مراسم آتش‌بازی در تالار عروسی بیش از 113 کشته و 200 مجروح برجا گذاشت

عروسی مرگ در «حمدانیه»

شامگاه سه‌شنبه «حمدانیه» عراق میزبان یک جشن عروسی بود اما حدود ساعت 22 و 45 دقیقه به وقت محلی زمانی که عروس و داماد سرگرم اجرای مراسمی دو نفره بودند، جشن آتش‌بازی شروع شد که ناگهان جرقه‌های آتش به اطراف سرایت کرد و در همین موقع پانل‌های قابل اشتعالی که در سقف و دیوارها بود آتش گرفت و همه جا شعله‌ور شد.

مراسم آتش‌بازی در یک تالار عروسی در شمال عراق که در یک لحظه به فاجعه‌ای هولناک تبدیل شد، جان 113 نفر را گرفت و بیش از 200 مصدوم برجا گذاشت.  این تالار که در قره‌کوش یا حمدانیه استان نینوا قرار داشت، شامگاه سه‌شنبه میزبان یک جشن عروسی بود اما حدود ساعت 22 و 45 دقیقه به وقت محلی زمانی که عروس و داماد سرگرم اجرای مراسمی دو نفره بودند، جشن آتش‌بازی شروع شد که ناگهان جرقه‌های آتش به اطراف سرایت کرد و در همین موقع پانل‌های قابل اشتعالی که در سقف و دیوارها بود آتش گرفت و همه جا شعله‌ور شد. اداره دفاع غیرنظامی عراق به نقل از خبرگزاری دولتی اینا گفت: «آتش‌سوزی منجر به فروریختن بخش‌هایی از سقف و دیوارهای سالن شد که به خاطر استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قابل اشتعال و ارزان قیمت بلافاصله آتش گرفت و در عرض چند دقیقه فرو ریخت. همچنین نمای بیرونی تالار عروسی با روکش بسیار قابل اشتعال تزئین شده بود که در کشور غیرقانونی است».
پس از اعلام خبر آتش‌سوزی، امدادگران آتش‌نشانی و اورژانس در محل حاضر شدند و شروع به خاموش کردن آتش کردند.  عماد یوحنا، 34 ساله یکی از میهمانان که از سالن فرار کرده بود، گفت: «ما دیدیم که آتش شعله می‌کشید و از سالن بیرون می‌زد. داشتیم خفه می‌شدیم، آنهایی که موفق شدند از سالن بیرون بروند خود را نجات دادند اما خیلی از میهمانان سوختند و در میان دود و زیر آوار فروریخته سقف تالار جان باختند.  همچنین معاون فرماندار نینوا، حسن العلاق، به رویترز گفت که کشته شدن 113 نفر تأیید شده است. مجروحان این حادثه به بیمارستان‌های سراسر منطقه نینوا منتقل شده‌اند اما احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. در بیمارستان اصلی قره‌کوش، واقع در شرق موصل، پایتخت منطقه، ده‌ها نفر برای اهدای خون به مجروحان حاضر شدند.
 
نجات عروس و داماد
در حالی که منابع محلی از مرگ عروس و داماد خبر دادند اما بستگان عروس و داماد اظهار کرده‌اند که عروس به نام حنین و داماد به نام ریوان از آتش‌سوزی جان سالم به در بردند. اما از نظر روحی در وضعیت بسیار سختی به سر می‌برند. فرماندهی عملیات استان نینوا اعلام کرد که به‌دنبال حادثه مرگبار در عروسی الحمدانیه واقع در این استان، 9 نفر از مسئولان در این شهرستان را بازداشت کرده است.
 
اعلام عزای عمومی
 محمد شیعه السودانی نخست‌وزیر عراق پس از آتش‌سوزی مرگبار نینوا سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این فاجعه را به دولت و ملت کشور دوست و برادر عراق به ویژه به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و آمادگی بخش‌های بهداشت و درمان کشورمان برای مساعدت به آسیب دیدگان این حادثه را اعلام کرد. همچنین اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این ضایعه ما با عراق اعلام همبستگی می‌کنیم و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم.آیت الله العظمی سید علی سیستانی،  مرجع عالیقدر شیعیان در عراق،  نیز گفت: «ما از حادثه آتش‌سوزی هولناکی که در منطقه حمدانیه رخ داد، ابراز تأسف می‌کنیم و از خداوند متعال برای خانواده درگذشتگان صبر و شکیبایی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی