صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر امور خارجه در نیویورک با دبیر‌کل سازمان ملل دیدار کرد

درخواست گوترش از ایران برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک

کسی که سرزمینی را اشغال کرده است حتی اگر این اشغال، ده‌ها سال طول بکشد، ماهیت آن سرزمین از نظر حقوق بین‌الملل، اشغالی بودن است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که با هدف شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین در نیویورک حضور دارد، در حاشیه این نشست با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و درباره آخرین تحولات خاورمیانه و وضعیت نوار غزه گفت‌وگو کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار تأکید کرد که سکوت برخی کشورها و همراهی امریکا در برابر تهاجم وحشیانه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، عامل تشجیع این رژیم آپارتاید برای تشدید حملات علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری شده است. وزیر امور خارجه همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت مستمر از مبارزات رهایی‌بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آنها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است. امیرعبداللهیان بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تأکید کرد. وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد: ایران از هرگونه راه‌حل سیاسی که موجب توقف فوری جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه، ارسال کمک‌های مستمر انساندوستانه و مقابله با کوچ اجباری مردم غزه است، حمایت می‌کند. او افزود: در صورت تداوم وضع کنونی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، هرگونه احتمالی مبنی بر گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه‌های جدید در منطقه علیه رژیم صهیونیستی متصور است. وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد: استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت همه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه‌پرسی با حضور تمامی ساکنان اصلی آن از جمله یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و در نهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت‌‌شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.«گوترش» نیز در این دیدار ضمن تأکید بر نقش منحصر به فرد ایران در منطقه، خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و سازنده سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد. دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در غزه را فاجعه‌بار خواند و بر توجه همه طرف‌ها برای توقف فوری جنگ و ارسال کمک‌های انساندوستانه تأکید کرد. گوترش گفت: همه ما باید برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان تلاش کنیم. اولویت بنیادی سازمان ملل متحد، ارسال کمک‌های بشردوستانه و برقراری آتش‌بس است و ما بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم.
به دنبال گسترش جنگ نیستیم
وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگو با رادیو ملی امریکا به تشریح رویکرد جمهوری اسلامی درباره تحولات جنگ اخیر پرداخت. امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم، بلکه دیگران را نیز تشویق می‌کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند، اظهار داشت: «اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از 7 هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می‌بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم صهیونیستی، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.» امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که «آیا شما متحدان خودتان را تشویق می‌کنید که خویشتنداری کنند؟» عنوان کرد: «آنها‌ خودشان تصمیم می‌گیرند. هر لحظه هم امکان هر تصمیمی از سوی آنان وجود دارد، اما امریکا را تشویق می‌کنیم دست از حمایت مطلقش از رژیم اشغالگر صهیونیستی بردارد.»

حمایت ما سیاسی است
وزیر امور خارجه درباره رویکرد حمایت ایران از حماس در جنگ اخیر گفت: «ایران هیچ‌گاه کشتن غیرنظامیان را تأیید نکرده است، اما از اقدامات جنبش‌های آزادی‌بخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، حمایت سیاسی می‌کند. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آنها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به‌راحتی می‌توانند تهیه کنند.» خبرنگار رادیو ملی امریکا پرسید «پس شما انکار می‌کنید که به آنها آموزش دادید؟ هماهنگی داشتید یا سلاح به آنها دادید؟» امیرعبداللهیان پاسخ داد: «من از وضع موجود صحبت می‌کنم. الان آنها خودشان همه امکانات را دارند، خودشان مربیانی برای آموزش دارند و به همین دلیل آنها خودشان تصمیم گرفتند عملیات طوفان الاقصی را انجام دهند.»

مسأله تبادل اسرا
امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اسرای غیرنظامی گفت: «من با آقای اسماعیل هنیه چند روز پیش در دوحه قطر ملاقات داشتم. ایشان گفت ما آمادگی داریم برای مدت طولانی در سطح نظامی ‌با ارتش اسرائیل نبرد کنیم. گفت می‌توانیم توافق کنیم، غیرنظامیان را هیچ یک از طرفین هدف قرار ندهند، اما در سطح نظامی دو طرف می‌توانیم برای مدت طولانی ادامه بدهیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «حتی ما با مقامات قطر گفت‌وگوهایی داشتیم که چطور می‌توان به آزادی اسرای غیرنظامی‌کمک کرد.
آقای هنیه هم گفت ما هیچ انگیزه‌ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی نداریم. لذا به محض اینکه آتش‌بس برقرار بود، اینها را شناسایی و تفکیک و غیرنظامیان را آزادخواهیم کرد.»

 

بــــرش

نسل کشی و قتل عام در غزه
وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال خبرنگار رادیو امریکا که افراد حماس به خودروها و منازل غیرنظامیان حمله کردند اما چرا ایران به این مسأله در سخنرانی یا سخنان خود اشاره‌ای نکرده است، گفت: «اسرائیل در سه هفته گذشته بیش از هفت هزار زن و کودک و غیرنظامی را از طریق بمباران و حملاتش به قتل رسانده است. از اخبار رسانه‌های رژیم اسرائیل شنیدم که می‌گویند حدود ۱۴۰۰ نفر در عملیات طوفان الاقصی در مناطق اشغالی کشته شده‌اند. الان در غزه هفت هزار نفر کشته شده‌اند. چه تناسبی وجود دارد؟ ما مخالف کشتن غیرنظامیان هستیم، ولی آیا شما این سؤال را از رژیم اسرائیل هم پرسیده‌اید که هفت هزار نفر را در سه هفته در بمباران کشتند؟ وی عنوان کرد: آنچه ما امروز در غزه می‌بینیم، یک نسل کشی و قتل عام است.
امیرعبداللهیان به این ادعای خبرنگار که گفت: «می‌دانم موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسید، اما میلیون‌ها نفر اسرائیلی در آنجا زندگی می‌کنند و خیلی‌ها در آنجا به دنیا آمده‌اند و دوست دارند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و دوست داشتند زندگی مسالمت آمیزی با همسایگان فلسطینی خود داشته باشند تا اینکه به دست حماس کشته شدند. آیا واقعاً آنها حق ندارند زندگی کنند و زندگی خوب و مسالمت آمیزی داشته باشند؟»، اینطور پاسخ داد: «این مسأله به نظرم باید ریشه‌ای حل شود. کسی که سرزمینی را اشغال کرده است حتی اگر این اشغال، ده‌ها سال طول بکشد، ماهیت آن سرزمین از نظر حقوق بین‌الملل، اشغالی بودن است. اگر الان قومی‌ بیایند و بخشی از نیویورک را اشغال بکنند، واکنش امریکا چه خواهد بود؟ آن اشغال را به رسمیت می‌شناسد و اجازه می‌دهد آنها با آرامش زندگی کنند؟»

جستجو
آرشیو تاریخی