نشست فوق العاده بریکس با ابتکار آیت الله رئیسی در موضوع جنگ غزه برگزار شد

7 طرح راهبردی ایران برای پایان نسل‌کشی

آیت الله رئیسی: حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، اماکن‌ مذهبی و کشتار زنان، کودکان، پزشکان، پرستاران و خبرنگاران اقدام تروریستی است

اثرات عضویت ایران در سازمان‌ها و ائتلاف‌های بین‌المللی به تناوب آشکار می‌شود. عضویت ایران در بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان) از آن جمله است. مرداد 1402 عضویت ایران در بریکس پذیرفته و روز گذشته نشست فوق‌العاده بریکس به پیشنهاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران و با محوریت غزه برگزار شد. البته این نشست، به صورت ویدیوکنفرانسی و به میزبانی آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای، اما با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد. در این نشست، سران بریکس و اعضای بریکس پلاس مواضع خود را پیرامون حمایت از مردم مظلوم غزه بیان کردند. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سخنرانی خود، از این واقعیت پرده برداشت که امریکا همه سازمان‌های بین‌المللی را بی‌خاصیت کرده است. برهمین اساس، رئیس‌جمهور کشورمان پیشنهاداتی را برای توقف جنایات صهیونیست‌ها ارائه کرد.

غزه، نماد سقوط اخلاقی غرب
آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در این اجلاس، وضعیت امروز غزه را نماد سقوط اخلاقی غرب دانست و گفت: امریکا تمام سازمان‌های بین‌المللی را بی‌خاصیت و بی‌هویت کرده است. بر همین اساس، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از اعضای بریکس و دولت‌ها خواست برای حفظ امنیت و برپایی عدالت و مبارزه با تبعیض نژادی در جهان بپاخیزند و از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی استفاده کنند.
وی حمایت همه‌جانبه امریکا و غرب از نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه را از همه چیز بدتر دانست و افزود: تاکنون حدود ۵۵۰۰ کودک مظلوم به خاک و خون کشیده شده‌اند و ۴۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده است. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر رسوایی غرب به دلیل پوشالی بودن شعارهایش افزود: امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روزانه انواع سلاح‌ها و بمب‌ها را به رژیم صهیونیستی ارسال و با آتش‌بس مخالفت می‌کنند. امریکا حتی تمام مسیرهای کمک به غزه را بسته و شورای امنیت سازمان ملل را فلج کرده است.

پیشنهادهای رئیس‌جمهور
به سران بریکس
آیت‌الله رئیسی در ادامه، با بیان اینکه امروز کشورهای عضو بریکس مسئولیت تاریخی دارند که اثبات کنند ارزش‌های انسانی را نمی‌توان قربانی منافع سیاسی کرد، درباره توقف جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به مردم غزه پیشنهادهایی ارائه کرد. رئیس‌جمهور در این باره گفت: با توجه به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اجرای مأموریت خود برای ایجاد صلح و امنیت و کارشکنی برای صدور قطعنامه الزام‌آور جهت آتش‌بس، لازم‌ است کشور‌های عضو بریکس در چهارچوب و سازکار اتحاد برای صلح، بانی قطعنامه الزام‌آور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی و با هدف توقف جنایت علیه مردم غزه شوند.
وی در پیشنهاد دوم خود تأکید کرد: حملات مستمر رژیم صهیونیستی به بیمارستان و مراکز درمانی و اماکن‌ مذهبی و کشتار زنان و کودکان و پزشکان و پرستاران و خبرنگاران همگی اقدام تروریستی است و لازم است این رژیم جعلی به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شود.
آیت‌الله رئیسی درباره پیشنهاد سوم خود گفت: ایران از اقدام برخی کشورها در شکایت از جنایت اسرائیل غاصب در غزه به دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کند و اعتقاد دارد که علاوه بر اسرائیل، امریکا هم باید در دادگاه بین‌المللی به جرم‌ جنایت علیه بشریت و کودک‌کشی محاکمه شود. رئیس‌جمهور در پیشنهاد دیگری گفت: اقدام جمعی اعضای بریکس برای شکستن‌ محاصره غزه و ایجاد مسیر دائمی و امن برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه ضروری است.
آیت‌الله رئیسی در پیشنهاد پنجم خود اضافه کرد: با توجه به جنایات بی‌سابقه و بمباران چندین هزار تن تسلیحات و استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند فسفر سفید، لازم است اعضای بریکس با ایجاد یک مأموریت ویژه بین‌المللی این جنایت را سریعاً بررسی و گزارش آن را به صورت عمومی‌ منتشر کنند تا زمینه کیفر عامران و مباشران این رژیم فراهم شود. رئیس‌جمهور در پیشنهاد ششم تأکید کرد: با توجه به جنایت‌های مستمر و ماهیت نژادپرستانه رژیم جعلی اسرائیل انتظار ملت‌های آزاده از تمام دولت‌ها بویژه اعضای بریکس آن است که قطع کامل روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود با رژیم صهیونیستی را سریعاً در دستور کار قرار دهند، تداوم تعاملات با این رژیم در حوزه نظامی و اقتصادی به معنی کمک به تداوم جنایت و کشتار زنان و کودکان است که مورد مذمت و سرزنش همه ملت‌هاست.
آیت‌الله رئیسی درباره پیشنهاد هفتم خود افزود: شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و مجاهدت آنها برای آزاد‌سازی مناطق اشغالی مورد حمایت دولت و ملت‌های آزاده است. حمایت قاطعانه بریکس از این‌ حق نشان می‌دهد که ما به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل کردیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایران بر این باور است که راه‌حل نهایی که منجر به صلح و ثبات پایدار در غرب آسیا و جهان خواهد شد، تشکیل دولت واحد فلسطینی با برگزاری یک همه‌پرسی مبتنی بر اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی» است. وی ادامه داد: حمایت قاطعانه بریکس از فلسطین نشان می‌دهد ما به حق انساندوستانه خود عمل کرده‌ایم.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در کنگره علامه طباطبایی:
باید سهم خود را در علوم انسانی جهانی ارتقا دهیم
رئیس‌جمهور، حوزه و دانشگاه را اتاق فکر دولت و مجموعه دست‌اندرکاران برشمرد و گفت: در این مجموعه اندیشه‌ورز، شدیداً نیازمند نوآوری، ابتکارات و خلاقیت‌ها در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه علوم انسانی هستیم.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله ابراهیم رئیسی روز گذشته در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، با تأکید بر اینکه روز فلسفه را باید در طول سال و در تمام مراکز علمی و پژوهشی دنبال کرد، علامه طباطبایی را احیاگر معارف الهی در دوران معاصر توصیف کرد و افزود: علامه طباطبایی فیلسوف، مفسر، متکلم، محدث، ریاضیدان و به معنای واقعی کلمه عالم واصلی است که به خود رسیده و در جایگاهی از قله قرار دارد که نمی‌گوید بروید، می‌گوید بیایید، یعنی سیاقت ندارد بلکه قیادت دارد. رئیس‌جمهور، با بیان اینکه علامه در مواجهه فلسفه الهی و فلسفه غربی، اصول فلسفه و روش رئالیسم را در چهارده مقاله به چالش کشید، اضافه کرد: علامه در تعریف از انسان، نطق را فصل‌الفصول انسان نمی‌داند و تعریف او از انسان آن است که الانسان حی متأله، که انسان حیات خدایی باید داشته باشد. وی به بعد تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی اشاره و اظهار کرد: ندای علم القرآن و بعد خلق الانسان در آیات شریفه، نشان‌دهنده دو خلقی بودن انسان و تجلی جسمی و جانی آن است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پژوهش‌های علوم انسانی ما باید از یک خودباوری برخوردار باشد و علامه در عمل این رویه را به اثبات رساند و انسان‌های وارسته‌ای را تربیت کرد، اظهار داشت: به برکت روح بلند بزرگانی چون علامه، باید خودباوری در علوم مهندسی و پزشکی را در علوم انسانی نیز ایجاد کرده، با نقش‌آفرینی بایسته اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، سهم خود را در علوم انسانی جهانی ارتقا دهیم. وی ایران اسلامی را مهد فلسفه و علوم عقلی در جهان دانست و گفت: باید نقش نگاه‌های بلند را در تمدن‌سازی و جامعه‌سازی قرآنی که از نقش بسیار ارزشمندی برخوردار است، مورد توجه قرار دهیم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مسائل کشور و نوع سؤالات و شبهات مطرح در میان آحاد ملت، تصریح کرد: باید در حوزه دانش‌افزایی، معرفت‌افزایی و بهره‌گیری از فضای ارتباطی و بسترهای دیجیتال بیش از پیش نقش‌آفرینی کنیم و پاسخ‌های روشن و دقیقی برای سؤالات و شبهات نسل جوان امروزی ارائه کنیم، باید به دست شما فرهیختگان حوزه و دانشگاه این شبهات مرتفع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی