موافقت دولت با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب بیشتر گردشگر

لغو روادید 33 کشور به تصویب دولت رسید

عزت الله‌ضرغامی: دولت تصمیم دارد درهای کشور را به روی دنیا باز کند، این دیگر یک شعار نیست و عملی شده است

گروه زیست‌بوم- دولت با لغو یک‌طرفه روادید برای 33 کشور با هدف جذب گردشگران خارجی موافقت کرد. این خبر را عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیأت دولت به رسانه‌ها داد. پیش از این «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری گفته بود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه لغو ویزا با 68 کشور همسایه، همسو، مسلمان و کشورهای حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» را در برنامه دارد.
به گفته او بیش از ۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آنها لغو روادید شده است. تا پیش از این ایران با برخی از کشورها مانند ترکیه، جمهوری
‌آذربایجان، عمان، چین، ارمنستان، لبنان، سوریه، پیمان لغو روادید داشته است، با برخی یک‌طرفه، برخی دوطرفه و برخی هم لغو روادید گروهی است، ویزای فرودگاهی هم از جمله تسهیلات سفر است که در برخی موارد اجرا می‌شود.

رونق گردشگری
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت لغو روادید یک‌طرفه با ۳۳ کشور را باعث شتاب دادن به رونق گردشگری در کشور دانست و گفت: هماهنگی خوبی میان وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت امور خارجه برقرار است.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از لغو روادید به «تصمیمی شجاعانه» یاد کرد که سفر شهروندان ۳۳ کشور جهان را تسهیل کرده و از آنها دعوت می‌کند به ایران بیایند و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی ایران را از نزدیک ببینند؛ سرزمینی با تنوع گسترده فرهنگی، قدمت بیش از هفت هزار ساله که با ثبت جهانی ۲۷ اثر میراث ملموس (مادی) در میان ۱۰ کشور جهان و با ثبت جهانی ۲۴ اثر ناملموس (معنوی) در رتبه پنجم جهانی قرار دارد.
معاون گردشگری نیز لغو روادید را نشانه عزم ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دانست و گفت: امیدواریم این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد.
علی‌اصغر شالبافیان یکی از سیاست‌های کشورها در نشان دادن عزم جدی برای افزایش تبادلات خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین جذب گردشگران بیشتر را اتخاذ سیاست درهای باز از طریق تسهیل روادید برای شهروندان و تجار سایر کشورها دانست و گفت: یکی از شیوه‌های تسهیل روادید، موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب است که می‌تواند به تحقق اهداف مدنظر کمک شایانی داشته باشد.
شالبافیان گفت: به پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوع لغو روادید یک‌طرفه با کشورهای منتخب همسایه، حوزه تمدنی، اسلامی و دارای اقتصاد نوظهور در دستورکار دولت قرار گرفت. این اقدام در راستای تکالیف قانونی مشخص شده در سند تحول و انتظار دولت سیزدهم به وزارتخانه متبوع و همچنین در راستای رویکردهای دولت به منظور بهبود تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و سازمان‌های بین‌المللی همچون بریکس و شانگهای انجام شد.
او گفت: فهرست ۶۸ کشور در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسات مختلف با دستگاه‌های کلیدی و با ملاحظات آنها مورد بررسی تخصصی قرار گرفت و امروز (چهارشنبه 22) آذرماه در جلسه هیأت دولت با لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور موافقت شد.
شالبافیان گفت: انتظار می‌رود این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد. از آن جمله می‌توان به نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دنیا، نمایش قدرت فرهنگی و دیپلماسی فعال ایران برای پذیرش گردشگران مختلف دنیا، نمایش پیشرفت‌ها و واقعیت امروزین ایران و بهبود تصویر ذهنی شهروندان بین‌المللی از ایران، کمک به ارزآوری از طریق افزایش گردشگران ورودی و غیره اشاره داشت.

روادید کدام کشورها برای سفر به ایران لغو شد؟
جمهوری هند، فدراسیون روسیه(به صورت گروهی)، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین، پادشاهی عربستان، پادشاهی قطر، پادشاهی کویت، جمهوری لبنان، جمهوری ازبکستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، جمهوری تونس، جمهوری اسلامی موریتانی، جمهوری متحده تانزانیا، جمهوری زیمبابوه، جمهوری موریس، جمهوری سیشل، جمهوری اندونزی، برونئی دارالسلام، پادشاهی ژاپن، جمهوری سنگاپور، پادشاهی کامبوج، پادشاهی مالزی، جمهوری سوسیالیستی ویتنام، جمهوری فدرال برزیل، جمهوری پرو، جمهوری کوبا، ایالات متحده مکزیک، جمهوری بولیواری ونزوئلا، فدراسیون بوسنی و هرزگوین، جمهوری صربستان، جمهوری کرواسی و جمهوری بلاروس، کشورهایی هستند که برای لغو روادید یک‌طرفه مورد تأیید هیأت دولت قرار گرفته‌اند.
از مجموع کشورهایی که شامل لغو روادید شده‌اند، سهم آسیایی‌ها تقریباً بیش از سه برابر سایر قاره‌هاست، با توجه به اینکه «قرن ۲۱، قرن آسیاست» و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در آسیا
به سرعت در حال توسعه است، دور از انتظار هم نبود، لذا ۱۷ کشور آسیایی با تصمیم دولت روادیدشان یک‌طرفه لغو شد؛ همچنین جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات نیم‌نگاهی به قاره آفریقا دارد و در این مصوبه شش کشور آفریقایی را لغو روادید کرده است، کشورهای اروپایی و منطقه امریکای لاتین نیز هر کدام پنج کشور در این سهمیه لغو روادید دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی