برداشت صنایع از آب زاینده‌رود به صفر می‌رسد

آب دریای عمان سال آینده در اصفهان

حمیرا حیدریان
خبرنگار


 روند اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان سرعت گرفته است تا جایی که قرار است در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان انتقال داده ‌شود. طرحی که عمده مصرف این آب در بخش صنعت به‌کار گرفته خواهد ‌شد اما شهروندان، اراضی کشاورزی و محیط زیست نیز با اجرایی شدن این طرح از آن بی‌نصیب نخواهند ماند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان دراین خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار درحال تکمیل است؛ در مرحله اول اجرای این طرح 70 میلیون متر مکعب آب و در مرحله دوم 400 میلیون متر مکعب آب به استان اصفهان انتقال خواهد یافت که امیدواریم با اجرایی شدن فاز اول این طرح در 6 ماهه اول سال آینده گره‌ای از مشکلات صنایع و بخش کشاورزی باز کند.
 مهران زینلیان با بیان اینکه طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است افزود: از سال گذشته تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر انتقال لوله‌ها صورت گرفته است و تاکنون ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است و انتظار می‌رود در خردادماه سال 1403 مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح تغذیه آب مورد نیاز صنایع خواهد بود اظهار داشت: انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست مصرف خواهد شد. این پروژه طبق برنامه اولیه در یک بازه زمانی 7 ساله باید به پایان برسد اما باتوجه به پیشرفت بالای 50 درصد این طرح تاکنون امیدوار هستیم پیش از موعد مقرر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
وی با تأکید بر اینکه رسیدن آب دریا به استان سبب غنای آبی مجموعه‌های صنعتی خواهد شد ابراز کرد: این امر سبب آزادسازی سایر منابع آبی مانند پساب که توسط صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواهد شد. استفاده از پساب و آب‌های خاکستری و بازچرخانی آب نیز از جمله موارد با اهمیت است که باید با نگاه بلندمدت برای آن برنامه‌ریزی شود تا میزان استفاده از این منابع در مناطق گوناگون افزایش یابد.
این مسئول هزینه اجرای مرحله نخست این طرح را ۲۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: هزینه برآورد شده برای بخش دوم اجرای این طرح ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که با توافق انجام گرفته تمام هزینه اجرای این دو مرحله توسط صنایع بزرگ استان اصفهان صورت خواهد گرفت. با اجرایی شدن این طرح در مرحله نخست دیگر صنایع اجازه بهره‌برداری از آب زاینده‌رود را نخواهند داشت و آب برای آنها قطع می‌شود. همچنین در مرحله دوم مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید، ضمن اینکه با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تأمین خواهد شد.

انتقال آب از دریای عمان و پایان برداشت از زاینده‌رود برای صنایع
پیش‌تر نیز مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اعلام کرده بود: حدود پنج سال قبل کلید این طرح زده شد. این شرکت تقریباً ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از پساب تأمین می‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدفگذاری ما این است که برداشت آب از زاینده‌رود طی سه سال پیش‌رو به صفر برسد.
طیب نیا با بیان اینکه بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر را کلید زدیم افزود: تلاش می‌کنیم که نیاز آبی ما از دریا بسیار کم باشد زیرا برنامه‌ریزی روی ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنایع استان است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم هزینه شده برای این پروژه را سنگین خواند و گفت: هم‌اینک این طرح انتقال آب در 24 نقطه از سیرجان تا اصفهان درحال پیشروی است و پیمانکاران توانمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند که شامل چندصد کیلومتر کریدور و چندده کیلومتر لوله‌گذاری است.
طیب‌نیا با بیان اینکه رقم کلی پروژه، فاز به فاز به دلیل نوسانات ارز و نرخ فولاد دائم تغییر می‌کند، اظهار داشت: رقم سرمایه‌گذاری در فاز اول این پروژه ۲۵ هزار میلیارد تومان است که برای تجهیزاتی چون آب‌شیرین‌کن‌ها و لوله‌گذاری است که برای انتقال آب لازم است از بندر سیریک آب به استان اصفهان برسد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه سهامداران مختلف دارد اما سهم اصلی سرمایه‌گذاری مربوط به فولاد است که بیش از سهم خود تزریق کرده، افزود: عمده سهم فولاد مبارکه از محل ورق‌هایی است که تأمین می‌کند و یکی از عوامل اصلی پیشرفت پروژه همین است.
این مسئول با بیان اینکه انتقال آب دریا برای صنعت توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: سهم هزینه‌ای انتقال آب کمتر از حمل و نقل است ضمن اینکه امکان جابه‌جایی این کارخانه نیست و کل درصد هزینه این آب در تولید فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب است. ضمن اینکه باید توجه داشت که نرخ بیکاری در استان ما بالاست و از سوی دیگر قرار نیست این انتقال آب برای صنایع، جمعیت جدید به استان تحمیل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی