وزرای خارجه ایران و عربستان پس از دیدار در ژنو مطرح کردند

اعمال فشار بر اشغالگران برای برقراری آتش‌بس در غزه

وزیر خارجه عربستان: در خصوص حمایت از ملت فلسطین و ایجاد فوری آتش بس و ارسال کمک های فوری انسان‌دوستانه نیز نگاه مشترک داریم و به تلاش ها ادامه خواهیم داد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای شرکت در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو حضور دارد، در نشستی پیرامون وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی حضور یافت و نسبت به عواقب کشتار و جنایات رژیم‌صهیونیستی هشدار داد. وزیر امور خارجه همچنین با شماری از همتایان خود از کشورهای مختلف از جمله عربستان‌سعودی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان‌سعودی با اشاره به دیدار سازنده رئیس‌جمهور و ولیعهد عربستان، ایران و عربستان را دو کشور بسیار مهم‌ و اثرگذار منطقه خواند و ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت روابط سیاسی، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز تأکید کرد. وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به پیشرفت تدریجی روابط تأکید کرد که ایران برای تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف آمادگی دارد. وی با اشاره به تحولات فلسطین و تداوم جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی در غزه و کرانه غربی، بر ضرورت تلاش مشترک دو کشور و نیز کشورهای اسلامی و منطقه برای اعمال فشار قوی بر رژیم‌صهیونیستی و دولت امریکا به منظور شکل‌گیری فوری آتش‌بس و ارسال کمک‌های فوری انسان‌دوستانه برای مردم فلسطین تأکید کرد.

استقبال ریاض از تداوم گفت‌و‌گوهای اقتصادی با تهران
فیصل بن فرحان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار تأکید کرد: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد و شاهد روند مثبتی در روابط  دوجانبه هستیم و از توسعه روابط دو کشور استقبال می‌کنیم. وی با اشاره به توسعه روابط سیاسی دو کشور گفت: خوشبختانه در زمینه‌های دیگر هم تماس‌ها و گفت‌و‌گوها ادامه دارد و وزرای اقتصادی نیز گفت‌و‌گوها و تماس‌های خود را شروع کرده‌اند و عربستان از این روند استقبال می‌کند. وزیر خارجه عربستان همچنین وجود اسناد مختلف همکاری بین دو کشور را در زمینه‌های مختلف نقطه قوت دانست و گفت: از پیگیری و اجرایی کردن این اسناد استقبال می‌کنیم. وزیر خارجه عربستان از حضور آیت‌الله رئیسی در اجلاس سران کشورهای اسلامی و عربی و دیدار مثبت ولیعهد عربستان و آیت‌الله رئیسی در ریاض ابراز خرسندی کرد و افزود: در خصوص حمایت از ملت فلسطین، ایجاد فوری آتش‌بس و ارسال کمک‌های فوری انسان‌دوستانه نگاه مشترک داریم و به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.
 
اسرائیل نمی‌تواند از مسیر جنگ اسرای خود را آزاد کند
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در نشستی پیرامون وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی با اشاره به آتش‌‌بس انسانی که هفت روز بیشتر دوام نداشت، خاطرنشان کرد: آتش‌بس انسانی توسط رژیم اسرائیل نقض و تبادل اسیران رژیم اسرائیل با بیش از 9 هزار اسیر فلسطینی متوقف شد. امریکا قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر توقف جنگ، آتش‌بس، بازگشایی مرز رفح و ابوسالم، ارسال کمک‌های انسانی شامل دارو، غذا و سوخت و جلوگیری از جابه‌جایی اجباری ساکنان غزه تأکید داشت، آشکارا وتو کرد. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رفتار اسرائیل با اسرای فلسطینی نشانه‌ای از ماهیت داعشی این رژیم است، افزود: اکنون در غرب آسیا و منطقه هر روز شاهد گسترش بیشتر جنگ هستیم، جنگی که هر لحظه می‌تواند به یک انفجار خارج از کنترل تبدیل شود. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از مسیر جنگ اسرای خود را آزاد کند، یادآور شد: راهکار صرفاً سیاسی است. باید همه به سازمان ملل برای برگزاری یک رفراندوم واقعی بین همه ساکنان اصیل فلسطین احترام بگذارند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه جنگ و نسل‌کشی رژیم آپارتاید باید فوراً متوقف شود، عنوان کرد: همه دولت‌ها باید برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطین فعالانه عمل کنند. وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به ژنو همچنین با وزرای خارجه تونس، لبنان و نخست‌وزیر واتیکان دیدار و درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی