«توماس فریدمن» اندیشمند امریکایی در تحلیل تازه خود پیرامون تحولات غزه مطرح کرد

تل آویو باخته و دیگر امکان پیروزی نخواهد داشت

«گزینه‌ اخراج دو میلیون نفر از غزه آن‌قدر احمقانه است که فقط به ذهن بحران زده‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و شرکا می‌رسد. واضح است که اسرائیل هدف معینی برای تحقق ندارد. هم از لحاظ توانایی خودش، هم دخالت نیروهای خارجی، هم واقعیت موجود درباره عدم امکان انتقال دو میلیون نفر و هم راهبرد پسینی. تل‌آویو باخته و دیگر امکان پیروزی نخواهد داشت.»

«توماس فریدمن»، صاحبنظر برجسته امریکایی در تحلیل تازه خود پیرامون تحولات خونین خاورمیانه، حمله احتمالی تل آویو به باریکه غزه را متأثر از تلاش «بنیامین نتانیاهو» برای اعاده اعتبار از دست رفته رژیمش می‌داند که در صورت وقوع می‌تواند به شکست تحقیرآمیز اسرائیل از حماس بینجامد.
«فریدمن» در یادداشت خود با اشاره به تصمیم واهی اسرائیل برای بیرون راندن مردم غزه از سرزمین خود می‌گوید:«گزینه‌ اخراج دو میلیون نفر از غزه آن‌قدر احمقانه است که فقط به ذهن بحران زده‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و شرکا می‌رسد.
واضح است که اسرائیل هدف معینی برای تحقق ندارد. هم از لحاظ توانایی خودش، هم دخالت نیروهای خارجی، هم عدم تاب‌آوری جامعه داخلی و اختلافات عمیق اجتماعی، هم واقعیت موجود درباره عدم امکان انتقال دو میلیون نفر و هم راهبرد پسینی. تل‌آویو باخته و دیگر امکان پیروزی نخواهد داشت.»

افتادن به دام غزه
این صاحبنظر امریکایی با اشاره به اینکه ورود زمینی اسرائیل به غزه می‌تواند شکست تاکتیکی تحقیرآمیز اسرائیل از حماس را به‌دنبال داشته باشد و به یک بحران استراتژیک اخلاقی و نظامی در بلند مدت برای اسرائیل تبدیل شود، می‌گوید:« این یکی از مواردی است که می‌تواند اسرائیل را در غزه به دام بیندازد و ایالات متحده را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند و به یک بحران استراتژیک اخلاقی و نظامی در بلند مدت برای اسرائیل تبدیل شود.»
به اعتقاد این تحلیلگر امریکایی اگر اسرائیل اکنون وارد غزه شود توافق ابراهیم از هم پاشیده خواهد شد و دو متحد امریکا یعنی مصر و اردن بی‌ثبات شده و عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان سعودی را غیر ممکن خواهد ساخت و همه این موارد در کنار یکدیگر شکست‌های استراتژیک بزرگی خواهند بود. همچنین، این وضعیت کرانه باختری را به آتش کشیده و باعث آغاز جنگ بین فلسطینیان و شهرک‌نشینان یهودی در آن منطقه نیز شود.

حیات سیاسی نتانیاهو رو به پایان است
«فریدمن» می‌گوید که «بایدن» باید بداند «نتانیاهو» برای مدیریت این جنگ به‌عنوان یک بازیگر منطقی مناسب نیست. پس از چنین شکست عظیمی قدرتمندترین و متحدکننده‌ترین کاری که نتانیاهو می‌تواند انجام دهد آن است که انتخابات جدید اسرائیل را ظرف مدت 6 یا 9 ماه برگزار کند و اعلام نماید که نامزد نخواهد شد. «فریدمن» با اشاره به وضعیت بحرانی نخست‌وزیر اسرائیل در صحنه داخلی می‌افزاید:« نتانیاهو در حال پایان دادن به کار خود در سیاست است و بنابراین اسرائیلی‌ها نمی‌توانند اعتماد کنند که هر تصمیمی که او در مورد غزه و حماس بگیرد تنها با در نظر گرفتن منافع ملی اسرائیل خواهد بود. او برای نفع شخصی خود به منظور دور ماندن از زندان به‌دلیل مواجهه با اتهامات فساد مجبور به نگهداشتن دیوانه‌های دست راستی در دولتش است افرادی که تخیل اشغال مجدد غزه و بازسازی شهرک نشین‌های یهودی در آنجا را در سر می‌پرورانند.»
از این منظر نتانیاهو و اطرافیانش بر این باور هستند که یک پیروزی بزرگ و کوتاه مدت نظامی می‌تواند برای رأی دهندگان اسرائیلی، جبران ناکامی‌های اخیر قلمداد شود. این اندیشمند امریکایی در نهایت تصریح می‌کند:«بنابراین من نیز با «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در این باره هم نظر هستم که اشغال دوباره غزه اشتباهی بزرگ برای اسرائیل خواهد بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی