چترحمایت دولت از برنجکاران

یکی از اقدامات مهم دولت برای حمایت از برنجکاران خرید تضمینی برنج بود که به این واسطه مبلغی برای هر کیلوگرم برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و از کشاورز خریداری شد

نفیسه امامی
خبرنگار


 برنج تولیدی زیادی از سال گذشته در انبار شالیکاران گیلان و مازندران دپو شده و کشاورزان را با مسأله کمبود نقدینگی و آفت‌زدگی روبه‌رو کرده است. این مسأله‌ باعث شد وزیر جهاد کشاورزی به‌منظور حمایت از برنجکاران در سفر به استان‌های مازندران و گیلان، خرید برنج پرمحصول شالیکاران را در دستور کار قرار دهد.
 پیشتر محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در سفر به گیلان، دستور خرید تضمینی برنج را صادر کرده و گفته بود: بالغ بر ۱۱۰ هزار تن برنج در انبارها و کارخانه‌های شالیکوبی گیلان دپو شده است و دولت برای حمایت از کشاورزان و شالیکاران اقدام به خرید تضمینی برنج استان‌های شمالی بویژه گیلان کرده است.
 نیکبخت در استان مازندران نیز با تأکید دوباره مبنی‌بر اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و شالیکاران اعلام کرده بود: «یکی از دغدغه‌های کشاورزان خرید برنج طارم و هاشمی است که همکاران ما در جهاد کشاورزی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.»
یکی از اقدامات مهم دولت برای حمایت از برنجکاران خرید تضمینی برنج بود که به این واسطه، مبلغی برای هر کیلوگرم برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و از کشاورز خریداری شد. هر ساله شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاونی روستایی به‌صورت توافقی مقداری برنج از کشاورزان خریداری می‌کنند و در سال‌جاری هم 2500 میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده شد.
مدتی قبل برخی از کشاورزان و برنجکاران از انبارشدن برنج‌ سال‌های گذشته خود در انبارها شکایت داشتند. آنها بر این موضوع تأکید می‌کردند که به‌دلیل وجود برنج‌های خارجی در بازار و ارزان‌بودن آن نسبت به برنج ایرانی، برنج‌هایشان در انبار مانده است و مجبور هستند به دلال‌ها با قیمت پایین‌تر از ارزش آنها بفروشند، اما حالا استانداران موظف به خرید برنج از شالیکاران شده‌اند.
خوشبختانه با تمهیداتی که دولت در راستای حمایت از کشاورزان داشت، قیمت برنج ایرانی در سال‌جاری در بازارها کنترل شد وحتی در زمره کالاهای پرمصرفی قرار گرفت که کاهش قیمت را هم تجربه کرده است. اقدامات دولتی در این حوزه هم به‌نفع کشاورز و هم به‌نفع مصرف‌کننده بوده است.

سهم بخش خصوصی در حمایت از برنجکاران
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار شد واردکنندگان مبادرت به خرید بخشی از برنج تولید داخل کنند. کریم اخوان، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران خبر از تخصیص اعتباری در حدود هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به شکل مستمر و پیوسته برای خرید و عرضه سریع برنج ایرانی داده است.
اخوان، هدف انجمن واردکنندگان برنج را کمک به تنظیم بازار و امنیت غذایی در کشور عنوان کرده تا علاوه‌بر کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف‌کننده، جلوی وارد آمدن آفت و آسیب به برنج باکیفیت کشور گرفته شود.

پیشنهاد طرح خرید ۱۰۰ هزارتن برنج ایرانی در ازای واردات ۲۰۰هزارتن برنج
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران نیز از اردیبهشت‌ماه اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرده است تا در فصل زراعی جدید، محصول سال گذشته را با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری کند. این انجمن با‌توجه به بضاعت خود برنج از کشاورزان می‌خرد تا در 12 هزار فروشگاه‌ زنجیره‌ای عرضه کند.
مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج نیز از پیشنهاد طرح خرید ۱۰۰ هزارتن برنج ایرانی در ازای واردات ۲۰۰هزارتن برنج به‌منظور تنظیم بازار خبر داده است. بر این اساس در ازای یک کیلو خرید برنج ایرانی، ۲ کیلو برنج خارجی وارد می‌شود. هرچند سقف خرید برنج ایرانی ۱۰۰ هزارتن در ازای ۲۰۰ هزارتن وارداتی است که براین اساس واردکنندگانی که ثبت سفارش می‌کنند، در صف دریافت ارز قرار نمی‌گیرند. به گفته کشاورز طرحی برای خرید مشارکت برنج ایرانی در ازای ثبت سفارش برنج خارجی برای وزارت جهاد کشاورزی فرستاده شده است تا برنج ایرانی مستقیم از کشاورزان خریداری و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.
درحال حاضر نرخ هرکیلو برنج هندی ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان و برنج پاکستانی ۵۰ تا ۶۵هزارتومان و نرخ کنونی هرکیلو برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۸۰‌هزارتومان است که فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد با برنج خارجی اختلاف دارد که معنادار نیست‌.

جستجو
آرشیو تاریخی