صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر کشور در همایش روز ملی حمل و نقل شهرداری‌های کشور اعلام کرد

بررسی اجرای طرح‌های منوریل و تراموا در 7 شهر

وزیر کشور، از انعقاد قراردادهای اولیه اتوبوسرانی دو شرکت خبر داد و گفت: شهر کرج پس از تهران، نخستین شهری خواهد بود که اتوبوس برقی در آن به کار گرفته خواهد شد.
«احمد وحیدی» دیروز در همایش روز ملی حمل و نقل شهرداری‌های سراسر کشور، با تأکید بر دستاوردهای سال‌های اخیر در حوزه حمل و نقل عمومی افزود: شهرداری‌ها اصلاح، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در اولویت تکالیف خود قرار داده‌اند.
وی با تأکید بر وجوه متعدد حوزه حمل و نقل از جمله تأمین نیازها و خواست مردم، ایمنی و امنیت، سازگاری با محیط زیست و در نهایت فراهم کردن آسایش و رفاه مردم اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، ناوگان حمل و نقل درون‌شهری فرسوده است و هنوز پاسخگوی نیازهای مردم نیست.
وحیدی افزود: علاوه بر انواع روش‌ حمل و نقل موجود، روش‌های دیگری همچون منوریل و تراموا نیز در دستور کار قرار دارد و طبق آن، در ۵ شهر، طرح‌های تراموا و در ۲ شهر طرح‌های منوریل در دست بررسی است.
وزیر کشور تأکید کرد: برقی شدن حمل و نقل، فصل جدیدی را در این حوزه به‌خصوص در کلانشهرها که برخی هم دچار آلودگی محیط زیستی هستند، رقم زده است. در گذشته بحث گرانی برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل مطرح بود، اما اکنون با توجه به آثار سوء محیط زیستی سوخت‌های فسیلی، بر ضرورت این اقدام بیشتر تأکید می‌شود.
وی با ارائه آماری از برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، یادآور شد: در موضوع تاکسیرانی باید زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین تسهیلات برای بخش خصوصی مهیا شود تا بتوانند به برقی‌سازی این حوزه بپردازند.
وحیدی اظهار کرد: در زمینه تولید اتوبوس برقی، قراردادهای اولیه با دو شرکت منعقد شده است و شهر کرج پس از تهران، نخستین شهری خواهد بود که اتوبوس برقی در آن به کار گرفته خواهد شد.
وزیر کشور افزود: پیش‌بینی شده است ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی، ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار اتوبوس برقی بین شهرداری‌های کشور توزیع شود.
وی با تقدیر از مساعدت‌های وزیر صمت تأکید کرد: خودروسازهای داخلی در تولید وسایل حمل و نقل برقی باید مورد حمایت قرار بگیرند.
وزیر کشور با قدردانی از پلیس راهور و فراجا برای شهدای حمله اخیر تروریستی به پاسگاه مرزی در راسک سیستان و بلوچستان، آرزوی علو درجات کرد.
در این مراسم از چند شهردار کشور به دلیل تلاش در نگهداری بهینه ناوگان حمل و نقل عمومی با اعطای لوح، تقدیر شد.
 
نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در دستور کار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
به گزارش ایرنا، «سید سجاد انوشه» معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در همایش ملی حمل و نقل، در تشریح نگاه دولت سیزدهم و وزیر کشور به حوزه حمل و نقل عمومی گفت: در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۲۲ هزار دستگاه ناوگان انبوه‌بر اتوبوسرانی فعالیت می‌کرد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ هنگامی که دولت سیزدهم مسئولیت را بر عهده گرفت، این تعداد به ۱۰ هزار دستگاه کاهش یافته بود، یعنی به‌رغم افزایش درخواست شهروندان برای حمل و نقل عمومی، ۵۰ درصد ناوگان کاهش پیدا کرد.
وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، قراردادهایی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری منعقد و قرارداد تأمین ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس بسته شد. به این ترتیب نخستین خودروی تاکسی شخصی‌سازی شده برای تاکسی‌ها را خواهیم داشت و همچنین از عدد ۱۰ هزار دستگاه برای نوسازی تاکسی‌ها عبور خواهیم کرد.
انوشه گفت: نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور داشتیم که تکلیف ایران‌خودرو، نوسازی ۱۰ هزار دستگاه بود و با پیگیری‌های انجام شده به ۷۰ هزار دستگاه افزایش یافت تا به این ترتیب در پایان دولت این نوسازی محقق شود.
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تأکید کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی، سال‌ها بود که قراردادها تأمین مالی نشده و بلاتکلیف ‌مانده بود که در این دولت این قراردادها تأمین مالی شد تا مطلوبیتی در ناوگان ریلی ایجاد شود.
وی افزود: بر اساس قانون، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مکلف شده است شهرداری‌های کشور را در حوزه حمل و نقل مورد ارزیابی قرار دهد که این کار انجام شد و شهرداری‌های برتر مشخص شدند، البته این شهرداری‌ها برترین‌ها در حوزه خلاقیت و برنامه‌های ویژه هستند.
جستجو
آرشیو تاریخی