جنایت صهیونیست‌ها در غزه با حمایت امریکا به یک فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است

مرگ حقوق بشر

تداوم کشتار
در حالی که گزارش ها از وضعیت بیمارستان های غزه حاکی است حداقل 5 بیمارستان این منطقه دیگر ظرفیت پذیرش مجروحان را ندارد و علاوه بر این تجهیزات بیمارستانی ته کشیده است، ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بامداد دیروز، دوشنبه هم حملات خشونت‌آمیز و شدیدی را با هواپیماهای جنگی و توپخانه سنگین به مناطق مختلف غزه انجام داد. این در حالی است که در دور جدید حملات وحشیانه، نیروهای امداد و نجات و مقرهای آنها آماج حملات صهیونیست‌ها قرار گرفتند. با آغاز دهمین روز از عملیات طوفان الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی به بمباران شدید نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان در مقیاس وسیع ادامه می‌دهد و تعداد شهدا همچنان رو به افزایش است در حالی که صدها نفر از مفقودان زیر آوار هستند. در همین باره رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند، قایق‌های نظامی اشغالگران سواحل غزه را بمباران کردند. در ادامه المیادین گزارش داد، اشغالگران حملاتی به محله الزیتون در مرکز غزه انجام دادند. همچنین برج‌های مسکونی در حجر الدیک در جنوب شرقی شهر غزه هدف حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی قرار گرفت. خبرنگار المیادین افزود: تکه‌های بدن کودکان اردوگاه نصیرات به بیمارستان منتقل شده است.
خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که صبح دوشنبه در بمباران رژیم صهیونیستی که خانه‌ای در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه را هدف قرار داد، چهار فلسطینی از جمله سه کودک به شهادت رسیدند. در نتیجه این حملات وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تلفات بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر به 2808 شهید رسیده است.این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، همچنین از مجروح شدن ۹۷۰۰ شهروند دیگر با جراحات مختلف خبر داد. این وزارتخانه همچنین به شهدا و قربانیان کرانه باختری اشاره کرد و گفت تعداد شهدا به 57 تن و زخمی‌ها به بیش از ۱۲۵۰ تن افزایش یافته است. تیم دفاع مدنی فلسطین نیز روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ نفر زیر آوار ساختمان‌های ویران شده توسط حملات هوایی صهیونیست‌ها در غزه مفقود شده‌اند. این تیم در بیانیه‌ای افزود: بسیاری از زنده‌ها ۲۴ ساعت پس از بمباران از زیر آوار بیرون کشیده شدند.
وزارت داخلی در نوار غزه هم دیروز دوشنبه نسبت به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی به خاطر وجود پیکر بیش از ۱۰۰۰ شهید زیر آوار خانه‌های ویران شده، هشدار داد. این هشدار در حالی است که نوار غزه شاهد شرایط انسانی فاجعه‌بار است، زیرا بمباران اشغالگران ویرانی گسترده در مناطق مسکونی، زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی بر جای گذاشته است. به گفته خبرنگار المیادین، دو قبر جمعی در غزه برای خاکسپاری پیکرهای شهدا آماده شده است. در این راستا، کلیپ‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که اجساد شهروندانی که در نتیجه تجاوزات مداوم صهیونیست‌ها جان به شهادت  رسیده‌اند در گورهای جمعی دفن می‌شوند.
اوایل یکشنبه، خودروهای مهندسی، حفر گورهای جمعی را در نوار غزه آغاز کردند تا اجساد شهروندانی را که در سردخانه‌ها و حیاط بیمارستان‌ها انباشته شده بود، به خاک سپرده شوند.سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این اقدام با توجه به تجمع ده‌ها کشته که در روزهای گذشته شناسایی نشده‌اند، صورت می‌گیرد.
از طرف دیگر منابع مطبوعاتی نیز تأکید کردند که یکشنبه شب و بامداد دوشنبه خشونت‌بارترین شب نوار غزه بود که در معرض جنگ نسل کشی ارتش اشغالگر با استفاده از سلاح‌های مرگبار و ممنوعه بین‌المللی است.منابع فلسطینی به المیادین گزارش دادند که حملات هوایی خشونت‌آمیز یکشنبه شب گذشته به شهر غزه با هدف قطع راه‌های مواصلاتی در نوار غزه انجام شد.منابع فلسطینی تأکید کردند که بمب‌های مورد استفاده در بمباران شامگاه یکشنبه از قدرت تخریب بالایی برخوردار بوده و پیش از این هرگز توسط دشمن استفاده نشده بود. این منابع با اشاره به اینکه «هیچ تحرکات زمینی رژیم صهیونیستی رصد نشده و وضعیت میدانی در مناطق مرزی شرقی و شمالی به همین شکل است»، افزودند: دشمن در حال انجام عملیات‌های گسترده جنگ روانی است و تلاش می‌کند بر روحیه مردم غزه تأثیر بگذارد.

آتش‌بسی در کار نیست
دیروز دوشنبه هم خبرهای ضدونقیض درباره توافق آتش‌بس موقت در جنوب غزه مطرح شد؛ اخباری که از حصول توافق مصر، رژیم صهیونیستی و امریکا در مورد آتش‌بس موقت در جنوب غزه خبر می دادند. در ابتدا یک منبع امنیتی از بازگشایی جزئی گذرگاه رفح برای خروج اتباع خارجی و شهروندان مصری و انتقال کمک‌های بشردوستانه خبر داد که در نهایت دفتر نتانیاهو این خبرها را تکذیب کرد.
رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داده بود، توافق مصر، اسرائیل و امریکا در مورد آتش‌بس موقت در جنوب غزه از ساعت ۹ صبح به وقت محلی حاصل شده است. شبکه ای‌بی‌سی امریکا نیز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرده بود، توافقی حاصل شده تا گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه، دوشنبه برای خروج اتباع خارجی و دو‌تابعیتی‌ها به مصر و نیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود.
این گذرگاه تنها نقطه عبور میان مصر و نوار غزه است. منبع یاد شده اعلام کرد، این گذرگاه بار دیگر چند ساعتی باز خواهد شد و بعدازظهر دوباره بسته خواهد شد، البته ساعات دقیق بازگشایی و تعطیلی آن اعلام نشده بود. این منبع همچنین تأکید کرده بود: «اسرائیل نیروهایی از صلیب سرخ را برای بررسی کامیون‌های حامل کمک‌هایی که از طریق مرزها به طرف فلسطینی منتقل می‌شوند، مستقر خواهد کرد. همزمان سفارت امریکا در اراضی اشغالی نیز به شهروندان امریکایی در غزه توصیه کرد، خود را به گذرگاه رفح که انتظار می‌رود برای مدت محدودی باز شود، برسانند.
اما در نهایت دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش‌ها درباره موافقت تل‌آویو با آتش‌بس در جنوب غزه و همچنین باز شدن گذرگاه رفح در مرز مصر به‌منظور ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را رد کرد. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی آمده بود: «در حال حاضر، هیچ آتش‌بسی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و خروج اتباع خارجی وجود ندارد.» این در حالی بود که برخی منابع آگاه مصری پیش‌تر فاش کردند که تحرکات ویژه‌ای برای توقف تنش در نوار غزه و مناطق اشغالی فلسطین انجام شده و یک هیأت امنیتی رژیم صهیونیستی شنبه با یک فروند هواپیمای شخصی وارد قاهره شد تا تحولات نوار غزه و نگرانی‌های طرف مصری درباره فراخوان‌های ارتش این رژیم برای تخلیه ساکنان شمال غزه را بررسی کند. یک منبع مصری در گفت‌و‌گو با العربی الجدید اظهار کرد: «این هیأت شاید برای این وارد قاهره شده که مسئولان مصری را در جریان اقدامات روزهای آینده خود قرار داده و در مورد موضوع گذرگاه امن برای خروج اتباع خارجی از نوار غزه با آنها هماهنگ شود.»
این منبع فاش کرد، طرف اسرائیلی پیشنهاد حضور برخی ناظران در قالب یک کمیته مشترک از دو طرف جهت تضمین استفاده نکردن سران حماس و مقاومت از گذرگاه و خروج از آن را داد. همچنین این منبع با اشاره به اینکه در چند ساعت گذشته هماهنگی‌هایی در سطوح بالا میان قاهره و امان انجام شده، فاش کرد، در قاهره کمیته‌ اطلاعاتی مشترکی میان مقامات امنیتی مصر، اردن و تشکیلات خودگردان برای هماهنگ کردن موضعگیری‌ها در خصوص اراضی اشغالی، کرانه باختری، قدس و غزه تشکیل شد.
از سوی دیگر دفتر اطلاع‌رسانی حماس نیز دیروز در بیانیه‌ای وجود هرگونه اطلاعاتی دال بر توافق درباره آتش‌بس انسانی در غزه را رد کرد. در این بیانیه آمده بود، تا این لحظه هیچ رایزنی یا تأییدی از سوی مسئولان مربوطه در مصر درباره قصدشان برای بازگشایی گذرگاه رفح دریافت نکرده و تمام آنچه مطرح شد، منسوب به رسانه‌های اسرائیلی بوده است. دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل نیز دیروز دوشنبه پیش‌بینی کرد، سوخت ذخیره در تمامی بیمارستان‌های سراسر نوارغزه فقط تا حدود ۲۴ ساعت دیگر کافی خواهد بود و پس از آن جان هزاران بیمار به خطر خواهد افتاد.

جستجو
آرشیو تاریخی