صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رزمایش اقتدار 1402 نیروی زمینی ارتش روز گذشته به پایان رسید

کروز هواپایه حیدر عملیاتی شد

روز گذشته رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با آزمایش جدیدترین دستاوردهای دفاعی و انجام نوآوری‌های رزمی، در منطقه نصرآباد اصفهان به کار خود پایان داد.

روز گذشته رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با آزمایش جدیدترین دستاوردهای دفاعی و انجام نوآوری‌های رزمی، در منطقه نصرآباد اصفهان به کار خود پایان داد. از جمله جدیدترین دستاوردها و تمرین‌های دفاعی، تست میدانی موشک کروز هواپایه حیدر منصوب به بالگرد ۲۱۴ بود که با موفقیت انجام شد. کروز هواپایه حیدر در این رزمایش هدف مورد نظر را در فاصله ۳۰ کیلومتری به طور دقیق مورد اصابت قرار داد. کروز حیدر از سیستم هدایت GPS برخوردار است و خلبان پس از پرتاب موشک بر ادامه روند حرکت آن به سوی هدف تسلط کامل دارد. این موشک از سرجنگی بیش از ۲۰ کیلوگرمی برخوردار است و قابلیت انهدام اهداف ثابت و متحرک را تا شعاعی بیش از ۲۰۰ کیلومتر دارد. همچنین کروز حیدر با قدرت تخریبی قابل توجه بیشتر در جهت تخریب یگان‌های زرهی و سنگرهای بتنی کاربرد دارد. کروز حیدر از سوی سازمان جهاد خودکفایی هوانیروز ساخته شده و روز گذشته برای نخستین‌بار در رزمایش، پرتاب و تست عملیاتی شده و رسماً وارد ستاد رزم ناوگان هوانیروز شد.

 هنرنمایی‌های ابابیل
روز گذشته پهپادهای ابابیل ۴ نیروی زمینی ارتش، بمب‌های قائم ۵ را هم روی اهداف زمینی رهاسازی کردند و مواضع تعیین شده را در فاصله ۷ کیلومتری مورد اصابت قرار دادند. در این رزمایش، پهپاد ابابیل ۴ از مسافت ۶۰ کیلومتری، اقدام به پرواز کرد و با طی کردن بیش از ۵۰ کیلومتر خود را به منطقه عمومی رزمایش رساند. پهپاد مهاجر ۶ نیز در تکمیل عملیات آفندی با حضور در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، ضمن شناسایی منطقه هدف با رهاسازی بمب‌های قائم، اهداف ثابت زمینی را مورد اصابت قرار داد.
در دیگر بخش‌های این رزمایش، بارریزی خودرو سفیر و چندین دستگاه موتورسیکلت و همچنین هلی‌برن یگان‌های متحرک هجومی با ۶ فروند بالگرد ترابری سنگین شینوک انجام شد. در این بخش، نیروهای واکنش سریع و متحرک هجومی پس از هلی‌برن در مرحله نهایی رزمایش با انهدام اهداف زمینی و اجرای زنجیره آتش مرحله پایانی عملیات آفندی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. همچنین دو فروند بالگرد شینوک به عنوان بیمارستان سیار ۱۶ تختخوابی در جریان این رزمایش برای نخستین بار استفاده شد. در واقع این بالگردها به سامانه‌های پایش سلامت، احیای قلبی و ریوی و... مجهز شده‌اند و در طول این رزمایش به انتقال نمادین مجروحان پرداختند.

جستجو
آرشیو تاریخی