صبوری غزه شگفتی این جنگ است

از زمانی‌که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روی کار آمد، کارشناسان غربی از گستاخی او و اطرافیانش و حرکت‌های ضد انسانی شان در مطبوعات جهان بسیار سخن گفته‌اند. در چنین شرایطی کسی گمان نمی‌برد که فلسطینی‌ها قادر به مقابله با اسرائیل باشند. اما آنان حماسه‌ای را از 7 اکتبر آغاز کرده‌اند که طبق مطالعات اجتماعی و تاریخی 50 سال اخیر، شگفت انگیز بوده و عامل اصلی حماسه‌سازی فلسطینی‌ها شده است؛ شگفتی ای که از صبر آنان نشأت گرفته است.

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل بین‌الملل

از شگفتی‌های جنگ غزه، ایستادگی مردم در برابر دشمنی است که بیشترین سلاح و پیشرفته‌ترین آنها را در اختیار دارد. سلاح‌هایی که دشمنان آزادی فلسطین و قدس شریف به دست اسرائیلی‌ها داده‌اند تا فلسطینی‌ها را به عقب برانند، در برابر این حجم از صبوری مردمان این سرزمین، از کار افتاده‌اند.
در هجدهمین روز از آغاز جنگ غزه، فلسطینی‌ها همچنان ایستاده‌اند و همچنان شگفتی می‌آفرینند. این شگفتی برای آنان که مطالعاتی روی افرادی که سابقه جهاد و حضور در جبهه‌های جنگ داشته‌اند، حیرت انگیز است. آنها واقعاً درمانده‌اند و نمی‌دانند که مردم فلسطین چگونه طی 18 سال گذشته یعنی از سال 2005، تا به الان در 12 نبرد که 11 جنگ آن تحمیل شده از سوی رژیم صهیونیستی بوده و اسرائیلی‌ها آغازگر آن بوده‌اند، صبوری کرده و عملیاتی به وسعت طوفان الاقصی را سامان داده‌اند. آنچه در غزه و کرانه باختری در حال رخ دادن است و سبب شگفتی همگان شده، اتفاقی قابل پیش‌بینی بود. دشمنی که طی سالیان گذشته بارها بدون هیچ بهانه خاصی، آغازگر جنگ بوده، شهرهای فلسطینیان را تخریب کرده و هزاران شهید برجای گذاشته است، باید چنین روزی را هم برای خود پیش‌بینی می‌کرد. مضافا اینکه، روی کار آمدن افراطی‌ترین گروه در اسرائیل و شروع حاکمیت آنها - به اعتراف بسیاری از تحلیلگران غربی- وضعیت را بغرنج‌تر از گذشته کرد و نابودی آنان را نزدیکتر.
زمانی‌که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روی کارآمد، کارشناسان غربی از گستاخی او و اطرافیانش و حرکت‌های ضد انسانی شان در مطبوعات جهان بسیار سخن گفته‌اند. در چنین شرایطی کسی گمان نمی‌برد که فلسطینی‌ها قادر به مقابله با اسرائیل باشند. اما آنان حماسه‌ای را از 7 اکتبر آغاز کرده‌اند که طبق مطالعات اجتماعی و تاریخی 50 سال اخیر، شگفت انگیز بوده و عامل اصلی حماسه‌سازی فلسطینی‌ها شده است. شگفتی ای که از صبر آنان نشات گرفته است. مقام معظم رهبری، در سخنرانی دیروز خود به خوبی به این موضوع اشاره کرده‌اند. ایشان از صبوری و توکل مردم مظلوم غزه تمجید کرده و آن را هسته اصلی مقاومت فلسطینی‌ها دانسته‌اند. این سخن حکیمانه مقام معظم رهبری، یادآور این شعر معروف حافظ شیرازی است؛ صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند/ بــر اثر صبر نوبت ظفر آید. این بیت حافظ که در این روزها به خوبی برای افکار عمومی معنا شده رمز مهمی در زندگی شخصی و اجتماعی قلمداد می‌شود چه رسد به زندگی مبارزاتی در جهت آزادی سرزمین.
رمز و راز پیروزی فلسطینی‌ها در صبر و تحمل شان است. آنها در دوازده جنگ اعم از 22 روزه، 8 روزه، 51 روزه، چند جنگ دو روزه و یک جنگ یازده روزه و... آماج حملات صهیونیست‌ها قرار گرفتند. در این شرایط، طبیعی بود که باز هم باید شاهد حمله اسرائیلی‌ها به آنها می‌بودیم. اما این‌گونه نشد و اینبار خود دست به کار شدند. آنها آنقدر صبر پیشه کردند تا حالا بتوانند شکست را بر دشمن تحمیل کنند. شکست در به تسلیم کشاندن فلسطینی‌ها که با وجود هزاران شهید در جنگ، همچنان در حال ادامه مبارزه هستند و تاکنون جرأت ورود زمینی به ارتش اسرائیل به داخل غزه را نداده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی