صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در نشست اخیر شورای امنیت و در برابر زیاده خواهی‌های امریکا و سه کشور اروپایی رقم خورد

حمایت قاطع چین و روسیه از حقوق ایران


نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره شانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص قطعنامه۲۲۳۱ در خصوص ایران و برجام برگزار شد. در این نشست که امریکا و اعضای اروپایی و غربی شورای امنیت تلاش کردند همچون گذشته جای محق و مقصر را تغییر دهند، نمایندگان چین و روسیه قاطعانه از حقوق ایران سخن گفتند و خواهان از سر‌گیری دوباره مذاکرات شدند.
در این گزارش که در 23 بند ارائه شد، ادعاشده که درخواست‌ها از جمهوری اسلامی ایران برای خودداری از گام‌های بیشتر که اجرای کامل برجام را دورتر می‌کند، همچنان وجود دارد و در مقابل از امریکا هم خواسته شده تحریم‌های خود را همان‌طور که در این توافق مشخص شده لغو یا معاف کرده و معافیت‌ها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند.

پاسخ نماینده چین به نماینده امریکا
اما جان کلی دیپلمات امریکایی در این نشست مدعی شد: ایران به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه داده و باید اقدامات لازم را برای اعتماد‌سازی در جامعه جهانی و کاهش تنش‌ها انجام دهد. این دپیلمات امریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی امریکا و خروج از این توافق بین‌المللی ادعا کرد: امریکا متعهد به رفع نگرانی بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است اما متأسفانه این هدف ایران نیست.
در پاسخ به ادعای دیپلمات امریکایی، معاون نمایندگی چین در سازمان ملل در سخنانی به دفاع از ایران پرداخت و برجام را نتیجه دیپلماسی چند جانبه مورد تأیید شورای امنیت دانست که تنها مسیر صحیح برای حل مسأله هسته‌ای ایران به شمار می‌آید. وی با تأکید بر اینکه مذاکرات باید هرچه زودتر از سر گرفته شوند به امریکایی‌ها گفت که به عنوان آغازکننده بحران هسته‌ای ایران، به مسئولیت‌ها و تعهدات خود عمل و تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کنند.
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در حمایت از ایران، عنوان کرد: امریکا تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع کرده است و پس از گذشت ۵ سال و نزدیک شدن انتخابات جدید در این کشور، واشنگتن هنوز اقدامی برای تصحیح اقدامات خود انجام نداده است.
سفیر روسیه در سازمان ملل با رد فرضیه مسئولیت ایران در شکست برجام، بازگشت ایران به تعهدات خود را زمانی دانست که اقدامات مشابه توسط اروپایی‌ها و امریکا انجام شود. تصمیم سه کشور اروپایی برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران پس از لغو آنها در سازمان ملل، مانند اقدام امریکا در خروج از برجام است.

پاسخ‌های سفیر ایران در سازمان ملل
به ادعای غربی‌ها
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در سخنانی با انتقاد از رفتار غیرحرفه‌ای و سیاست‌زده دبیرخانه سازمان ملل در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ تأکید کرد: در نشست قبلی شورا، جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم برای احیای برجام تلاش کرده است. با وجود این، به‌رغم حسن نیت و تلاش ما، طرف‌های دیگر تاکنون هیچ گام ملموسی برنداشته‌اند. نه ایالات متحده و نه سه کشور اروپایی مصمم به پایان دادن به عدم اجرای قابل توجه تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند. ایروانی تصریح کرد: طبق معمول، امروز آنها با نادیده گرفتن عمدی دلایل اصلی وضعیت فعلی برجام، تلاش کردند تا جای قربانی و مقصر را تغییر دهند، کمپین اطلاعات نادرست راه بیندازند و وارد بازی مخرب سرزنش کردن طرف دیگر شوند. در حالی که طرفی که از برجام خارج شد، امریکاست نه ایران!

افزایش ۳ برابری ظرفیت پرتودهی سامانه‌های تهران و بناب
این در حالی است که روز گذشته محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین بارگذاری چشمه‌ کبالت ۶۰ در سامانه پرتودهی تهران اظهار کرد: با الطاف خداوند متعال و نیز همت همکاران، پس از هشت سال عملیات بارگذاری چشمه‌ کبالت ۶۰ در سامانه پرتودهی تهران انجام شد. وی تصریح کرد: تأمین چشمه کبالت ۶۰ و بارگذاری آن از نظر فنی، جابه‌جایی و حمل و نقل کاری سخت و پیچیده محسوب می‌شود که پس از گذشت هشت سال این پروژه اجرایی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی