نمونه کوچکی از آنچه در ماه‌های اخیر در اسرائیل اتفاق افتاده، است.»
 
اوضاع نابسامان در کابینه جنگ صهیونیست‌ها
به موازات ارتقای رزمی گروه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی اما خبرها از شکاف و پریشانی اوضاع در قاب سیاسی رژیم اشغالگر و تعمیق اختلافات میان اعضای کابینه جنگ دارد، به نحوی که فرامتن اظهارات و موضعگیری‌ها، هراس از شکست را در ازای به کارگیری تاکتیک ماشین کشتار به تصویر می‌کشد.
طی روزهای گذشته، ایهود باراک و ایهود اولمرت دو نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خواستار برکناری فوری نتانیاهو از سمت خود شدند. اولمرت ضمن درخواست برای آتش بس فوری، افزود نتانیاهو باید متوجه می‌شد که هیچ شانسی برای دستیابی به انتظارات و اهداف خود در غزه ندارد. وی بی‌بی را به اتخاذ روشی مشتمل بر فریب، تقلب و نمایش سیاسی متهم کرد و آن را دولت دروغگوی محض نامید. باراک نیز با لحنی کنایه‌آمیز نتانیاهو را تهدیدی برای رژیم صهیونیستی دانست و افزود: «نتانیاهو کشتی تایتانیک اسرائیل را رهبری و ما را غرق کرد، در حالی که ما در کشتی بودیم. او اکنون می‌خواهد فرمان کشتی جایگزین را در دست بگیرد.»
در حالی که برخی مقامات اسبق صهیونیستی خواستار پایان دادن به حملات و الزام رژیم به آتش بس برای تثبیت قدرت درونی هستند، وزیران راست افراطی همچنان بر طبل تشدید جنگ کوبیده و تنها به راهکار کشتار و نسل کشی متوسل شده‌اند؛ چرا که به نظر می‌آید عدم دستیابی ارتش به اهداف خود پس از حذف حماس و ترور مقامات ارشد و همچنین نیافتن مکان اختفای اسرای صهیونیستی حتی پس از حجم بالای تلفات انسانی و ورود زمینی به غزه، آن‌هم پس از ۷۷ روز از جنگ خونبار، سکانداران کابینه جنگ را به خشمی جبران ناپذیر رسانده است. چرا که اگر چشم‌اندازی قابل اتکا برای تحقق پیروزی‌ها برای جامعه صهیونیست‌ها موجود بود آنها به اتفاق نظر در مورد پیگیری طرح موجود می‌رسیدند. اما در برهه کنونی در حالی‌که جناح راستگرا خواستار ادامه جنگ است، مخالفان و چپگراها می‌خواهند تا نقشه راه دیگری اندیشیده شود تا با عدم دستیابی به اهداف، توهم قدرت صهیونیست ها لکه دار نشده و حتی خدشه به ماهیت آن نیفتد.
در همین راستا، بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اظهار داشت که این رژیم تصمیمی برای توقف جنگ ندارد و تا هر زمان که لازم باشد آن را ادامه خواهد داد. گانتس پس از 77 روز ناکامی دوباره مدعی شد که سرنوشت رهبران حماس که حاضر به آزادی اسرای اسرائیلی نیستند، مرگ خواهد بود.
علاوه بر آن ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی کابینه نتانیاهو روز پنجشنبه تهدید به انحلال کابینه جنگ کرد و گفت: «اگر کسی خیال کرده که می‌تواند ارتش را پیش از شکست حماس و آزادی اسیران متوقف کند، سخت در اشتباه است. اگر چنین اتفاقی بیفتد ما از کابینه خارج می‌شویم.» او افزود: «کاهش سطح فعالیت ارتش در غزه به معنای شکست اسرائیل در جنگ و دست پخت کابینه سه نفره جنگ است. این کابینه باید سریعاً منحل شود و کابینه امنیتی مدیریت جنگ را برعهده گیرد.»
 این درگیری‌ها پیش از این هم در کابینه جنگ رخ داده بود. طی جلسه روز دوشنبه کابینه، درگیری لفظی شدید میان رئیس ستاد ارتش و وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی رخ داد و وزیر جنگ این رژیم نیز به دعوای آنها ملحق شد.
این در حالی است که ایالات متحده، فرمانده اصلی جنگ نیز از سرنوشت مبهم نبرد و وسعت عمل ارتش اسرائیل ناخرسند است. این موضوع نشان می‌دهد، گرچه کاخ سفید می‌کوشد که چهره خود را نگران از اوضاع ضد انسانی در غزه بزک کند اما در بطن خود با کمک‌های چند جانبه خواستار تشدید حملات است. روز گذشته یدیعوت آحارنوت فاش کرد که امریکا از کندی پیشروی ارتش اسرائیل سرخورده شده است. این رسانه عبری نوشت که امریکا گمان می‌کرد که ارتش اسرائیل بتواند در این مدت مسافت بیشتری را پیشروی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی