نمایشگاه روستاآباد؛ بزرگ‌ترین رویداد عرضه محصولات روستایی و عشایری با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد

تحول چشمگیر در اقتصاد روستاها

نمایشگاه روستاآباد با موضوع معرفی و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی روستاییان نقاط مختلف کشور، عصر چهارشنبه (۱۲ مهر ۱۴۰۲) با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در مصلای امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد. با توجه به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید»، در آستانه 15 مهرماه (روز روستا و عشایر)، نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری «روستاآباد» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد روستایی کشور با حضور بیش از یک هزار و 200 تولیدکننده برتر روستایی و عشایری درحال برگزاری است.

نمایشگاه روستاآباد با موضوع معرفی و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی روستاییان نقاط مختلف کشور، عصر چهارشنبه (۱۲ مهر ۱۴۰۲) با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در مصلای امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد.
با توجه به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید»، در آستانه 15 مهرماه (روز روستا و عشایر)، نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری «روستاآباد» به عنوان بزرگترین رویداد روستایی کشور با حضور بیش از یک هزار و 200  تولیدکننده  برتر روستایی و عشایری درحال برگزاری است. این نمایشگاه شروع یک رویداد سراسری برای شناساندن بازار روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم و رونق تولید و نمایش قدرت اقتصادی روستاییان و عشایر  است و در اسفندماه امسال مرحله دوم آن با بیش از 12 هزار تولیدکننده در مراکز استان‌های کشور برگزار می‌شود.  هدف این رویداد، شناساندن توانمندی‌های اقتصادی روستاییان و عشایر به بازرگانان، سامانه‌های الکترونیکی فروش و عموم مردم کشور است.
دولت سیزدهم همزمان با آغاز به کار خود، با تأکید ویژه بر توانمندی‌های داخلی، توسعه روستاها را به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و ثروت‌آفرینی در کشور در اولویت خود قرار داده است.
براساس اعلام معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت کشور در پهنه قابل توجهی روستاییان کشور هستند که ۷۰ درصد تولید و امنیت غذایی ما توسط این جامعه روستایی تأمین می‌شود.
سید امیرحسین مدنی افزود: بی تردید رشد این تولیدات از راه‌های مختلفی از جمله اشتغال‌آفرینی در دل روستاها امکانپذیر است که در دولت سیزدهم نیز با جدیت این موضوع دنبال شده و منابعی که در دو سال گذشته در این حوزه مورد بهره‌برداری قرار گرفته، بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دل روستاها بوده که در قالب پرداخت تسهیلات اشتغالزایی محقق شده است.
مدنی ادامه داد: ۶۷۰ هزار شغل در روستاها در همین مسیر ایجاد شده و این شغل‌ها مربوط به روستاها و آبادی‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفتند و امروز نیز از طریق سامانه رصد وزارت رفاه قابل رصد است. قطعاً یکی از پارامترهای رونق تولید روستایی بازار است که نقش کلیدی در این حوزه دارد. بر همین اساس این موضوع در قالب طرحی با عنوان راه‌اندازی ۵۰۰ بازار روستایی که در مسیرهای پرتردد گردشگری کشور احداث می‌شود، دنبال خواهد شد؛ اما این مهم نیازمند یک شروع ملی در ابعاد ملی بود. همزمان با روز روستا در ۱۵ مهرماه، تصمیم گرفته شد تولیدات روستاییان با حذف واسطه‌ها با قیمتی مناسب به دست مردم برسد. در این نمایشگاه هزار غرفه از ۳۰ استان کشور کار خود را آغاز کردند.
                
اقدامات ویژه رویداد روستاآباد
درنمایشگاه روستا آباد امسال، اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است که شامل برپایی بیش از هزار و 200 غرفه عرضه محصولات روستایی و عشایری با حضور بیش از 4 هزار تولیدکننده برتر روستایی و عشایری، حضور چشمگیر و خارج از تصور مردم در نمایشگاه مشابه نمایشگاه کتاب و قرآن در روزهای ابتدایی، برپایی 60 غرفه ویژه مجموعه‌های مردمی و جهادی فعال در حوزه اشتغال روستایی و عشایری  و اجرای مراسمات آیینی و محلی، اجرای بازی‌های بومی محلی و ویژه برنامه‌های ورزشی محلی، معرفی قومیت‌ها با حضور بیش از 200 نفر از هنرمندان روستایی در نمایشگاه و فضاهای عمومی شهر تهران، می‌شود. از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رویداد ملی، پذیرایی سنتی و روستایی از بازدیدکنندگان در 40 چادر عشایری، برپایی 40 چادر عشایری، سیاه‌چادر، ایل نمادین، خانه‌های روستایی و... در محوطه نمایشگاه، برپایی نمایشگاه عکس و اکران فیلم مرتبط با روز روستا در محل نمایشگاه؛ برپایی نشست‌های علمی و پژوهشی با هدف توان‌افزایی علمی فعالین اقتصادی روستا با حضور غرفه‌داران و بازدیدکنندگان، افتتاح پروژه‌های روستایی (به مناسبت روز ملی روستا و عشایر)  و حضور کارشناسان روستایی و عشایری در یک هفته در پنل‌های طراحی شده آموزشی است.
 
برخی محصولات و رسته‌های حاضر در رویداد روستاآباد
در نمایشگاه امسال طیف وسیعی از محصولات و تولیدات روستایی و عشایری ارائه و عرضه شده است. در همین راستا، پوشاک شامل پارچه‌بافی، سوزن‌دوزی، جوراب، لباس محلی، لباس مردانه، کیف و کفش یکی از این رسته‌های تولید است. همچنین مصنوعات چرمی مثل کیف چرمی، جاکارتی و... خشکبار شامل آجیل، میوه خشک، صنایع تبدیلی شامل ترشی، کنسرو و مربا در این نمایشگاه عرضه شده است. در صنایع خلاق شامل عروسک‌سازی، محصولات فرهنگی، آلات موسیقی، (سنتور)، اسباب‌بازی، دوچرخه و... نیز شاهد تولیدات متنوعی هستیم. صنایع دستی شامل میناکاری، سفال، زیورآلات، گلیم، گبه، ترمه، حصیربافی و... صنایع غذایی شامل سوغات، پنیر، کره، زیتون، عسل، حلوا ارده، شیرینی‌جات، ترشک و لواشک، آبلیمو، آبغوره، خرما، سبزی خوراکی خشک و... از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه است. طبق این گزارش،  گیاهان دارویی و ادویه شامل عرقیات، گیاهان دارویی، فلفل، زردچوبه، پودر سیر و... کشاورزی شامل نهاده‌ها، بذر، دانه، خوراک دام و... مبلمان و لوازم خانگی شامل مبلمان، فرش، لوستر، در و پنجره، اجاق گاز، فرش و تابلو فرش، معرق کاری، صنایع چوبی مثل ظروف، میز و... گردشگری شامل بومگردی سایر شامل ذغال، لوله پی‌وی‌سی، آب و فاضلاب، ساخت آکواریوم و... محصولات دیگری است که روستائیان و عشایر عرضه کرده‌اند.
 
اقدامات دو ساله دولت سیزدهم در عرصه روستایی
در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، قطار پیشرفت و توسعه از دل روستاها نیز عبور کرده است به طوری که در این مدت بهره‌برداری از حدود ۳۰ هزار پروژه عمرانی در دل روستاها به بهره‌برداری رسیده است و همچنین 2 هزار طرح اقتصادی در روز روستا در روستاها به بهره‌برداری می‌رسد.
اقدامات متعدد دولت سیزدهم در مناطق روستایی را می‌توان در چهار بخش دسته‌بندی کرد. نخستین بخش به طرح‌های عمرانی مربوط می‌شود که در همین مدت 34 هزار طرح عمرانی روستایی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده است. این طرح‌ها شامل ساخت 167 هزار مسکن روستایی با اعطای بیش از  450 هزار میلیارد ریال تسهیلات، احداث 4 هزار کیلومتر راه در مناطق روستایی با اعتباری بالغ بر 250 هزار میلیارد ریال، تأمین آب شرب 3 هزار و 30 روستا با اعتباری بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال، احداث 10 هزار کلاس درس مدارس روستایی با اعتباری بالغ بر 80 هزار میلیارد ریال  و احداث و بهره‌بردای از 500 واحد بهداشت و درمان با اعتباری بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال می‌شود. علاوه براین، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با احداث 700 ایستگاه رادیویی برای 5 هزار و 50 روستا با اعتباری بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال، اجرای 6 هزار طرح‌ هادی با اعتباری بالغ بر  55 هزار میلیارد ریال، احیا و بازسازی 2 هزار قنات با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال، گازرسانی به بیش از 5 هزار و 297 روستا و بهره‌برداری از 34 هزار طرح عمرانی و زیربنایی در 40 هزار و 800 روستا با اعتباری بالغ بر700 هزار میلیارد ریال از دیگر طرح‌های اجرا شده در این مناطق بوده است.
در بخش دوم نیز که به اشتغالزایی در مناطق روستایی مربوط می‌شود، ایجاد 670 هزار شغل با سرمایه‌گذاری 800 هزار میلیارد ریال در کارنامه دولت سیزدهم دیده می‌شود. این شغل‌های ایجاد شده که در سامانه رصد وزارت کار قابل رؤیت و راستی‌آزمایی است، سبب شده است از بهار 1400 تا بهار 1402 طبق اعلام مرکز آمار ایران از 7 و 6 دهم درصد در روستاها به 5 و 9 دهم درصد کاهش یافته است. سومین بخش از اقدامات دولت سیزدهم شامل حمایت‌های بیمه‌ای از روستائیان و عشایر کشور است که در دو سال اخیر یک میلیون و 700 هزار روستایی و عشایر با رشد 50 درصدی نسبت به دوره‌های قبل تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
همچنین تحت پوشش قرار دادن بیش از 600 هزار نفر از روستائیان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور و تحت پوشش قرار دادن بیش از 244 هزار نفر از زنان و بانوان روستایی و عشایر جزو عملکرد دولت سیزدهم بوده است. احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و راکد روستایی در کشور بخش چهارم اقدامات دولت سیزدهم در این مناطق است. در این زمینه می‌توان به  بازگرداندن بیش از 900 واحد اقتصادی فعال و تعطیل به چرخه تولید در مناطق روستایی، رفع موانع بیش از 500 واحد اقتصادی  نیمه فعال روستایی در سراسر کشور و افزایش ظرفیت تولید بیش از 400 واحد روستایی در سراسر کشور اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی