با شهادت دو خبرنگار المیادین شمار شهدای خبرنگار در جنگ غزه به 62 نفر رسید

خون افشاگر

امیر فرشباف
خبرنگار

 
حملات جنایت بار ارتش صهیونیستی به غیرنظامیان، باز هم جان خبرنگاران را گرفت. ظهر دیروز فرح عمر، خبرنگار المیادین و ربیع المعماری، تصویربردار همراه او، در حمله جنگنده‌های اسرائیلی در شهر طیرحرفا واقع در جنوب لبنان به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی چندی پیش نیز به تیم خبرنگاران در جنوب لبنان حمله کرده بود که در آن یک خبرنگار شهید و چند نفر دیگر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز تجاوزگری خود علیه غزه بالغ بر 64 خبرنگار را در مناطق جنگی به شهادت رسانده است. در همین حال، غسان بن جدو، مدیر این شبکه حمله به خبرنگاران المیادین را عامدانه توصیف کرد.
همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین تأکید کرد:«هدف از ترور خبرنگاران المیادین ارعاب این شبکه پیشگام مقاومت است.» مجتبی امانی روز گذشته در گفت‌وگو با این شبکه خبری اظهار داشت: «گویی مقدر شده است که المیادین در قربانگاه حقیقت و کلمه فداکاری کند. این اقدام بزدلانه با هدف هراس افکنی و خاموش کردن صدای مقاومت در افشای توحش اشغالگران انجام شده است.»
 
جنون خبرنگارکشی صهیونیسم
شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار با سابقه الجزیره که در ماه مه‌سال 2022 به ضرب گلوله صهیونیست‌ها در کرانه باختری کشته شد، یکی از رخدادهای نمادینی بود که نشان می‌داد رژیم صهیونیستی بشدت از گردش اطلاعات در سطح جهان و آگاهی افکار عمومی از اوضاع داخلی اراضی اشغالی هراس دارد. اما جنگ اخیر غزه و کشتار بیش از 60 خبرنگار در 46 روز نشان داد این سیاست ضد رسانه‌ای تبدیل به یک راهبرد نظامی علیه خبرنگاران شده و از دید رژیم اسرائیل، رسانه‌های منتقد یک تهدید امنیتی و هدف نظامی محسوب می‌شوند.
در همین زمینه، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) اعلام کرد، حمله نظامی اسرائیل به غزه، مرگبارترین برهه برای خبرنگاران از زمان آغاز جنگ را رقم زده و باعث «خاموشی خبری» در مناطق درگیری شده است. به گزارش گاردین، CPJ می‌گوید میزان کشتار خبرنگاران توسط ارتش صهیونیست در طول بیش از چهل روزی که از جنگ غزه گذشته، از آمار خبرنگاران کشته شده در جنگ هشت ساله سوریه بیشتر بوده است.
شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در غرب آسیا و شمال آفریقا، اعلام کرد: افزایش تعداد خبرنگاران به قتل رسیده، با قطع پی در پی اینترنت و خطوط تلفن و تشدید سانسور همراه بوده که عملاً به یک «خاموشی اطلاعاتی» در غزه منجر شده است. این درحالی است که ارتش اسرائیل از پذیرفتن هرگونه مسئولیتی در قتل خبرنگاران خودداری کرده و بصراحت به سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی گفته نمی‌تواند امنیت رسانه‌ها یا کارمندان آنها را تضمین کنند!
منصور با استناد به گزارش قبلی CPJ با عنوان «الگوی مرگبار» گفت: در ماه مه گذشته، ما گفتیم که ارتش اسرائیل باید قوانین درگیری خود را تغییر دهد و استفاده از شیوه‌های مرگبار علیه روزنامه نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای جلوگیری کند.
 
واکنش‌های بین‌المللی به شهادت خبرنگاران
بعد از این اقدام تروریستی ارتش اسرائیل، بسیاری از مجامع و سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند. عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در واکنش به شهادت دو خبرنگار شبکه المیادین، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی به طور عمدی خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد و برهمین اساس، لبنان بزودی شکایتی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند و خواستار محکومیت هدف قرار دادن خبرنگاران خواهد شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز این رخداد تروریستی را محکوم کردند. جهاد اسلامی اعلام کرد مفتخریم اعلام کنیم که شهدای المیادین دو نفر از سربازان این شبکه هستند که به صورت صوتی و تصویری جنگیدند. جنبش حماس نیز اعلام کرد هدف قرار دادن فرح عمر و ربیع المعماری جنایتی شنیع است که به فهرست جنایات صهیونیست‌ها افزوده می‌شود. سیاست کشتار و هدف قرار دادن خبرنگاران در کتمان حقیقت جنایات مستمر اسرائیل علیه کودکان و زنان شکست خواهد خورد. سایر گروه‌های مقاومت خاورمیانه نیز به این رخداد واکنش نشان دادند. حزب‌الله لبنان در واکنش به شهادت دو خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد: هدف قرار دادن اصحاب رسانه نشان دهنده نقش مهم رسانه‌ها و میزان اذیت شدن دشمن به خاطر این رسانه‌ها است. ما از مراکز رسانه‌ای بین‌المللی و مراکز حقوق بشری می‌خواهیم این جنایت را محکوم کنند. مقاومت به این جنایت و شهادت دیگر شهروندان لبنانی پاسخ خواهد داد. در بیانیه نیروهای مقاومت عراق (حشد الشعبی) گفته شد: جنایات اشغالگران علیه رسانه‌ها بویژه شبکه المیادین نشان می‌دهد که در حالت هیستری به سر می‌برد و به دنبال خاموش کردن صداهاست. جنبش فتح در لبنان نیز در پیامی کشتار عمدی روزنامه نگاران را نشان دهنده عمق شکست و ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در تلافی خساراتش در غزه و جنوب لبنان خواند.
همچنین اتحادیه عمومی روزنامه‌نگاران عرب اعلام کرد جنایت اشغالگران علیه فرح و ربیع به جنایات سیاه صهیونیست‌ها علیه اصحاب رسانه اضافه شد. شبکه العالم هم این جنایت را اقدامی عامدانه و نقض آشکار آزادی مطبوعات و تلاشی مذبوحانه برای خاموش کردن صدای حقیقت اعلام کرد.
حزب کارگر اردن نیز تداوم کشتار روزنامه‌نگاران توسط اشغالگران را کشتن و خفه کردن حقیقت توسط رژیم اسرائیل به منظور انتشار دروغ‌های خود خواند. جنبش مردمی تونس هم اعلام کرد این اقدام کور به فهرست جنایات دشمن فاشیست علیه رسانه‌ها و بشریت افزوده می‌شود. خانواده جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور فقید مصر نیز در پیامی به شبکه المیادین و خانواده شهید فرح عمر و ربیع المعماری تسلیت گفتند. همچنین مراد السودانی دبیرکل اتحادیه عمومی نویسندگان فلسطینی اظهار داشت اسرائیل با ترور روزنامه نگاران المیادین پس از بستن دفتر آنها در فلسطین، به مسیر توحش و بربریت خود برای محو حقیقت ادامه می‌دهد.
 
نشانه‌هایی برای عمدی بودن جنایت
آنچه اکنون در غزه و در تمام جنگ‌های اسرائیل در طول هشت دهه گذشته، قابل تشخیص است، تعدد درعین تنوع جنایت است؛ به تعبیر دیگر، رژیم صهیونیستی هم به لحاظ معیارهای کمی رکورددار بیشترین میزان جنایت علیه بشریت بوده و هم به لحاظ موازین کیفی، متنوع‌ترین جنایات ضدانسانی را رقم زده است. از سوی دیگر، آنچه رژیم موقت صهیونیستی اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد، سانسور و پنهان ماندن اخبار جنایات ضدبشری در غزه است و کشتار خبرنگاران را نیز باید از همین زاویه ارزیابی کرد. مرور اقدامات ضد رسانه‌ای دولت صهیونیستی در روزهای ابتدایی جنگ نشان داد که صهیونیست‌ها بی‌پرده‌تر از همیشه به جنگ گردش اطلاعات رفته‌اند؛ از هدف قراردادن برج رسانه‌ای غزه با علم به ماهیت رسانه‌ای آن گرفته تا اخراج عوامل الجزیره از فلسطین اشغالی و بستن دفتر المیادین در همان روزهای اول جنگ و...
ضمن اینکه دست رسانه‌های صهیونیستی حتی در پروپاگاندا آنقدر خالی بود که چندین بار مجبور به توسل به اخبار دروغ مانند سر بریدن 40 نوزاد اسرائیلی توسط نیروهای حماس شدند. شایان ذکر است که خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار قدیمی الجزیره نیز بنا به استناد گواهی کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد و بنا به شهادت حاضران در صحنه با «شلیک مرگبار» نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی