صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱

دادگاه تجدیدنظر سوئد پس از 9 ماه، حکم حبس ابد حمید نوری را تأیید کرد

اسارت در خانه تروریست‌ها

حقوق بشر غربی این بار توسط دولت سوئد به نمایش گذاشته شد. روز گذشته دادگاه استیناف سوئد پس از 9 ماه، در اقدامی سیاسی، غیرانسانی و به دور از وجاهت حقوقی، حکم حبس ابد حمید نوری شهروند اسیر ایرانی را تأیید کرد. تصمیم خطرناک دولت سوئد در تبعیت از طراحی حامیان گروهک تروریستی منافقین در حالی رقم می‌خورد که این کشور در حمایت از اهانت به قرآن کریم از سوی عامل موساد، مورد تنفر گسترده مسلمانان در سراسر جهان قرار گرفته بود.
مجید نوری پسر حمید نوری نیز دیروز در گفت‌وگویی با مهر، ضمن انتقاد از عدم حضور خانواده حمید نوری در جلسه اعلام رأی، اظهار داشت: دولت سوئد هیچ امکاناتی برای حضور خانواده حتی به صورت برخط، فراهم نکرد. وی گفت: اصل برائت زیر سؤال رفته است حمید نوری طی این چهار سال، در سلول انفرادی و با دسترسی‌های محدود بوده و امکان دفاع مؤثر از خود را نداشته است؛ همچنین اجازه ملاقات و تماس با خانواده بشدت محدود بوده و مدارک حمید نوری را از او گرفتند.
پسر حمید نوری با اشاره به اینکه دولت سوئد اجازه حضور شهود پدرش در دادگاه را نداد و حتی شهود ما تهدید شدند، اظهار داشت: حتی امکان شهادت برخط را به شهود حمید نوری ندادند. با اینکه بازجو باید بی‌طرف باشد، اما پلیس بازجوی حمید نوری صراحتاً اعلام کرد که بی‌طرف نیست. روند دادرسی در تمامی زمینه‌ها یکطرفه بوده و همچنان نیز به همین صورت است.
گفتنی است پرونده حمید نوری از زمان بازداشت تاکنون با تناقضات بسیاری همراه بوده است؛ نقض اصل دادرسی منصفانه، نقض اصل برابری سلاح‌‌ها، نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جمله موضوعات قابل ملاحظه در این پرونده به شمار می‌روند.
حالا سوئدی‌ها با تأیید این حکم غیرانسانی و البته غیرقانونی علیه شهروند ایرانی، همکاری گسترده خود با گروهک تروریستی منافقین را به نمایش گذاشتند. همچنین در میان کشورهای اروپایی، سوئد یکی از اصلی‌ترین کشورهای میزبان و حامی اعضای سازمان تروریستی منافقین است. علاوه بر این تعداد قابل توجهی از جاسوس‌های ضدایرانی که در سال‌های اخیر توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور شناسایی و بازداشت شدند نیز ملیت سوئدی داشته‌اند. در همین زمینه می‌توان به «یوهان فلودروس» تبعه سوئدی اشاره کرد که مرداد ماه سال گذشته به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و محاکمه او نیز اخیراً آغاز شده است. در چنین شرایطی دولت سوئد باید عواقب اقدام ضدانسانی و غیرقانونی خود علیه یک شهروند ایرانی را بپذیرد.
شکنجه سوئدی
حمید نوری شهروند ایرانی آبان‌ماه سال ۹۸ و در پی پرونده‌سازی و ادعای شهادت اعضای سازمان تروریستی منافقین، به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر شد. نوری در حالی که اتهامات مطرح شده توسط منافقین را رد کرده بود، پس از 92 جلسه محاکمه، در تیرماه 1401 به حبس ابد محکوم شد. در جریان برگزاری جلسات دادگاه، از این ۹۲ جلسه تنها ۷ جلسه به حمید نوری برای بیان دفاعیات اختصاص داده شد. علاوه بر این، در ارتباط با محاکمه ناعادلانه نوری باید به این موضوع اشاره کرد که دادگاه او صرفاً متکی بر شهادت اعضای سازمان تروریستی منافقین برگزار شد و در مجموع قریب به 500 ساعت دادگاه، کمتر از 20 ساعت به این شهروند ایرانی اختصاص یافته بود تا در مقابل اتهامات واهی منافقین از خود دفاع کند. در روند برگزاری دادگاه بدوی و تجدیدنظر نیز حمید نوری بار‌ها تحت بازرسی و تفتیش قرار گرفت و نگهبانان زندان مدارکی را که وی برای دفاع در دادگاه آماده کرده بود در چند مرحله از بین بردند. در همین خصوص پلیس سوئد صد‌ها صفحه یادداشت حمید نوری را توقیف و اطلاعات تبلت وی را که حاوی دفاعیاتش بود، تخلیه کردند.
دادگاه سوئد حتی متن حکم بدوی را بسیار دیرتر از موعد مقرر در اختیار حمید نوری قرار داد و عملاً امکان دفاع مؤثر را از وی گرفت. این شهروند ایرانی در بازداشت غیرقانونی کشور سوئد، با محدودیت‌هایی از جمله محرومیت از دیدار با خانواده، محرومیت از تماس تلفنی با ایران و اعضای خانواده، عدم دسترسی به پزشک برای معالجه چشم و حضور در سلول انفرادی که تا امروز نیز ادامه دارد روبه‌رو بوده است.

