در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس دولت امارات مطرح شد

سرمایه‌گذاری ابوظبی در فناوری دانش‌بنیان دارویی ایران

دو کشور باید به صورت پایاپای به امنیت سیاسی و اقتصادی اهمیت داده و آن را از پایه‌های روابط دوجانبه بدانند که لازمه رشد دو کشور و ایجاد امنیت برای آنها در منطقه و توجه به این مسائل خواهد بود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی که به دعوت و با استقبال همتای اماراتی‌اش به ابوظبی سفر کرده بود، در جریان این سفر با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات و دیگر مقامات اماراتی از جمله «شیخ منصور» معاون رئیس دولت و معاون نخست‌وزیر و «صقر غباش» رئیس مجلس ملی امارات دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در دیدار روز پنجشنبه با رئیس دولت امارات متحده عربی با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با همسایگان بویژه توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و ایجاد امنیت پایدار با کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و امارات، می‌توانیم به قطب بزرگ اقتصادی دنیا تبدیل شده و این فرصت میان دو کشور به واسطه روابط دوجانبه و عضویت در بریکس وجود دارد.
محمد بن زاید آل نهیان نیز ضمن خوشامدگویی و تشکر از اعزام سفیر جمهوری اسلامی ایران به امارات که باعث توسعه روابط میان دو کشور می‌شود، گفت: همسایگی دو کشور ما را بر آن می‌دارد تا همواره به دنبال راهکارهایی برای توسعه همه‌جانبه روابط باشیم و این سفر انگیزه بیشتری به این موضوع می‌دهد.

هدیه متفاوت قالیباف
به حاکم امارات
رئیس مجلس در پایان این دیدار دو محصول دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع دارویی را به محمد بن زاید آل نهیان هدیه داد که با استقبال و تقدیر رئیس کشور امارات همراه شد.
داروی سلولی «ریکالرسل» که به همت دانشمندان ایرانی برای درمان بیماری صعب‌العلاج «ویتیلیگو» ساخته و مجوز درمان دریافت کرده و ایران در جایگاه دوازدهمین کشور دست یافته به تکنولوژی ساخت آن قرار گرفته و نیز واکسن آنفلوانزای فصلی که براساس تکنولوژی نوترکیب، در سال ۲۰۲۰ به همت دانشمندان کشورمان در کشور عرضه شده و به دلیل های تک بودن، نماد قدرت علمی کشور و از جمله کالاهای استراتژیک سلامت‌محور محسوب می‌شود و ایران بعد از امریکا دومین کشور سازنده آن است؛ دو دارویی بودند که به عنوان نمادهای پیشرفت کشورمان در عرصه علم پزشکی به رئیس دولت امارات هدیه شد. پس از ارائه این داروها که با استقبال بن‌زاید همراه بود، قرار شد امارات بررسی‌ لازم برای سرمایه‌گذاری در تولید این داروهای ایرانی در ابوظبی را انجام دهد.
برگزاری نشست هیأت‌های‌پارلمانی
نشست هیأت‌های پارلمانی ایران و امارات نیز روز گذشته با حضور رؤسای مجالس دو کشور برگزار شد. قالیباف در این نشست با تأکید بر اهمیت تأثیر گسترده روابط دوجانبه امارات و ایران، آن را در سطح منطقه‌ای و جهانی بسیار کلیدی خواند و عنوان کرد: دو کشور باید به صورت پایاپای به امنیت سیاسی و اقتصادی اهمیت داده و آن را از پایه‌های روابط دوجانبه بدانند که لازمه رشد دو کشور و ایجاد امنیت برای آنها در منطقه و توجه به این مسائل خواهد بود. وی در همین باره افزود: در این مسیر هر کس بخواهد خللی در امنیت پایدار منطقه و دو کشور وارد کند، قطعاً دشمن مشترک ما و شما خواهد بود.
صقر غباش رئیس مجلس ملی امارات هم با اشاره به نامحدود بودن روابط اقتصادی و تجاری و افق همکاری‌هایی که در این حوزه وجود دارد، یادآور شد: روز گذشته گفت‌وگوهای مهمی شکل گرفت که می‌تواند باعث تعمیق روابط شود که از جمله آن، ادامه اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور است که باعث اشتغال‌زایی و برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه می‌شود و امروز روز جبران گذشته‌هایی است که فرصت‌های آن را از دست داده‌ایم. وی از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در اجلاس کوپ ۲۸، بیست و هشتمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون «چهارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل برای مسأله تغییرات اقلیمی» که در سال میلادی جاری در امارات متحده عربی برگزار می‌شود، دعوت رسمی به عمل آورد.
رئیس مجلس در این سفر با تجار و فعالان اقتصادی و مسئولان نهادهای ایرانی در امارات نیز دیدار کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی