در 19 روز جنگ غزه 23 خبرنگار به شهادت رسیدند

خـــون والقلم

از آغاز درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی در حملات جنایتکارانه خود هزاران نفر از مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده است

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

رژیم صهیونیستی در 19 روز گذشته برای جبران شکست مفتضحانه اطلاعاتی و نظامی ناشی از عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی، به طور وحشیانه‌ای به نوار غزه حمله ور شد و تمام اهدافی را که به آنها دسترسی داشت مورد هدف قرار داد. اما به این اکتفا نکرد و به منظور جبران شکست جهانی خود و همچنین مشروعیت بخشیدن به جنایاتش با توسل به هجمه‌سازی و دروغ پردازی علیه حماس، دست به انتشار اخبار جعلی و بازی رسانه‌ای در جهان زد. با این حال همزمان با چنین تلاش‌هایی، یکی از ابزارهایی که از روز نخست عملیات طوفان الاقصی در دستور کار خود قرار داد، سانسور خبری و در کنار آن هدف قرار دادن خبرنگاران به جهات مختلف بود. رژیم صهیونیستی در این راستا برخی خبرنگاران را به بهانه‌های مختلف از سرزمین‌های اشغالی اخراج کرد. برای نمونه ابتدا به خبرنگاران شبکه خبری الجزیره دستور داد، باریکه غزه را ترک کنند و پس از آن به طور کامل از تعطیلی و اخراج خبرگزاری الجزیره از سرزمین‌های اشغالی خبر داد. قطع شبکه تلویزیونی الاقصی از ماهواره فرانسوی نیز در همین راستا انجام شد.
رژیم صهیونیستی در بخش دوم تلاش خود برای ایجاد سانسور رسانه‌ای به کشتار خبرنگاران روی آورد. رژیم صهیونیستی در کارنامه مملو از جنایات خود ثابت کرده که به هیچ قاعده و قانون بین‌المللی پایبند نبوده و هر کجا و با هر هدفی به طور یکجانبه اقدامات خود را عملی کرده است. مهم آن‌جاست که اشغالگران چنین رفتاری را در سایه مصونیت کشورهای غربی و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به انجام می‌رسانند و همچنین از حمایت و پشتیبانی لازم آنها نیز برخوردار هستند. ماشه چکاندن روی خبرنگاران که واقعیت‌های میدانی را برای افکار عمومی مخابره می‌کنند، در تضاد آشکار با قواعد حقوقی بین‌المللی است اما از دیرباز جزئی از برنامه‌های رژیم برای انکار حقایق بوده است که نمونه آن سال گذشته در هدف قرار دادن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره مشاهده شد.
در حال حاضر اما عملیات تهاجمی طوفان الاقصی، نقطه عطفی در شکست هیمنه رژیم است که توانسته ضربات حیثیتی و امنیتی جبران ناپذیری را بر پیکره آن وارد کند. در نتیجه رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای تلاش دارد که از صدور هر گونه حقایق نسل کشی و اقدامات جنایتکارانه ممانعت به عمل آورد. به همین سبب تلاش دارد با هدف قرار دادن خبرنگاران هم آنها را برای حضور میدانی مرعوب سازد و هم با حذف آنها امکان مخابره خبر و گزارش‌ها را به حداقل برساند. کشته شدن شمار زیادی از خبرنگاران نیز از بارزترین مصادیق جنون رژیم صهیونیستی در کنار سکوت مجامع و مدافعان حقوق خبرنگاران است. این موضوعی بود که توانست زاویه‌های دیگری از استانداردهای دوگانه غرب را بر همگان روشن سازد.
آنچه امروز در جهان شاهد هستیم، هم کشته شدن ده‌ها خبرنگار است که هیچ محل اعرابی برای غربی‌ها، مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان ندارد و این لکه ننگی بر ژست فریبنده آنها که از رساندن پیام واقعی جنگ به افکار عمومی وحشت داشته، خواهد بود.

 

25  اکتبر

جمال الفقعاوی
 جنگنده‌های اسرائیلی منزل الفقعاوی از خبرنگاران فلسطینی را در خانیونس بمباران کرده و او و خانواده‌اش را به شهادت رساندند.

سائد الحلبی
او خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الاقصی بود و در بمباران خانه‌اش در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه به شهادت رسید.

 

23  اکتبر

محمد عماد لباد
جوان ۲۷ ساله فلسطینی یکی از خبرنگاران پایگاه خبری الرسال بود که در جریان بمباران محله شیخ رضوان از سوی رژیم صهیونیستی، در نزدیکی خانه‌اش به شهادت رسید.

 

22  اکتبر

رشدی سراج
او روزنامه نگار و یکی از بنیانگذاران عین مدیا، یک شرکت فلسطینی متخصص در خدمات رسانه‌ای حرفه‌ای بود که در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه شهید شد. اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل او را یک فیلمساز و روزنامه نگار با استعداد می‌دانست.

 

20  اکتبر

محمد علی
او یکی از روزنامه نگاران و برنامه ریزان روزنامه نگار رادیو الشباب (رادیو جوانان) فلسطین بود که در حمله هوایی اسرائیل در شمال نوار غزه شهید شد.

 

19  اکتبر

خلیل ابوعدرا
او خبرنگار و عکاس شبکه الاقصی وابسته به جنبش حماس در حمله به خانه برادرش در رفح در جنوب نوار غزه به شهادت رسید.

 

18  اکتبر

سمیع النادی
او روزنامه نگار و مدیر تلویزیون الاقصی وابسته به جنبش حماس بود که در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه شهید شد.

 

17  اکتبر

محمد بلوشا
روزنامه نگار و مدیر اداری و مالی دفتر کانال رسانه‌های محلی فلسطین امروز (فلسطین الیوم) در غزه، در حمله هوایی اسرائیل به محله الصفتاوی در شمال غزه شهید شد.

عصام بهار
او خبرنگار تلویزیون الاقصی بود که در نتیجه بمباران اشغالگران در نوار غزه به همراه همسرش شهید شد و تعدادی از اعضای خانواده وی نیز مجروح شدند.

 

16  اکتبر

عبدالهادی حبیب
او روزنامه نگاری بود که برای خبرگزاری المناره و خبرگزاری HQ کار می‌کرد. حبیب به همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش در یک حمله موشکی به خانه او در نزدیکی محله زیتون در جنوب شهر غزه شهید شدند.

 

14  اکتبر

یوسف ماهر دواس
داواس، نویسنده مشارکت کننده در سایت تاریخچه فلسطین (Palestine Chronicle) و نویسنده ما عدد نیستیم، (We Are Not Numbers) (WANN)، یک پروژه غیرانتفاعی فلسطینی تحت رهبری جوانان، در حمله موشکی اسرائیل به خانه خانواده‌اش در شهر شمالی بیت لاهیا، واقع در شمال شرق، شهید شد.

 

13  اکتبر

درود میما
او سمت رئیس کمیته روزنامه نگاران زن در مجمع رسانه‌های فلسطین را بر عهده داشت؛ سازمانی که متعهد به پیشبرد کار رسانه‌ای برای روزنامه نگاران فلسطینی است. جسد او سه روز پس از اینکه خانه‌اش در اردوگاه جبالیه، واقع در شمال نوار غزه، توسط یک حمله هوایی اسرائیل در 10 اکتبر مورد حمله قرار گرفت، از زیر آوار بیرون آمد.

حسام مبارک
او خبرنگار رادیو الاقصی وابسته به حماس بود که در اثر حملات موشک‌های هدایت شونده اسرائیل در شمال نوار غزه شهید شد.

عصام عبدالله
او فیلمبردار خبرگزاری رویترز در بیروت بود که در جریان یک حمله گلوله باران از سمت اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان شهید شد. عبدالله و گروهی دیگر از روزنامه نگاران در حال پوشش دادن گلوله باران‌های پی در پی در نزدیکی المع الشعب در جنوب لبنان بین نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله لبنان بودند.

 

12  اکتبر

احمد شهاب
شهاب به همراه همسر و سه فرزندش در حمله هوایی اسرائیل به خانه وی در اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه شهید شدند.

 

11  اکتبر

محمد فایز ابومطر
او عکاس خبرنگار آزاد بود که در جریان حمله هوایی اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه شهید شد.

 

9  اکتبر

سعید الطویل
او سردبیر وب سایت الخمسه نیوز، در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه‌ای که چندین رسانه در منطقه ریمال در غرب غزه در آن مستقر بودند، به طور خاص ساختمان هیجی را هدف قرار دادند، شهید شد.

محمد صبح
او عکاس خبرگزاری الخمسه نیوز، بود که بر اثر هدف قرار گرفتن هواپیماهای اشغالگر هنگام پوشش خبری تخلیه یکی از ساختمان‌های در معرض تهدید بمباران در منطقه ریمل به شهادت رسید.

هشام النواجحه
او روزنامه‌نگار خبرگزاری «خبر» و سایت الخمسه نیوز نیز در اثر بمباران رژیم صهیونیستی همراه با سعید الطویل و محمد صبح شهید شد.

 

8  اکتبر

اسعد شملخ
بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی پژوهشی و حمایتی مستقر در بیروت، شملخ، یک روزنامه نگار آزاد به همراه 9 عضو خانواده‌اش در حمله هوایی اسرائیل به خانه آنها در شیخ اجلین، محله‌ای در جنوب نوار غزه شهید شد.

 

7  اکتبر

محمد الصالحی
او عکاس و روزنامه نگار فلسطینی بود که برای خبرگزاری حکومت چهارم کار می‌کرد. او در نزدیکی یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در مرکز نوار غزه براثر تیراندازی نیروهای ارتش تروریستی اسرائیل، در خلال پوشش خبری عملیات ‎طوفان الاقصی به شهادت رسید.

محمد جرغون
او روزنامه‌نگار رسانه هوشمند هنگام گزارش درگیری در منطقه‌ای در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف گلوله قرار گرفت.

ابراهیم محمد لافی
ابراهیم لافی اهل کفرعزه عکاس آژانس عین مدیا. در 7 اکتبر هنگام پوشش خبری رویدادها در گذرگاه اریز در مرکز نوار غزه بر اثر آتش اشغالگران شهید شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی