معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد

ممنوعیت واردات برنج تا زمان وجود محصول داخلی

تاکنون 125هزار میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده و 30 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی پرداخت می‌شود

 معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مشکلات و مسائل کشاورزان سه استان شمالی کشور با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات برنج خارجی اظهار کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد.
محمد مخبر در این جلسه حمایت از تولیدات داخلی و محصولات کشاورزی را وظیفه دولت در راستای خودکفایی و تأمین امنیت غذایی دانست و با اشاره به خرید گندم تصریح کرد: در حالی که در قانون بودجه تنها ۷۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم دیده شده بود، اما دولت در راستای حمایت از کشاورزان و گندمکاران تاکنون ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برای خرید این محصول هزینه کرده است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز بزودی پرداخت خواهد کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور حمایت از محصولات استان‌های شمالی را نیز در همین راستا مهم برشمرد و با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات برنج خارجی اظهار کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد.
مخبر همچنین از وارد‌کنندگان برنج خواست به جای واردات، محصول تولید‌کنندگان و کشاورزان داخلی را خریداری کنند و دولت نیز از آنان حمایت خواهد کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش نمایندگان مردم استان‌های شمالی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر فرسوده شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارخانه‌های شالیکوبی تصریح کرد: دولت اعتباراتی را به منظور حمایت از کشاورزان و شالیکاران در راستای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات شالیکوبی اختصاص خواهد داد.
مخبر همچنین از بررسی موضوع تعیین خط اعتباری برای خریداران برنج داخلی خبر داد و گفت: این موضوع در بانک مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در صورت امکان خط اعتباری در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به بدهی تسهیلات و وام‌های برنجکاران و چایکاران این استان‌ها اضافه کرد: در جلسه دولت  تلاش خواهیم کرد وام‌های برنجکاران و چایکاران سه استان شمالی استمهال شود. مخبر، استانداران سه استان شمالی را مکلف کرد به منظور فروش برنج کیفی باقی‌مانده در انبارهای کشاورزان و سایر محصولات کشاورزی و باغی، راهکارهای تسهیل صادرات این محصولات را بررسی کنند تا از طریق منابع حاصل از صادرات، بخشی از مطالبات کشاورزان تأمین شود.
وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: از لحظه حضورم در این وزارتخانه تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشده است. نیکبخت افزود: با جدیت پای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی ایستاده‌ایم و اجازه نخواهیم داد کشاورزان دچار آسیب و خسارت بیشتری شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی