صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

120 کشور در مجمع عمومی رأی به آتش‌بس دادند

شکست تل‌آویو در میدان دیپلماسی

روز جمعه، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه غیر الزام‌آور پیشنهادی کشور اردن را برای ایجاد آتش‌بس انسان‌دوستانه در درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی به رأی گذاشت که با ۱۲۰ رأی مثبت در برابر ۱۴ رأی منفی و ۴۵ رأی ممتنع به تصویب همگان رسید.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

روز جمعه، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه غیر الزام‌آور پیشنهادی کشور اردن را برای ایجاد آتش‌بس انسان‌دوستانه در درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی به رأی گذاشت که با ۱۲۰ رأی مثبت در برابر ۱۴ رأی منفی و ۴۵ رأی ممتنع به تصویب همگان رسید. اردن این قطعنامه را به نمایندگی از 22 کشور عرب عضو سازمان ملل ارائه کرده بود.
به گزارش رسانه‌های عربی، این قطعنامه نسبت به تشدید تنش‌های اخیر ابراز نگرانی شدید کرده و خواستار توقف درگیری‌ها و خصومت‌ها در غزه شده است. در پی تصویب این قطعنامه، جنبش حماس در بیانیه‌ای از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس انسانی فوری استقبال و اعلام کرد، سازمان‌های بین‌المللی مسئول باید تدابیر لازم را برای اجرای فوری این قطعنامه به اجرا بگذارند تا گذرگاه‌های غزه بازگشایی شده و سوخت و کمک‌های بشردوستانه فوری به شهروندان غزه برسد.
در این میان، کانادا تلاش کرد، با حمایت ایالات متحده، اصلاحیه‌ای را بر قطعنامه پیشنهادی کشورهای عرب وارد کند که در آن محکومیت آنچه که «حملات تروریستی حماس و گروگان‌گیری» خوانده درج شود. اما این اصلاحیه پذیرفته نشد و پیشنهاد کانادا شکست خورد.
واکنش گیلعاد اردان، نماینده رژیم صهیونیستی هم قابل توجه بود. او خشم خود از تصویب قطعنامه را با غیر مشروع و بی‌اهمیت خواندن سازمان ملل ابراز داشت و گفت: «اسرائیل بزرگترین قتل عام پس از هولوکاست را شاهد بود و اکنون طبق نظر اکثریت در خانواده به اصطلاح سازمان ملل، حق دفاع از خود را ندارد.» آنچه از فحوای این اظهارات به دست می‌آید این است که رژیم صهیونیستی به رغم برخورداری از حمایت‌های همه‌جانبه دولت‌های غربی و غول‌های رسانه‌ای نتوانست به نهایت آمال خود در مجمع عمومی دست یابد. او در ادامه با رد هر گونه مذاکرات و گفت‌و‌گو با طرف مقابل بیان داشت که: «ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و به آنها (مقاومت نوار غزه) اجازه نخواهیم داد دوباره مسلح شوند. ما این اجازه را نمی‌دهیم؛ تنها راه دستیابی به این هدف، از بین بردن توانایی‌های حماس است.»
 
حملات دیپلماتیک به تل‌آویو
در این بین برخی دولت‌ها در اظهارات خود به طور علنی خواستار پایان دادن به تهاجمات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شده و تلاش کردند، راه‌حلی برای پایان دادن شرایط موجود ارائه کنند. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن پیش از آغاز رأی‌گیری هر گونه رأی مخالف به این قطعنامه را به معنای تأیید این جنگ و کشتار بی‌رحمانه دانست. نماینده پاکستان نیز با خطاب قرار دادن حامیان رژیم صهیونیستی که تلاش داشتند حماس را تروریست بخوانند، گفت: «منصف باشید و بفهمید که همه چیز از اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل شروع شد نه از عملیات حماس و باید نام اسرائیل برای کشتار ۷ هزار نفر در غزه ثبت شود.»
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز تصویب قطعنامه مجمع عمومی این نهاد درباره غزه را نشان‌دهنده پیروزی عقل سلیم و عدالت و ملاحظات انسانی دانست.
جانگ جون، نماینده دائمی چین هم ضمن تأکید بر حمایت پکن از ایفای نقش رهبری کشورهای عربی-اسلامی در حل مناقشه فلسطین گفت که بهترین راه‌حل برای این مسأله، ضرورت بازگشت این کشور به مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس است.
عبدالعزیز الواصل، نماینده عربستان نیز بحران کنونی را در نتیجه کوتاهی و سهل‌انگاری جامعه بین‌المللی دانست و ابراز داشت که راه‌حل نهایی برای پایان دادن به اشغالگری، اجرای طرح دو دولتی در خاک سرزمین‌های اشغالی است.
 
 آرای صوری
با وجود این اما بخشی از این آرا نمایشی بود برای فرار از فشار افکار عمومی داخلی و جهانی تا ضمن تطهیر دست‌های آلوده به خون مردم غزه مانند گذشته چهره‌ای صلح جو به دنیا عرضه کنند. رفتار نفاق‌آمیز و مزورانه در آرای ممتنع انگلیس و آلمان و رأی مثبت فرانسه، در همین راستا بود که می‌کوشید واقعیت همراهی با جنایات رژیم صهیونیستی را انکار کرده و خود را از تبعات منفی آینده مصون دارد. البته از منظری دیگر، این نمایش می‌تواند برای تسهیل آزادی اسرای صهیونیست که در دست جنبش حماس هستند، باشد. پس از رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن درخواست آتش‌بس بشردوستانه برای حفاظت از غیرنظامیان ساکن غزه، خواستار سرعت بخشیدن به آزادی اسرا شد. انگلیس نیز اظهار کرد به قطعنامه‌ای که در برابر محکومیت عملیات طوفان الاقصی سکوت کند، رأی موافق نمی‌دهد. شارل میشل رئیس شورای اروپا هم پنجشنبه بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مدعی شد: دسترسی‌های بشردوستانه به غزه باید فراهم باشد و ما بر این باور هستیم که غیرنظامیان باید حفاظت شوند.
در این بین، عراق نیز که رأی ممتنع داده بود اعلام کرد که رأی آنها به اشتباه ممتنع ثبت شده و با ثبت رأی مثبت خود آن را تصحیح کرده است.
از زمان آغاز درگیری‌ها، اعضای شورای امنیت سازمان ملل نتوانسته‌اند هیچ قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس فوری به تصویب برسانند. تاکنون پیش‌نویس دو قطعنامه‌ روسیه و قطعنامه‌های پیشنهادی امریکا و برزیل در شورای امنیت سازمان ملل یا رأی نیاورده یا وتو شده و اکنون پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برزیل به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت به بحث و بررسی گذاشته شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی