رئیس جمهور بیمارستان کودکان حکیم را افتتاح کرد

مجهزترین بیمارستان کودکان ایران

هر جا مردم به میدان آمدند موفق بودیم؛ در حوزه اقتصادی نیز نباید صرفاً سخن از بخش خصوصی زده شود و باید در عمل به مردم میدان داد

پنجشنبه گذشته، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان «حکیم» واقع در جنوب غرب تهران، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. «حکیم» نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی کـودکان دولتی، پـس از انقـلاب در جنوب تهران است که به عنوان بزرگ‌ترین پردیس سلامت شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شد. سرعت عمل در طراحی، ساخت و تجهیز این بیمارستان در مدت زمان کم‌تر از ٣ سال، رکوردی جدید در ساخت و ساز بیمارستانی در کشور محسوب می‌شود. رئیس جمهور در سخنرانی خود، از اهمیت همکاری خیرین و دولت گفت و تأکید کرد که حضور خیرین در کنار دولت به‌معنای حضور کارفرما در کنار پیمانکار نیست، بلکه ما این امر را یک مشارکت راهبردی می‌دانیم.
 
ضرورت توجه به سلامت جامعه
آیت‌الله رئیسی در این مراسم، با ابراز خشنودی از حضور در میان جمعی از خیرین کشور، سلامت جسم، روح و روان را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و با بیان اینکه اگر سلامت تغذیه تأمین شود، نوبت و نیاز به درمان نمی‌رسد، گفت: در دولت مردمی موضوع تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه همواره به‌عنوان یک مسأله مهم مورد تأکید بوده و از جمله شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی که تا پیش از این دولت فعال نبود، در این دولت فعال شده است.
رئیس جمهور افزود: اگر چه در مقوله سلامت تغذیه بیشتر سلامت غذای جسم مطرح است، اما اهمیت تغذیه روح و روان انسان کمتر از غذای جسم او نیست. آرامش عمومی و سلامت جامعه در اطمینان خاطر و سلامت تغذیه روحی و روانی آن است.
 
کارهای بزرگ در حوزه سلامت پس از انقلاب
رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بزرگ و افتخارآمیزی در زمینه تأمین سلامت جسمی و روانی جامعه شده است، تصریح کرد: در 44 سال گذشته در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد، پزشکان متخصص و اساتید صاحب‌نظر و برجسته گام‌های بلندی برداشته شده است.
آیت‌الله رئیسی با گرامیداشت یاد مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های کادر درمانی در مقاطع مختلف از جمله در دفاع مقدس و دوران شیوع کرونا، اضافه کرد: امروز علاوه بر حوزه نرم‌افزاری و تربیت نیروی انسانی، در حوزه سخت‌افزاری در تولید لوازم و تجهیزات پیشرفته پزشکی مورد نیاز کشور گام‌های بلندی برداشته شده و در حوزه تولید دارو نیز بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید شده و ایران در زمینه صادرات داروی با کیفیت نیز حضور پررنگی دارد.
 
بهره‌مندی 32میلیون ایرانی از بیمه رایگان
رئیس جمهور در ادامه بهره‌مندی 32 میلیون نفر از بیمه رایگان و همچنین افزایش 15 هزار تخت بیمارستانی در دو سال گذشته را از موارد افتخارآفرین برای کشور برشمرد و گفت: در سفر به شهریار از بیمارستانی بازدید کردیم که 30 سال در دست احداث بود و این موجب تأسف و شگفتی ما شد، ولی اکنون این مرکز درمانی آماده بهره‌برداری است و طرح‌های نیمه‌تمام این‌چنینی از سوی دولت در دست بهره‌برداری هستند.
آیت‌الله رئیسی سلامت و آرامش کودکان و خانواده‌های آنها را بسیار مهم و ضامن سلامتی و نشاط جامعه قلمداد و با اشاره به اهمیت پیش‌بینی و پیشگیری در عرصه سلامت تصریح کرد: همراهی آموزش و پژوهش کنار درمان بیماران بسیار مهم بوده و اهمیت این امر از آن جهت است که باید مشکلات و بیماری‌های آینده نیز شناسایی و از آنها پیشگیری شود.
رئیس جمهور ساخت بیمارستان کودکان حکیم در منطقه یافت‌آباد تهران را مهم توصیف و از مردم این منطقه به عنوان مردمی پرتلاش و سخت‌کوش یاد کرد و از همین رو ساخت این بیمارستان در این منطقه را از امتیازات این اقدام برشمرد.
کارهای بزرگی از سوی مردم
انجام شد
آیت‌الله رئیسی همکاری خیرین با دولت در ساخت بیمارستان حکیم را از دیگر نکات برجسته این پروژه بزرگ بیمارستانی دانست و گفت: باید به مردم در عرصه‌های مختلف میدان داد؛ کارهای بزرگی از سوی مردم انجام شده، می‌شود و خواهد شد و قطعاً همکاری خیرین، مردم و فعالین حوزه سلامت در ساخت این بیمارستان مورد تقدیر و تشکر است.
رئیس جمهور به نقش برجسته مردم در مهار بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی شاهد غارت فروشگاه‌ها هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا بودیم، ما نه تنها شاهد اتفاقات مشابه نبودیم، بلکه با دستور رهبر انقلاب کمک مؤمنانه مردم در تمامی مساجد کشور جلوه سلامت معنوی و دین‌مداری مردم را به نمایش گذاشت. وی اهمیت توجه به نقش مردم در رفع مشکلات کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: هر جا مردم به میدان آمدند موفق بودیم و حتی در حوزه اقتصادی نیز نباید صرفاً سخن از بخش خصوصی زده شود و باید در عمل به مردم میدان داد.
رئیس جمهور افزود: دولت مردمی باید در عمل محقق شود و دولت باید مرتفع‌کننده موانع فعالیت‌ها و تلاش مردم باشد. آیت‌الله رئیسی به تشریح اهمیت همکاری خیرین و دولت پرداخت و اظهارکرد: حضور خیرین در کنار دولت به‌معنای حضور کارفرما در کنار پیمانکار نیست، بلکه ما این امر را یک مشارکت راهبردی می‌دانیم و دولت نیز باید تعهدات خود را در پروژه‌های مشترک با خیرین به‌موقع و در زمان مقرر به سرانجام برساند.
رئیس جمهور پیش از آغاز این مراسم در بازدید از بخش‌های مختلف این بیمارستان از تنی چند از کودکان بیمار بستری در این مرکز درمانی نیز عیادت کرد.
 پیش از سخنان رئیس جمهور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه به حوزه سلامت در دولت سیزدهم را متفاوت از قبل توصیف و از افزایش 75 درصدی همکاری دولت با خیرین حوزه سلامت در حوزه‌هایی چون پژوهش، بهداشت و درمان خبر داد.

 

بـرش

ویژگی‌های بیمارستان تخصصی و فوق‌ تخصصی کودکان حکیم
بیمارستان فوق‌ تخصصی کودکان حکیم که با ثبت رکوردی ۲۷ ماهه و با رعایت استانداردهای مربوطه در کشور ساخته شد، ویژگی‌های مهمی دارد. به گزارش ایسنا، این مرکز درمانی تخصصی کودکان با ۲۶۶ تخت بیمارستانی شامل ۱۲ تخت اتاق عمل، ۱۶۰ تخت بستری، ۶۳ تخت بخش‌های مراقبت‌های ویژه و ۳۱ تخت تحت احداث شده است. در این بیمارستان حدوداً ۳۰ درصد تخت‌ها، تخت ویژه است.
در بیمارستان کودکان حکیم، ۱۹ درمانگاه تخصصی، ۸ اتاق جراحی، اورژانس، تصویربرداری (دستگاه‌های سی‌تی اسکن، ‌ام آرآی، کاردیوگرافی، بخش اسکوپی)، آماده ارائه خدمات هستند. زیر بنای کل بیمارستان ۲۹۶۵۰ مترمربع است که شامل بخش‌های درمانی اورژانس، درمانگاه، تالاسمی، دیالیز، فیزیوتراپی، سنجش درمانی، ارتوپدی، شیمی درمانی، دندانپزشکی، اسکوپی، اعمال جراحی و آنژیوگرافی در ۶۳۰۰ مترمربع است. همچنین بیمارستان کودکان حکیم بزرگ‌ترین انبار دارویی کشور را در کنار خود جای خواهد داد. اواخر سال ۱۳۹۷خانواده مطهری (یکی از خیرین سلامت) بر اساس وصیت پدرشان برای ساخت یک بیمارستان کودکان به دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کردند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز زمینی را که در منطقه ۱۸ تهران از بنیاد مستضعفان خریداری کرده بود در اختیار آقای مطهری قرار داد و سپس ساخت بیمارستان کودکان آغاز شد. بعد از عقد قرارداد و توافقنامه با دانشگاه و همکاری شهرداری تهران، خانواده مطهری با جدیت بسیار و طی حدود سه سال بیمارستان را ساخته و تجهیز مرکز نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

جستجو
آرشیو تاریخی