چرا پرونده‌سازی؟
دولت سوئد با دستگیری حمید نوری به دنبال آن بود تا ایران را وادار به تبادل جاسوس سوئدی-صهیونیستی در ایران (احمدرضا جلالی) که به اعدام محکوم شده، کند. احمدرضا جلالی شاه‌مهره موساد است که در سال 95 به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات دستگیر و پس از طی مراحل محاکمه در اردیبهشت ماه 1401 به اعدام محکوم شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تبادل جلالی، بر اجرای حکم این جاسوس وابسته به موساد، تأکید کرده است.
در همین خصوص اردیبهشت ماه سال قبل، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی وقت قوه قضائیه با اشاره به اینکه در ارتباط با احمدرضا جلالی تبادلی در کار نخواهد بود، تأکید کرد: جلالی به لحاظ اتهامات متعدد به اعدام محکوم شده و حکم وی قطعی است و مقامات قضایی نسبت به اجرای حکم اقدام خواهند کرد. گفتنی است اعطای تابعیت سوئدی به جلالی پس از دستگیری وی صورت گرفت.
 
صلح، همچنان قربانی منافقین
شکایت منافقین از حمید نوری و طرح اتهامات بی‌اساس علیه وی، یک کمپین رسانه‌ای هم دارد. از اولین روز بازداشت غیرقانونی حمید نوری و در ادامه برگزاری جلسات محاکمه‌ او، تلاش چهره‌ها و جریان رسانه‌ای ضدایرانی برای مجاب کردن دادگاه سوئد به منظور برخورد حداکثری با حمید نوری در راستای تکمیل طراحی سرویس‌های متخاصم رقم خورد. در آخرین مورد از این تلاش‌ها، نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح 2023، در نامه‌ای خطاب به نخست‌وزیر سوئد، از برگزاری دادگاه «حمید نوری» که به صورت غیرقانونی انجام شد، قدردانی کرد. محمدی همچنین محاکمه و شکنجه ضدانسانی نوری توسط دولت سوئد را که با لابی‌گری منافقین انجام شد «یکی از بزرگ‌ترین نمادهای عدالت برای ایران» توصیف کرد! محمدی با ارسال این نامه خائنانه به نخست‌وزیر سوئد، مشخصاً بر ارتباط تنگاتنگ خود با اهداف سازمان تروریستی منافقین اذعان کرد. پیش از این نیز سرکرده این سازمان تروریستی نسبت به اهدای نوبل صلح به نرگس محمدی ابراز رضایت کرده بود.

 

بــــرش

برگزاری دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، روز گذشته برگزار شد. در جلسه دیروز، کیفرخواست متهمان ردیف ۵ تا ۲۳ این پرونده از جمله زهره اخیانی، فهیمه اروانی، مهدی براعی، مژگان پارسایی، زهرا مریخی، محمد علی توحیدی خانیکی، علی خدایی، مهدی خدایی، عباسعلی داوری، سید مجید سیدالمحدثین، صدیقه حسینی، مسعود طریقت‌منفرد، مهوش سپهری، قدسی خرازیان، مهناز سلیمیان، محسن سیه‌کلاه، مریم فضل‌مشهدی، بهشته شادرو، ژیلا دیهیم، قرائت شد.

جستجو
آرشیو تاریخی