شهردار تهران در آیین رونمایی از دومین دوره طرح «من شهردارم» اعلام کرد

انتخاب اولویت‌ پروژه‌های شهری توسط مردم

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

روز گذشته آیین رونمایی از دومین دوره طرح «من شهردارم» با حضور شهردار تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «ایران» علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این همایش گفت: پیشینه این طرح با تلاش شورای‌ شهر ششم نمودار شد و رشد پیدا کرد و تبدیل به «من شهردارم» شد. در اولین طرح ۲۰۸۰ پروژه معرفی شد تا مردم اولویت‌ها را انتخاب کنند. در نهایت ۱۴۶۷ پروژه انتخاب شد. تاکنون اجرای ۶۳ درصد از این طرح‌ها (۸۲۷ طرح) به اتمام رسیده است و مابقی در حال انجام است و درواقع یک درصد از برنامه‌ریزی‌ها جلوتر هستیم. در این طرح مردم ایده می‌دهند و زمینه ارائه ایده توسط مردم فراهم شده است. کارشناسی و بررسی ایده‌ها هم در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.
شهردار تهران، بااشاره به اینکه پروژه‌ها نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد رشد داشته و ۸.۸ همت برای آن اعتبارسنجی شده است، افزود: با اجرای این طرح، مردم در زمینه مسائل شهر اظهارنظر می‌کنند تا مسیر مدیریت شهری هموار شود.
وی گفت: ما نیازمند نظر، فکر و ایده مردم برای تحقق اهداف شهر هستیم تا راه جدیدی برای تغییر و تحول ایجاد شود. بستر برای مشارکت مردمی فراهم شده است و طرح «من شهردارم» نمونه عملی آن است. امروز هرکسی در هر موقعیت و سنی می‌تواند حس کند که یک شهردار است. در طرح «من شهردارم» نظر تک‌تک افراد قابل استماع است و تا امروز هم از طریق این طرح گام‌های مؤثری در مدیریت شهری و اجرای پروژه‌های مختلف برداشته شده است.
نیازسنجی به‌صورت عام از شهروندان
رئیس شورای شهر تهران در این همایش گفت: در دوره‌های گذشته، هنگام بودجه‌ریزی سالانه قرار بر این بود که جمعی از نمایندگان مستقیم محلات را هم دعوت کنیم. زمانی که در شهرداری‌های مناطق بودجه‌ای تنظیم می‌شد، پیشنهادهای مطالعه شده توسط شورایاران نیز ارائه می‌شد و میزان بودجه مورد‌ نیاز در مناطق و نواحی از آن طریق مشخص می‌شد. این تجربه خوب بود ولی کافی نبود، چون نظرات مردمی را نداشت. اقدامی که در پروژه «من شهردارم» در حال انجام است این است که نیاز عام سنجیده می‌شود و شهروندان می‌توانند فقط  با یک گوشی تلفن نظرات خود را در پروژه‌های شهری مطرح کنند.
مهدی چمران افزود: در سامانه‌ای که طراحی شده، همه افراد می‌توانند شرکت و مشکلات محله و منطقه خود را مطرح کنند و پیشنهادات خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد. از این طریق مردم احساس می‌کنند در مدیریت شهر دخیل هستند و این‌گونه در نگاهداشت شهر هم مؤثر و دلسوز می‌شوند. قطعاً با همکاری مردم ما هم می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.
استقبال خوبی از مگا پروژه نرم‌افزاری «من شهردارم» شده است
معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، در این همایش گفت: «من شهردارم» نمایی نرم‌افزاری از شهر تهران است. شهروند برای رسیدن به تعالی باید مسئولیت‌پذیر باشد و شهر برای او اهمیت داشته باشد. تمرین این موضوع در پروژه «من شهردارم» در حال اتفاق است و شهروندان در این طرح می‌توانند نظر خود را درباره پروژه‌های شهری مطرح کنند.
محمد امین توکلی‌زاده افزود: استقبال خوبی از این مگا‌پروژه نرم‌افزاری صورت گرفته، چون درست طراحی شده است. شهروندان هم وقتی با طراحی درست مواجه می‌شوند، نقش خود را خوب ایفا می‌کنند. در این مرحله که دومین دوره از طرح است، توقع و انتظار بالایی داریم. با شکل‌گیری و اجرایی‌شدن انتخاب مدیران محلات نیز انتظار داریم، «من شهردارم» گسترده‌تر اجرا شود. در حال حاضر نیز در مسیر انتخاب مدیران محلات هستیم. از آنجایی که شهروندان شاخص، مسئولیت‌پذیر، فعال و جهادگر هستند، در یک شهر محله محور، خودشان مشکلات را شناسایی و راه‌حل‌های مناسب را پیدا کرده و مدیران شهری، در مرحله عمل، مشکلات را رفع می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی