کاربران کدام کشورها بیشترین وقت را در اینترنت می‌گذرانند؟

برزیل دنیای دوستداران شبکه‌های اجتماعی

تازه‌ترین گزارش مؤسسه اوبرلو با نام «دیجیتال 2023: نگاه جهانی» نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در جهان به طور متوسط روزانه 146 دقیقه را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند با این حال، کشورهایی وجود دارند که در آنها کاربران زمان بسیار بیشتر یا کمتر از این میانگین را در پلتفرم‌ها صرف می‌کنند. همچنین این گزارش یادآور شده است که میزان میانگین حضور کاربران جهان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال قبل افزایش 4 دقیقه‌ای داشته است. این آمار همچنین نشان می‌دهد این رقم نسبت به میانگین زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی در سال 2013 که یک ساعت و 37 دقیقه بود، افزایش 55 درصدی داشته است.
طبق این گزارش، هر ساله تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی حدود 137 میلیون نفر افزایش می‌یابد و ازسوی دیگر امروزه 92 درصد از کل کاربران اینترنت حداقل یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی دارند. در این گزارش به میزان توازن جنسیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم اشاره و عنوان شده که سهم زنان از رسانه‌های اجتماعی 46.3 درصد است درحالی که این رقم برای مردان به 53.7 درصد می‌رسد.
محققان در این گزارش، نگاهی هم به سن کاربران این شبکه‌های اجتماعی داشته و دریافته‌اند بیشترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی مربوط به گروه سنی 16 تا 24 سال است و با افزایش سن، میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، به گونه‌ای که کمترین میزان استفاده از این پلتفرم‌ها برای افراد بین 55 تا 64 سال ثبت شده است. همین موضوع را می‌توان یکی از دلایلی دانست که در کشوری مانند ژاپن که جمعیت سالخورده‌ای دارد، میانگین حضور در رسانه‌های اجتماعی در مقایسه با کشورهای جوان، به کمترین حد ممکن رسیده است.

 
در دنیای امروز استفاده از شبکه‌های اجتماعی تنها با هدف تفریح و سرگرمی نیست و علاوه بر پر کردن اوقات فراغت و دید و بازدید مجازی با دوستان و اعضای خانواده، کاربران از این بستر و ظرفیت برای آگاهی از اخبار، جست‌و‌جوی محتواهای مختلف مانند انواع مقاله‌ها و ویدیوها، تولید محتوا، آموزش و یادگیری، خرید آنلاین، افزایش اطلاعات عمومی و... بهره می‌گیرند. اما در کدام کشور کاربران پیشتاز مدت زمان وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی هستند؟
بر اساس آخرین آمار استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور، از 10 کشور موجود در لیست گزارش اوبرلو، چهار کشور در آفریقا، چهار کشور در امریکای لاتین و دو کشور در آسیا قرار دارند.
آمار میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور نشان می‌دهد کاربران شهری در برزیل با 229 دقیقه (سه ساعت و 49 دقیقه) در روز، بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند که این رقم 5دقیقه بیشتر از نیجریه با 224 دقیقه است.
طبق گزارش اوبرلو، برزیل از نظر شاخص میزان وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در جهان در جایگاه نخست قرار گرفته است. برزیل یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است و با توجه به تلاش دولتمردان این کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال، احتمال می‌رود در سال‌های آینده رشد اقتصادی بیشتری را تجربه کند. برزیل از نظر جمعیت نیز نسبتاً پرجمعیت است و این موضوع در حجم بالای ضریب نفوذ اینترنت یعنی حضور182 میلیون کاربر اینترنت و 152 میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی، در این کشور منعکس شده است.

 
در میان کشورهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نیجریه دومین کشوری محسوب می‌شود که مردم بیشترین حضور روزانه را در شبکه‌های اجتماعی دارند و این رقم معادل 229دقیقه است. با توجه به اینکه تنها 14.2 درصد از جمعیت کشورهای غرب آفریقا دارای حداقل یک حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی هستند، این رقم شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. البته گفتنی است که ضریب نفوذ اینترنت در نیجریه بیشتر از سایر کشورهای آفریقایی است و این رقم در سال‌جاری میلادی به 55.4 درصد رسیده است.

 
میزان بالای ماندگاری در شبکه‌های اجتماعی و وقت‌گذرانی در آن را می‌توان در میان کاربران آسیایی هم مشاهده کرد. طبق این گزارش، فیلیپین واقع در جنوب شرق آسیا از کشورهایی محسوب می‌شود که مردم آن علاقه فراوانی به حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی دارند. این کشور از نظر میزان وقت‌گذرانی در پلتفرم‌های اجتماعی در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است چراکه کاربران فیلیپینی، روزانه 218 دقیقه (3 ساعت و 38 دقیقه) را صرف حضور در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود می‌کنند. این گزارش به جمعیت کاربران اینترنت در این کشور هم اشاره کرده و یادآور شده است که تعداد کاربران اینترنت در فیلیپین، 85.16 میلیون نفر است که این رقم معادل 72.5 درصد از کل جمعیت این کشور به شمار می‌رود.
 
طبق گزارش اوبرلو، کاربران در شیلی و آفریقای جنوبی روزانه 214 دقیقه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که به این ترتیب این دو کشور با توجه به جمعیت کاربران، در رتبه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند. شیلی جمعیت 19.62 میلیون نفری دارد و بیش از 17.5 میلیون نفر از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند. از این تعداد 16.55 میلیون نفر، کاربر رسانه‌های اجتماعی هستند که این رقم بیش از 80درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.
جمعیت آفریقای جنوبی هم تا پایان سال 2023 حدود 60 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد، 43.5 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و 25.8میلیون نفر از این تعداد هم حداقل در یک پلتفرم رسانه اجتماعی حساب کاربری دارند.
ششمین کشور از نظر میزان وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم کنیا واقع در شرق آفریقاست. طبق گزارش اوبرلو، یک کنیایی به طور متوسط روزانه 212 دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند. همچنین در آمار این گزارش آمده است که نزدیک به 18 میلیون نفر در کنیا به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد، 10.55 میلیون نفر کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند.
پس از کنیا هم کلمبیا با 208 دقیقه حضور روزانه کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی، هفتمین کشور در زمینه وقت‌گذرانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. گفتنی است که 74 درصد از جمعیت کلمبیا کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند و بیش از 73 میلیون اتصال شبکه تلفن همراه در این کشور وجود دارد.

 
یکی دیگر از کشورهایی که کاربران آن مدت زمان نسبتاً زیادی در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند، غنا واقع در غرب آفریقاست. جالب است بدانید در حالی که تنها 19.5 درصد از مردم غنا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اما در میان کشورهایی قرار دارد که کاربران آن بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، به طوری که  متوسط هر فرد نزدیک به 200دقیقه در روز در رسانه‌های اجتماعی وقت می‌گذراند. ضریب نفوذ اینترنت در غنا 68.2 درصد تخمین زده شده که کمی بیش از 23 میلیون نفر در این کشور را پوشش می‌دهد. همچنین حدود 44 میلیون شبکه تلفن همراه در غنا فعال است که معادل 130 درصد جمعیت این کشور به شمار می‌رود.
اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور با اکثریت مسلمان در جهان و بزرگترین اقتصاد در جنوب‌شرقی آسیا است که نهمین کشور جهان از نظر میزان ماندگاری کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود این کشور که بیش از 60 درصد از جمعیت آن در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، تا سال 2050 در بین پنج اقتصاد بزرگ جهان قرار گیرد. کاربران در این کشور روزانه به طور میانگین 194 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند.
از نگاه محققان اوبرلو، دهمین کشوری که مردم آن علاقه زیادی به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دارند، مکزیک با بیش از 100 میلیون کاربر اینترنت است. در مکزیک 94 میلیون نفر از جمعیت 100میلیونی این کشور حداقل یک حساب در یکی از رسانه‌های اجتماعی دارند. داده‌های منتشر شده توسط شرکت مادر تخصصی گوگل(آلفابت) از ابزارهای برنامه‌ریزی تبلیغات، نشان می‌دهد که دسترسی به تبلیغات یوتیوب در مکزیک بین سال‌های 2022 تا 2023 به میزان 1.5 درصد افزایش یافته است. کاربران مکزیکی به طور متوسط هر روز 190 دقیقه را صرف حضور در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. آرژانتین، عربستان سعودی، ترکیه، مراکش و هند هم در جایگاه‌های بعدی جهان قرار گرفته‌اند.

 

بــــرش

کمرنگ‌ترین حضور کاربران در ژاپن

در این گزارش نگاهی هم به کشورهایی شده است که کاربران در آن کمترین میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی را دارند. طبق این گزارش، از بین تمام بازارهای مورد بررسی، ژاپن کمترین میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارد و کاربران آن تنها 47 دقیقه در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند. این بدان معناست که مردم این کشور تقریباً یک‌پنجم هزینه‌ای را دارند که کاربران اینترنت شهری در برزیل، صرف حضور روزانه خود در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند.
دومین کشوری که کمترین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در جهان دارد، کره‌جنوبی با میانگین حضور۷۱ دقیقه در رسانه‌های اجتماعی است. پس از آنها دو کشور اروپایی اتریش و بلژیک قرار دارند که میزان استفاده روزانه کاربران از رسانه‌های اجتماعی در هر دوی این کشورها حدود 90 دقیقه است.

جستجو
آرشیو تاریخی