صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

گسترده‌ترین عملیات رژیم صهیونیستی بدون نتیجه پایان گرفت

حماس: حمله زمینی دشمن شکست خورد

مقاومت فلسطین دیروز شنبه طی بیانیه‌ای شکست حمله زمینی نیروهای رژیم اشغالگر به نوار غزه از سه محور را اعلام و تأکید کرد که نظامیان این رژیم کشته و زخمی شدند

حسین فاطمی
خبرنگار

با غروب آفتاب روز جمعه بی‌سابقه‌ترین دور حملات، تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه در بیش از دو دهه اخیر آغاز شد. اما تهاجم رژیم صهیونیستی با این مرحله پایان نگرفت و مردم این باریکه که طی سه هفته گذشته پس از عملیات طوفان الاقصی با انواع و اقسام تحریم غذایی، دارویی، آب و سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند، در جدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها، با قطع اینترنت و تلفن هم مواجه شدند تا ارتباط آنها با جهان قطع شود. با این‌حال حماس در بیانیه‌ای از شکست ارتش رژیم صهیونیستی در نفوذ زمینی به غزه خبر داد.
به گزارش المیادین، جنبش حماس دیروز شنبه طی بیانیه‌ای شکست حمله زمینی نیروهای رژیم اشغالگر به نوار غزه از سه محور را اعلام و تأکید کرد که نظامیان این رژیم کشته و زخمی شدند. جنبش حماس در این بیانیه‌ اعلام کرد که دشمن در کمین‌هایی افتاد که مقاومت فلسطین برای آنها آماده کرده بود. نیروهای مقاومت برای مقابله با این حمله از موشک‌های کورنت و راکت‌های یاسین استفاده کردند. در این بیانیه همچنین پیش‌بینی شده است که ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر دست به تلاش برای نفوذ به غزه بزند. حماس تصریح کرد که اشغالگران از بالگردها برای خارج کردن مجروحان و کشته‌شدگان از میدان نبرد استفاده کردند.
بیانیه حماس پس از آن صادر شد که ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه اقدام به گسترده‌ترین حملات خود علیه غزه از زمین، هوا و دریا کرد و در این راه از قطع اینترنت هم بازنماند. تحلیلگران می‌گویند که ارتش اشغالگر به منظور آمادگی برای کشتارهای بی‌سابقه در حمله شامگاه جمعه، خطوط ارتباطی در غزه را به‌طور کامل قطع کرده بود. دیده‌بان حقوق بشر و بسیاری سازمان‌های بین‌المللی هم روز شنبه هشدار دادند که اختلال در ارتباطات و اینترنت در نوار غزه که در معرض بمباران شدید رژیم صهیونیستی است، ممکن است «پوششی برای جنایات جمعی» باشد.
آن‌طور که وبگاه امریکایی آکسیوس شامگاه جمعه به نقل از ۲ مقام صهیونیستی گزارش داد مذاکرات در رابطه با آزادی اشخاص به اسارت گرفته شده توسط حماس به بن‌بست رسیده و ارتش این رژیم عملیات در غزه را گسترش داده است. این درحالی است موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس روز جمعه به اسپوتنیک گفت: «حماس آماده آزادی اسرای غیرنظامی است اما به دلیل حملات اسرائیل به نوار غزه قادر به انجام این کار نیست. ما آماده آزادی همه غیرنظامیان هستیم، اما به وضوح به آنها گفته‌ایم که شرایط روی زمین اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد. بمباران، قتل‌عام و ویرانی شدید وجود دارد.» این عضو ارشد حماس افزود که این جنبش نمی‌خواست از روز اول تشدید درگیری، اسیران غیرنظامی را نگه دارد، اما «شرایط لازم برای بازگشت آنها» مهیا نبود. به گفته ابومرزوق، رژیم صهیونیستی «پیشنهاد بشردوستانه حماس را رد کرده و در بمباران‌ها حدود ۵۰ نفر از این اسیران کشته شده‌اند.»
 دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با اشاره با افزایش حملات هوایی به نوار غزه طی واپسین ساعات شامگاه جمعه عنوان کرد که نیروهای زمینی این رژیم فعالیت‌های خود را گسترش خواهند داد. هاگاری بار دیگر از غیرنظامیان فلسطینی خواست تا به جنوب نوار غزه بروند.
از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی دیروز شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد در جریان حملات خود به نوار غزه، توانسته ۱۵۰ موضع را هدف قرار دهد. ارتش اشغالگر بدون اشاره به حملات به منازل و غیرنظامیان مدعی شد که در طول شب ۱۵۰ هدف که بیشتر آنها تونل‌ها و دیگر زیرساخت‌های زیرزمینی در شمال نوار غزه بودند منهدم کرد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، طی ساعات شامگاه جمعه مرزهای مشترک با غزه شاهد درگیری‌های شدید بود.
در این رابطه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد: «نیروهای ما جمعه شب تعدادی از رهبران میدانی حماس را هدف قرار دادند. ما به زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان حمله کردیم.» این سخنگو در ادامه اظهارات واهی افزود: «عملیات نظامی ما تا آزادی اسرا و نابودی حماس ادامه دارد. نیروهای ما در داخل غزه هستند و سطح عملیات را گسترش دادند.» همزمان مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت، هدف از توسعه عملیات زمینی در غزه اعمال فشار بیشتر بر جنبش مقاومت اسلامی حماس است. براساس گزارش سایت خبری روسیا الیوم، مشاور ارشد نتانیاهو در ادامه افزود: «این فشارها افزایش خواهد یافت و تا زمان تحقق اهدافمان ادامه می‌یابد.»
 
غزه در سخت‌ترین دوران
ارتش رژیم صهیونیستی جمعه شب در ادامه حملات جنایتکارانه خود بمباران‌ها اطراف بیمارستان الاندونزی در شمال غزه و مناطق دیگر را ادامه داد. همچنین المیادین هم از حملات شدید توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به شرق نوار غزه و حملات هوایی شدید این رژیم به شمال نوار غزه خبر داد.
با توجه به حملات شامگاه جمعه، وزارت بهداشت غزه آمار جدیدی از تلفات را اعلام کرد که تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی در این باریکه به ۷۷۰۳ نفر از جمله ۳۱۹۵ کودک و تعداد زخمی‌ها به ۱۹ هزار و ۷۴۳ تن افزایش یافت. اشغالگران روز جمعه ۵۳ کشتار را در بمباران‌های خشونت‌آمیز انجام دادند. آنها از آغاز جنگ تاکنون ۸۲۵ کشتار علیه خانواده‌ها در غزه انجام داده‌اند. به گزارش خبرگزاری شهاب، در ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، جنگنده‌های این رژیم شب جمعه یک برج مسکونی در «حی الشاطی» واقع در غرب غزه را بمباران کرده و ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند. منابع خبری اعلام کردند که آوارگان فلسطینی به این برج پناه برده بودند. از سوی دیگر منابع فلسطینی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی در حملات شب جمعه علیه مردم غزه از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید استفاده کرده است. وزارت بهداشت غزه افزود که ۱۸۰۰ گزارش درباره مفقودی‌ها دریافت‌ کرده‌ایم که از بین آنها ۱۰۰۰ مورد مربوط به کودکان هستند. می‌کیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز اظهار کرد که وضعیت انسانی در نوار غزه قابل توصیف نیست، زیرا از آغاز تجاوزات صهیونیست‌ها از هفت اکتبر تاکنون بیش از ۷۷۰۰ شهروند به شهادت رسیده‌اند که شامل حدود ۷۰ درصد کودکان، زنان و سالمندان می‌شود و تعداد مجروحان نیز بیش از 19 هزار نفر است. ایسنا هم به نقل از گاردین گزارش داد که آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا) اعلام کرده ۱۰ نانوایی از ۵۰ نانوایی در حملات هوایی مورد هدف قرار گرفته‌اند و سوخت وسایل نقلیه برای انتقال آرد به نانوایی‌های باقی‌مانده‌، رو به اتمام است. مردم در صف‌های طولانی نانوایی‌ها هستند چرا که این نان به غذای اصلی بسیاری از مردم در پناهگاه‌هایی تبدیل شده است که اکنون بیش از 600 هزار نفر را در خود جای داده‌اند؛ سه برابر ظرفیت.
برنامه جهانی غذا گفته است تنها دو نانوایی طرف قرارداد، سوخت کافی برای روشن نگه داشتن تنورهای خود داشتند و آنهایی که در حال کار بودند شش برابر ظرفیت تولید می‌کردند. یک سخنگوی این نهاد گفت: در حالی که برنامه جهانی غذا به طور متوسط نان روزانه 200 هزار نفر را تأمین می‌کرد، این میزان در روز چهارشنبه به 150 هزار نفر کاهش یافت. ده‌ها هزار نفر به سراغ نانوایی‌های کوچک می‌روند تا یک قرص نان برای خانواده‌هایشان بیابند. به گفته برنامه جهانی غذا از روز شنبه گذشته که گذرگاه مرزی رفح مصر باز شد، ۹ کامیون وارد غزه شده‌اند اما ۱۴۱ کامیون دیگر منتظر مانده‌اند. به گفته این سازمان، روزانه ۴۰ کامیون برای رفع نیازهای اولیه مورد نیاز است.
تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بامداد دیروز شنبه در حالی وارد بیست و دومین روز و چهارمین هفته از زمان آغاز طوفان‌الاقصی شده که با قطع شبکه‌های ارتباطی و اینترنت تجاوزات صهیونیست‌ها با شدت بیشتری در خاموشی اطلاعات ادامه دارد. جنگنده‌های اشغالگر همچنان به بمباران منازل و غیرنظامیان ادامه می‌دهند. خبرنگاران شامگاه جمعه را خشن‌ترین شب از زمان آغاز تجاوزات صهیونیست‌ها به غزه از هفتم اکتبر توصیف کردند.
خبرنگاران مستقر در نوار غزه از وضعیت اسفناک موجود در این منطقه به دلیل حملات شدید هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی و نبود اینترنت و برق و هر گونه امکاناتی برای امدادرسانی به زخمی‌ها گفتند. شبکه خبری ان‌بی‌سی اعلام کرد که تعدادی از نیروهای این شبکه خبری مستقر در نوار غزه شامگاه جمعه با وجود مشکلات متعدد در شبکه اینترنت و حملات شدید، پیام‌هایی را درباره شرایط اسفناک این منطقه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی برای همکاران خود در لندن ارسال کردند. یکی از خبرنگاران این شبکه در غزه اعلام کرد: با سختی بسیاری موفق شدم یک دقیقه وصل شوم و می‌خواهم به شما اطلاع دهم که اینترنت، برق و همه چیز اینجا قطع است. این خبرنگار نوشت، تمامی خیابان‌ها هدف هستند، مردم اجساد متوفی‌های خود و زخمی‌هایشان را به ساده‌ترین شیوه‌ها با وانت و موتور سه چرخ حمل می‌کنند.
در عین حال مدیر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، گزارش‌ها درباره حمله جمعه شب رژیم صهیونیستی به نوار غزه بسیار دردناک است و امکان انتقال بیماران و پیدا کردن پناهگاه امن وجود ندارد. همچنین کمیته حفاظت از خبرنگاران نگرانی جدی خود را بابت گزارش‌های هشدار دهنده درباره قطع اینترنت و ارتباطات در غزه ابراز کرده و هشدار داد، این مسأله به خلأ جدی اطلاع‌رسانی با پیامدهای بالقوه جدی منجر می‌شود. سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین هم دیروز شنبه قتل‌عام خبرنگاران در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و قطع ارتباطات و اینترنت این منطقه را محکوم کرد. جنبش حماس نیز قطع ارتباطات و اینترنت این منطقه را بیانگر نیت رژیم اشغالگر برای ارتکاب بیشتر جنایات نسل کشی به دور از چشمان مطبوعات اعلام کرد.
البته صهیونیست‌ها شامگاه جمعه علاوه بر حملات بی‌سابقه به غزه، حملاتی راهم به خاک لبنان انجام داده بودند. همچنین منابع رسانه‌ای از حملات دیروز شنبه رژیم صهیونیستی با بمب‌های فسفری به مناطق مرزی لبنان هم خبر دادند. در این باره شبکه المیادین گزارش داد که نیروهای رژیم صهیونیستی اطراف دو منطقه مرزی علما الشعب و مروحین را با بمب‌های فسفری ممنوعه هدف قرار دادند. یک پهپاد رژیم صهیونیستی موشک‌هایی را به سمت بلندی‌های کوه صافی در شمال رود اللیطانی لبنان شلیک کرد. رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی با توپخانه اطراف الناقوره در جنوب لبنان در مقابل پایگاه جل العلام را بمباران کردند. پیشتر رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که صدای انفجار شدیدی در روستاهای اطراف شهر صور شنیده شد و خانه‌ها نیز به لرزه درآمدند. البته مقاومت لبنان نیز این حملات را با حمله به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با موشک هدایت شونده پاسخ داد.
 
پاسخ مقاومت به حمله رژیم صهیونیستی
علاوه بر مقاومت لبنان، گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس هم در واکنش، تل‌آویو را با موشک هدف قرار داد و رژیم صهیونیستی به زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها اذعان کرد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک ساختمان در تل‌آویو بر اثر حمله موشکی مستقیم از نوار غزه تخریب شد. این شبکه اعلام کرد که یکی از موشک‌‌های القسام به پادگان آموزشی ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهرک «رنتیس» در مجاورت رام‌الله اصابت کرده است. نیروهای مقاومت فلسطین بعد از ظهر دیروز هم بار دیگر شهر تل آویو و اطراف آن را هدف حمله موشکی خود قرار دادند.
گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس در شامگاه جمعه اعلام کرد رزمندگان فلسطینی در حال مقابله با تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به «بیت حانون» و شرق «البریج» در شمال نوار غزه هستند و درگیری‌های شدیدی در جریان است. البته الجزیره به نقل از منابع فلسطینی خبر داد که نیروهای مقاومت به سمت خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی حصار امنیتی در شمال غزه موشک‌های ضدزره شلیک کرده‌اند.
در ادامه ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه اعلام کرد که آژیرهای خطر در تل‌آویو، بیت یام، شهرک نتیف هعسراه و ناحل عوز در غلاف غزه به صدا درآمدند. آژیرهای هشدار در شهر اشغالی عسقلان نیز به صدا درآمدند. این رسانه‌ها از شلیک موشک از غزه به سمت شهرک نیر عوز، تل‌آویو خبر دادند. القسام اعلام کرد، حملات موشکی به تل‌آویو در پاسخ به جنایت‌ها در حق شهروندان فلسطینی بوده است. گردان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد، تجمع صهیونیست‌ها را در شهرک کیسوفیم با موجی از موشک هدف قرار داده است. در این منطقه نیز آژیر هشدار به صدا درآمد. همچنین این گروه مقاومت در حمله‌ای دیگر آشیانه تجهیزات دشمن و سایت ناحل عوز را با گلوله خمپاره هدف قرار داد.
روزنامه یسرائیل هیوم نیز نوشت، سامانه‌های دفاع هوایی بر فراز طبریا در شمال فعال شدند. گردان‌های القسام نیز اعلام کرد: پایگاه نظامی زیکیم را در واکنش به تجاوزات در حق شهروندان هدف حملات موشکی قرار دادیم. به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، گردان‌های القسام با شلیک موشک، مراکز دشمن در مجتمع «مفتاحیم» را نیز بمباران کرد. القسام در حمله‌ای دیگر اعلام کرد، تجهیزات دشمن در سایت ایرز را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داد.
رسانه‌های فلسطینی در غزه شامگاه جمعه فاش کردند که گردان‌های القسام از موشک‌های کورنت برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی استفاده کردند.

 

بـرش

ادعای دروغین

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، وبگاه امریکایی آکسیوس شامگاه جمعه به نقل از ۲ مقام صهیونیستی گزارش داد که مذاکرات در رابطه با آزادی اشخاص به اسارت گرفته‌شده توسط حماس به بن‌بست رسیده و ارتش این رژیم عملیات در غزه را گسترش داده است. این در حالی است که منابع المیادین گزارش دادند، تشدید تنش توسط رژیم صهیونیستی در شامگاه جمعه پس از نزدیک شدن به حصول توافق آتش‌بس که شامل آزادی همه کودکان و زنان از سوی اشغالگران بود و همچنین قرار بود مقاومت خارجی‌های غیرنظامی را نیز آزاد کند، صورت گرفت.
منابع المیادین اشاره کردند که توافق آتش‌بس شامل آزادی تمام زنان، کودکان و جوانان زیر ۱۸ سال اسیر توسط اشغالگران می‌شد. منابع توضیح دادند، تعداد آزادشدگان از جانب اشغالگران، طبق توافقی که روی آن کار می‌شد، به ۴۰ زن و ۱۰۰ مرد جوان زیر ۱۸ سال رسید، درحالی‌که ۱۰۰ زندانی غیرنظامی نیز توسط مقاومت آزاد می‌شدند. یکی از شروط این توافقنامه این بود که اشغالگران آب را به سمت نوار غزه باز کنند، گذرگاه رفح را بگشایند، طوری که سوخت و ماشین‌آلات سنگین برای برداشتن آوار وارد شود و اشغالگران از پرواز هواپیماهای جنگی، بالگرد‌های نظامی و پهپادهای خود در حریم هوایی نوار غزه در روزهای آتش‌بس منع شوند.
به گفته منابع المیادین، رژیم صهیونیستی تنها یک روز به آتش‌بس پایبند بود و به این ترتیب گذرگاه رفح تنها برای یک روز باز شد که مقاومت آن را رد کرد. در این خصوص شبکه العربیه نوشت، رژیم صهیونیستی به حماس پیشنهاد داده در ازای آزادی تمامی اسرا و تحویل اجساد صهیونیست‌های کشته‌شده، به آتش‌بس رضایت دهد، اما حماس با درخواست این رژیم موافقت نکرده است.
حماس نیز پس از پیشنهاد رژیم صهیونیستی از این رژیم خواسته تا تمامی زندانیان فلسطینی را آزاد کند. حماس همچنین خواستار آتش‌بسی بلندمدت شده که رژیم صهیونیستی تاکنون پاسخی به این درخواست نداده است. منابع خبری به العربیه اعلام کردند، مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری قطر و مصر در جریان بوده است. پیش‌تر یک منبع در مقاومت فلسطین به المیادین گفته بود: «دشمن در حالت تعقیب و گریز است و نتوانست هیچ یک از نیروهای خود را در مناطق عملیات اصلی شمال‌شرق، شمال‌غرب و مرکز بریج تثبیت کند، بنابراین بمباران در محورهای پیشروی را تشدید می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی