صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱

«ایران» رواداری دولت در قبال هجمه‌های رسانه‌ای و عمل به توصیه مهم رهبر انقلاب را بررسی می‌کند

اهتمام به حل مشکلات مردم در «دولت کار و فعالیت»

دولت سیزدهم، نفع خود را در حاشیه‌سازی‌ها و درگیری‌ها نمی‌داند بلکه دولت آیت‌الله رئیسی انتفاع خود را در حل مسائل مردم می‌داند. در گذشته بارها دیده شده که برخی از دولت‌ها برای دورکردن توجه‌ها از کم‌کاری‌ها و ناتوانایی‌های آنها، به حاشیه‌های سیاسی دامن می‌زدند.

13 آذرماه بود که رهبرانقلاب در دیدار رئیس‌جمهور کوبا، «دولت جناب آقای رئیسی» را «دولت کار و فعالیت» توصیف کردند. این تعبیر علاوه‌بر آنکه یک مدال افتخار بر سینه دولت سیزدهم است، دو پیام راهبردی نیز دارد؛ نخست، نشان‌دهنده مسیری است که دولت‌ها برای حل مسائل کشور باید بپیمایند و در وجه دوم، این سخن رهبر انقلاب، مؤید حرکت کلی دولت سیزدهم در این مسیر است. این راه، تلاش و اهتمام برای حل مسائل مردم، رفع مشکلات کشور و پاسخگویی به نیازها و کاستی‌هایی است که بویژه از گذشته برای دولت و مردم باقی مانده است. به‌عبارت دقیق‌تر، می‌توان این‌طور برداشت کرد که این تعبیر به این دلیل برای دولت سیزدهم به‌کار رفته است که به جای پرداختن به حواشی و آنچه برخی جریان‌ها به‌غلط «سیاست» توصیف می‌کنند، به «سیاست واقعی» می‌پردازد. این سیاست واقعی، چیزی جز درنظر گرفتن مسائل، مصالح و نیازهای مردم،  تلاش متمرکز و همه‌جانبه برای پاسخگویی به آن نیست. به‌عبارت دیگر، نگاه دولت، به سمت مسائل اصلی است، نه مسائل فرعی.
 
دولت دچار انحراف در روش و رویکرد نشد
قابل پیش‌بینی بود که درست پس از تعبیر بلند رهبرانقلاب برای دولت سیزدهم، هجمه‌ها و حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت افزایش یابد. شاید این هجمه‌ها و حاشیه‌ها، این هدف را دنبال می‌کردند تا دولت از وجه کارشناسی و رویکرد مبتنی بر حل مسأله‌اش فاصله بگیرد و در مقابل، تمام توجهات خود را صرف پاسخ به این حاشیه‌ها و درگیری سیاسی با حاشیه‌سازان کند. اما به‌رغم این حاشیه‌ها که اغلب وجه غیرکارشناسی بر آنها غلبه داشته یا هجمه‌‌هایی که بر‌خلاف واقعیت به سمت دولت روانه شده، دولت سیزدهم همچنان بر روش و شیوه قبلی خود حرکت کرد. این شیوه و روش، دو وجه داشت؛ نخست اینکه به جای افتادن به دام لفاظی‌های سیاسی، تلاش کرد با بیانیه‌هایی تبیینی و مستدل به شبهه‌ها و حملات غیرواقعی پاسخ بدهد و در وجه دوم، همچنان همت اصلی خود را ناظر بر اداره امور کشور و حل مسائل مردم قرار داد. چنین فرایندی، خود ناظر بر تجربه‌های پیشینی هم بود. در گذشته، ایرانیان دیده بودند که درگیری‌های سیاسی میان دولت و سایر قوا یا میان دولت و جریان‌های سیاسی، چه مقدار از توان و انرژی کشور را صرف خود کرده است. این درحالی است که این انرژی، می‌بایست در جای خود صرف شده و درعین حال، امنیت روانی جامعه را نیز حفظ کند. دولت با نگاهی به این تجربه‌های تلخ و عبور از حواشی، نگذاشت تا بار دیگر کام مردم از محل نزاع‌های بی‌ثمر و بی‌حاصل، تلخ شود. نزاع‌هایی که نمی‌تواند حتی یک مسأله ساده از کشور را حل کند، چه بسا که گره‌های تازه‌ای نیز به مسائل کشور اضافه می‌کند.

حل مسائل مردم، تنها منفعت دولت
درباره اینکه چرا دولت به درگیری‌ها و حاشیه‌های ایجادشده نپرداخت، حجت دیگری هم وجود دارد زیرا دولت سیزدهم، نفع خود را در حاشیه‌سازی‌ها و درگیری‌ها نمی‌داند بلکه دولت آیت‌الله رئیسی انتفاع خود را در حل مسائل مردم می‌داند. در گذشته بارها دیده شده که برخی از دولت‌ها، برای دورکردن توجه‌ها از کم‌کاری‌ها و ناتوانایی‌های آنها، به حاشیه‌های سیاسی دامن می‌زدند. در مواردی هم اگر این حاشیه‌ها وجود نداشت، خودشان آن را می‌ساختند. اما دولت سیزدهم، از درگیری سیاسی، از یقه‌گیری‌های جناحی و از پرداختن به حاشیه‌ها، نفعی برای خود نمی‌بیند. از این‌رو، به جای توجه به نقطه‌ای که نفعی برای آن ندارد، به سمتی توجه می‌کند که اساساً از آن منتفع شود و این سمت، سمت مردم و حل مسائل و مشکلاتی چون عقب‌‍ماندگی اقتصادی است که باید با آن دست به گریبان شود.
البته در این زمینه، دستور رهبرانقلاب تکلیف نحوه مواجهه دولت با این مسائل را روشن می‌سازد. معظم‌له 8 شهریورماه در دیدار اعضای دولت، دولتمردان را به بی‌اعتنایی به جوسازی‌ها و حاشیه‌ها توصیه کردند و فرمودند: «ممکن است عده‌ای با فعالیت شدید در فضای مجازی به‌دنبال جنجال برای جلوگیری از یک اقدام دولت یا تحمیل اقدامی به دولت باشند اما اگر آن تصمیم یا اقدام شما، سنجیده و اندیشیده شده است نباید به جنجال‌های گروه‌های فشار توجه کنید بلکه با توکل به خدا گام‌ها را محکم و با پیگیری کامل بردارید.»

چرایی تمرکز دولت به مدیریت، اقتصاد و مردم
وقتی رهبرانقلاب دهه 1390 را دهه از دست‌رفته اقتصادی خواندند، تکلیف همه نهادها و بخش‌های کشور مشخص است. تکلیف از این قرار است که باید همه توش و توان و منابع، بیش از همه صرف جبران عقب‌ماندگی و پیشرفت کشور شود. به‌عنوان یک میزان برای سنجش عملکرد دستگاه‌ها و قوا در این زمینه، می‌توان به سخن رهبر انقلاب اشاره کرد. ایشان 6 تیرماه امسال در دیدار رئیس و کارکنان دستگاه قضا، تأکید کردند که «ملاک اصلی داوری درباره فعالیت همه دستگاه‌ها، نتیجه و محصول نهایی است که به دست مردم می‌رسد.» در کنار این مسأله، رهبرانقلاب در اغلب دیدارها، بویژه با قوای سه‌گانه، علاوه‌بر تأکید بر تمرکز بر حل مسائل کشور، بر ضرورت هماهنگی و همراهی قوا نیز  اهتمام دارند. از جمله در دیدار سوم خردادماه با رئیس و نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، نگاه و رویکرد درست (قوا نسبت به یکدیگر) را نگاه تقریبی، مکمل بودن و یک‌پیکره دیدن مجموعه نظام دانستند و افزودند: «رویکرد مجلس و دولت باید همکاری و هم‌افزایی باشد. البته این تذکرات را به دولت و قوه قضائیه هم می‌دهیم، اما دولت بار اجرا را بر دوش دارد و با‌توجه به حجم زیاد کار، مطالبات و توقع از آن، باید مراعات دولت را کرد.»

ادامه مسیر قبلی
در دو هفته گذشته که به بهانه‌های مختلف هجمه‌ها علیه دولت تشدید شد، اما شتاب دولت در طی مسیر خود، کند یا متوقف نشد. از جمله اینکه در همین مدت، رئیس‌جمهور علاوه‌بر سفر به روسیه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، در سفری استانی به استان البرز رفت. یا در همین مدت، اعضای ارشد و مدیران دولت به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌ها حاضر شده و به پرسش‌ها و دغدغه‌های دانشجویان پاسخ گفتند. مواردی از این دست و نیز نظارت ستادی رئیس‌جمهور از وزارت اقتصاد یا نشست معاون اول رئیس‌جمهور با استانداران سراسر کشور، به معنای یک واقعیت است: نگاه دولت صرفاً ناظر بر حل مسائل مردم است. به‌عبارت دقیق‌تر، این رویکرد، آن هم در بحبوحه هجمه‌ها، تأیید می‌کند که دولت سیزدهم سخنان رهبر انقلاب درباره «دولت کار و فعالیت» را سند و مدال افتخار خود می‌داند و آن را چراغ راه خود قرار داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی