در گفت‌و‌گوی «ایران» با معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ عنوان شد

جای خالی آموزش فرهنگ ترافیک در کتابهای درسی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

چند روز پیش مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران از شناسایی ۲۵۰ نقطه ترافیکی ویژه مدارس خبر داد. این روزها با بازگشایی مدارس به‌هم‌ریختگی ترافیک از یک سو و افزایش بار ترافیکی در ساعات شروع و پایان مدارس در خیابان‌های منتهی به مدارس از سوی دیگر، یادآور ضرورت بهره‌گیری از راهکارهای مناسب و جدید و فرهنگسازی‌های مستمر در این زمینه است. درخصوص گره‌های ترافیکی اطراف مدارس و کاهش حوادث ناشی از آن، پیشنهادات مختلفی توسط مدیران حوزه ترافیک ارائه شده که با اجرایی شدن آنها در کوتاهترین زمان ممکن می‌توان تا درصدی از حجم ترافیک کاست. شناورسازی ساعات کار ادارات، رایگان کردن حمل و نقل عمومی و تخفیف ۳۰ درصدی خرید بلیت از سامانه «شهرزاد» از جمله برنامه‌هایی است که بخشی از آن تاکنون عملیاتی شده اما حالا طرح دیگری هم که پلیس از جمله حامیان آن است، ارائه شده که می‌تواند کمک‌کننده باشد.
سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره عنوان داشت: «مدارسی که امکان و شرایط استفاده از حیاط مدرسه به عنوان ورود و خروج سرویس دارند، با رعایت نکات ایمنی هنگام خروج دانش‌آموزان کمک کنند تا جلوی در مدارس، شاهد تخلفاتی همچون پارک‌های دوبله و ایجاد گره‌های ترافیکی نباشیم.»
جای آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی در مدارس خالی است
موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد و مغفول مانده است، جای خالی آموزش علائم و مقررات راهنمایی و رانندگی در کتب درسی است.
سرهنگ احسان مؤمنی در این باره گفت: «مدرسه خانه دوم فرزندان ماست و اولین اجتماعی است که فرزندان ما در آن حضور پیدا می‌کنند و مسلماً این محل بعد از خانه و خانواده یکی از تأثیرگذارترین‌ها بر فرزندان ماست، چراکه دانش‌آموزان از محیط و رفتارها در آن، الگوبرداری می‌کنند و البته فرزندان ما بسیاری از رفتارها، الگوسازی‌ها و ادبیات خود را از مدرسه فرا می‌گیرند. پس می‌توان به نقش معلمین و آموزش و پرورش درخصوص آموزش فرهنگ ترافیک و آموزش آن به دانش‌آموزان اشاره داشت. باید بگوییم هم پلیس و هم آموزش و پرورش، می‌توانند از این فرصت در مقاطع مختلف تحصیلی برای آموزش فرهنگ ترافیک استفاده کنند. اگر از آموزش فرهنگ ترافیک غفلت کنیم و فراموش شود، بی‌نظمی‌های ترافیکی بیشتری در آینده و در معابر شاهد خواهیم بود و همین فرزندان ما هستند که به این دلیل در آینده ضرر خواهند کرد. در حال حاضر چنین دروسی تعریف نشده است به همین علت معلمین و اساتید ما می‌توانند حتی از فرصت‌های کوتاهی مانند صبحگاه‌ها و... استفاده کنند و مسائل و موارد اجتماعی و فرهنگ ترافیک را به دانش‌آموزان آموزش دهند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل نحوه تردد در معابر، عبور از خیابان و... باشد.»
 
پلیس راهور آماده همکاری با آموزش و پرورش برای آموزش به دانش‌آموزان است
به گفته سرهنگ مؤمنی، جایگاه و نقش علائم و مقررات راهنمایی و رانندگی در کتب درسی بسیار خالی است. وی گفت: «مراکز آموزشی و مدارس می‌توانند با پلیس راهور تهران بزرگ همکاری بسیار خوب و مناسبی در بحث آموزش قوانین و مقررات و فرهنگ ترافیک داشته باشند. ما می‌توانیم افسران آموزش را برای این مهم به مدارس اعزام کنیم و نهایت همکاری را با مراکز تحصیلی داشته باشیم و دانش‌آموزان را آموزش دهیم و از این فرصت نهایت استفاده را برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک ببریم. اگر بتوانیم از فرصت موجود استفاده کنیم وضعیت ترافیک ما بهبود پیدا خواهد کرد و نظم بیشتری در سطح معابر شاهد خواهیم بود و نتیجه آن کاهش حوادث و تصادفات رانندگی خواهد بود. همکاران ما پس از ارائه آموزش‌ها در مدارس تعدادی از دانش‌آموزان را به عنوان پلیس مدرسه انتخاب می‌کنند. این انتخاب و آموزش دلیل دارد و علت آن هم این است که وقتی زنگ مدرسه در آخر به صدا درمی‌آید و درس آنها تمام می‌شود، بتوانند با آموزش‌هایی که دیده‌اند، درست و با ذهنی باز و انتخابی صحیح و با کمک پلیس مدرسه‌ای که تعالیم آموزشی و ترافیکی را دیده است، از خیابان به صورت ایمن عبور کنند.»

اجرای طرح پلیس مدرسه
سرهنگ مؤمنی افزود: «پلیس مدرسه آموزش‌دیده کاور مخصوص بر تن دارد و یک پرچم ایست هم در دست دارد. وظیفه پلیس مدرسه این است که هنگام عبور دانش‌آموزان از عرض خیابان، خودروها را با پرچمی که دارد، متوقف کند تا دانش‌آموزان به سلامت بتوانند از این معبر عبور کنند و کار او دقیقاً مشابه کار پلیس است. این اقدام آموزشی پلیس راهور تهران بزرگ در مدارس شهر تهران، برای مدارسی که در مجاورت خیابان اصلی قرار گرفته، اجرا شده است و همکاران من در این مدارس حضور پیدا می‌کنند و تعدادی از دانش‌آموزان مثلاً به تعداد ۵ یا ۱۰ نفر را انتخاب کرده و به این عزیزان آموزش‌های لازم را در خصوص تردد از عرض خیابان و دیگر علائم ضروری ارائه می‌دهند؛ این دانش‌آموزان از این به بعد به عنوان پلیس مدرسه با کاور، پرچم، کلاه و سوتی که در اختیار دارند، فعالیت خواهند کرد و خودروها را در هنگام عبور دیگر دانش‌آموزان از سطح خیابان به طور صحیح متوقف می‌کنند تا آنها بتوانند با سلامت و آرامش کامل از خیابان عبور کنند.»

نقش والدین و رانندگان سرویس مدارس در کاهش گره‌های ترافیکی
وی به والدین توصیه کرد: «والدین اگر راننده هستند، هیچ‌گاه از تلفن همراه خود حین رانندگی استفاده نکنند، از چراغ قرمز عبور نکنند و حتماً پشت خط ایست توقف کنند و به عابرین پیاده اجازه تردد بدهند تا فرهنگ ترافیک در ذهن پاک و نقش‌پذیر دانش‌آموز نهادینه شود. آنها همزمان که در حال تردد، حرکت و رانندگی هستند، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به دانش‌آموزان نشان می‌دهند و این نکته بسیار مهمی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. در نهایت هم رعایت تمام این موارد سبب کاهش شلوغی و ترافیک در اطراف مدارس خواهد شد.»
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ خطاب به رانندگان سرویس مدارس نیز خاطرنشان کرد: «رانندگان سرویس مدارس سفیران فرهنگ ترافیک هستند. هر تخلفی را انجام دهند، در ذهن سرنشینان آنها که همان دانش‌آموزان هستند، حک می‌شود. آنها اگر رانندگی قانونمندی داشته باشند، اثرگذاری مثبتی در ذهن کودکان خواهند داشت. خود رانندگان سرویس مدارس حتماً نکات ایمنی و ترافیکی را به دانش‌آموزان گوشزد کنند، مانند اینکه تا توقف کامل خودرو در را باز نکرده و پیاده نشوند و سر خود را از شیشه بیرون نبرند یا اینکه از کمربند ایمنی استفاده کنند.»
وی درباره سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان در مقابل مدارس گفت: «چنانچه والدین، فرزندان خود را با خودرو شخصی به مدرسه می‌برند، جلوی در مدارس توقف نکنند و کمی عقب‌تر فرزندان خود را سریع پیاده کنند. هیچ‌گاه توقف دوبله نداشته باشند و اگر دنبال دانش‌آموز خود می‌روند، جلوی در مدارس توقف نکنند و دوبله نایستند و وسیله نقلیه را در محلی امن پارک کرده و اجازه دهند دیگر خودروها نیز تردد داشته و مسیر برای دیگران باز باشد. رانندگان سرویس مدرسه نیز به همین صورت از به وجود آمدن گره ترافیکی مقابل مدارس خودداری کنند. نکته مهم این است که رانندگان سرویس مدارس پس از توقف کامل، دانش‌آموزان را پیاده یا سوار کنند و حتماً این کار را در منتهی‌الیه سمت راست خیابان و جایی که اطمینان حاصل کنند دانش‌آموزان در پیاده‌رو پیاده می‌شوند، انجام دهند.»

جستجو
آرشیو تاریخی