وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

هزار میلیارد تومان یارانه کتاب در لایحه بودجه سال آینده

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور، بحث مد و لباس را مسأله اول در حوزه شورای فرهنگ عمومی برشمرد و با اشاره به اقدام مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و صمت در حوزه مد و لباس گفت: برای ترویج پوشاک عفیفانه باید درصدی از اقتصاد به این حوزه اختصاص پیدا کند. ما در نظر داریم تا اصلاحاتی در این حوزه انجام شود، لذا برای این موضوع اقداماتی از جمله تشکیل چندین جلسه قرارگاه زیست عفیفانه با حضور رئیس جمهور و طرح این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام شده است.وی با بیان اینکه برای پوشاک عفیفانه باید درصدی از بازار را در اختیار بگیریم، گفت: اقدامات بسیار خوبی در سند مربوطه تعبیه‌ شده است اما تنظیم و تصویب سند رفع کننده مشکلات نیست و از این رو برای ترویج پوشاک عفیفانه باید درصدی از اقتصاد پرحجم پوشاک به این حوزه اختصاص پیدا کند. تغییر اقتصاد حوزه پوشاک یکی از راه‌حل‌های مهم حوزه مد و لباس است و اصناف به عنوان متصدی اصلی این کار باید بازیگر اصلی این موضوع باشند. حاکمیت باید در جایگاه اصلی خود قرار گرفته و در جریان‌سازی و مدیریت مد و لباس حضور داشته باشد. هر دو وزارتخانه فرهنگی و اقتصادی به یک ادبیات مشترک دست پیدا کرده و همگرا شده‌اند.اسماعیلی با اشاره به تصویب سند موسیقی بعد از حدود ۴۰ سال یادآور شد: باید اسناد طبق سند مهندسی فرهنگی تصویب شود، لذا اسناد برای تبیین فضا و دورنمای اهداف ضروری است و مشخص کردن آن توسط بخش‌های مختلف از وظایف دستگاه‌هاست.
در آستانه تولید ۸۰ هزار تن کاغذ ایرانی هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه‌شب با حضور در مراسم ضیافت هفته کتاب با اصحاب نشر، ضمن قدردانی از کنشگری اصحاب نشر و فرهنگ در زمینه ابراز همدردی با مردم مسلمان فلسطین و انزجار از رژیم خون‌آشام صهیونیستی با اشاره به برخی نکاتی که پیش از آن، برخی ناشران در این مراسم مطرح کرده بودند، گفت: عنوان هم‌اندیشی عنوان درست‌تری برای نشست امشب ما بود. من تلاش کردم یک مستمع خوب برای بیانات عزیزان باشم. دولت خود را موظف می‌داند در حوزه فرهنگ کمی‌ها و کاستی‌ها را جبران‌ کند‌ که این سیاست قطعی دولت است‌‌ و شخص رئیس‌جمهور و همه همکارانم در دولت خود را متعهد به مسائل فرهنگی می‌دانند. اگر اشکالی و نقصی بر من بوده بر من وارد بوده که نتوانستم بیانات و مطالبات و دغدغه‌‌های شما را پیگیری کنم وگرنه شخص رئیس جمهور با تمام مسائل تجاری و معیشتی‌ای که در کشور دارند با تمام وجود پای کار فرهنگ ایستاده‌اند و من با آغوش باز در خدمت دوستان از صنوف مختلف کتاب برای شنیدن حرف‌هایشان هستم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در دولت کارگروه نشر و کاغذ را تشکیل دادیم. آن روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولید کاغذ ایرانی در کشور نهایتاً ۱۰ هزار تن بود و ما امروز در آستانه تولید ۸۰ هزار تن کاغذ ایرانی هستیم. مسائل مختلف حل شده است و همه مسائل حوزه نشر در اینجا قابل پیگیری است و ما قطعاً مسائل را حل خواهیم کرد. همچنین در بحث مالیات که دوستان گفتند پیشنهاد ما در دولت بلافاصله در حضور وزیر محترم اقتصاد پذیرفته شد اما اشکالی در متن ارسالی هست که با آقایان مخبر و خاندوزی صحبت کردم و ان‌شاءالله متن با اصلاح مجدداً پیگیری خواهد شد.
هزار میلیارد یارانه کتاب در لایحه بودجه سال آینده
اسماعیلی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده افزود: در حوزه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یک گام مهمی را دولت برداشت که ما هزار میلیارد تومان یارانه کتاب را در لایحه سال آینده قرار داده‌ایم و در یکی‌- دو روز آینده تحویل مجلس داده خواهد شد. به هرحال هیچ راهی در این حوزه مسدود نیست. در بحث کاغذ ما هیچ‌گاه نگفتیم همه نیاز‌های کاغذ برطرف خواهد شد. اما ما در کنار پیشنهاد دوستان یک کار مهمی را در خارج از کشور شروع کرده‌ایم که یک بار خودم و یک بار گروهی را فرستادیم و درحال حاضر قرار است در گروه جدیدی همراه با یک گروه اشتراکی کارهای کاغذ را پیگیری کنیم.او درباره حل مشکلات معیشتی صنف ناشران نیز گفت: خدا را شاکر هستیم که جامعه‌ ما جامعه عمیقاً فرهنگی‌ است و این عشق و علاقه‌ شماست که ما را در صحنه نگه داشته است. ما برای اعتلای فرهنگ تلاش می‌کنیم و قول می‌دهیم با تمام وجود در خدمت شما باشیم و همکاران من پیگیر کارهای شما خواهند شد. ما حتماً موارد گفته شده را در حوزه‌های ارزی و مشکلات معیشتی و صنفی پیگیری خواهیم کرد. ما آماده هستیم و هرکاری از دستمان بربیاید، برایش اشتیاق و هیجان داریم که زودتر به نتیجه برسد و لبخند را در لبان شما اصحاب فرهنگ و هنر، ناشران و نویسندگان محترم مشاهده کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی