با دیدار رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر رخ داد

آغاز عملیات بانکی برای استفاده از منابع ارزی منتقل شده ایرانی به قطر

 در دیدار مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی ایران و رئیس بانک مرکزی قطر، توافقات لازم در خصوص شروع عملیات بانکی به منظور استفاده از منابع ارزی منتقل شده به ۶ بانک ایرانی در قطر به عمل آمد.
پس از سال‌ها مسدود ماندن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌ای، دولت سیزدهم توانست با دیپلماسی پویای خود، زمینه آزادسازی عملی این دارایی‌ها را فراهم کند. مسدود ماندن این دارایی‌ها در کره جنوبی علاوه بر اینکه کشور را از دسترسی به این منابع محروم کرده بود، هیچ سودی نیز به آن تعلق نمی‌گرفت و در نهایت به دلیل اشتباهات دولت قبل در نگهداری این منابع به صورت دلار، یک میلیارد دلار از ارزش آن به دلیل کاهش ارزش وون کره جنوبی در برابر دلار، کم شد. با این حال از هفته گذشته با واریز این منابع به صورت یورو به دو بانک قطری، این منابع زیر کلید بانک مرکزی کشورمان قرار گرفت.
به گزارش بانک مرکزی، در دیدار «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با شیخ «بندر بن محمد آل ثانی» رئیس‌کل بانک مرکزی قطر، همچنین راهکارهای توسعه روابط مالی و بانکی دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
در این نشست که معاونین و مدیران کل ارزی این دو بانک نیز حضور داشتند رؤسای کل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قطر با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی و زمینه‌های متنوع همکاری‌های تجاری بین ایران و قطر، بر ضرورت افزایش همکاری‌های پولی، بانکی و مالی دو کشور تأکید کردند.
بیست و هفتم شهریورماه رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد.
به گفته فرزین، بانک‌های کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی افتتاح حساب داشتند و طبق توافقات انجام شده تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.
گفتنی است، رئیس‌کل بانک مرکزی در چهارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و همچنین به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، وارد دوحه پایتخت قطر شد.
به گزارش بانک مرکزی، «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در این سفر که معاون ارزی این بانک نیز وی را همراهی می‌کند با شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی رئیس بانک مرکزی قطر دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌تر و در ۱۵ دی‌ماه سال گذشته هم برای پیشبرد هرچه بهتر دیپلماسی ارزی و پولی کشور، راهی قطر شده و مقدمات انتقال منابع ارزی فراهم شده بود.
جستجو
آرشیو تاریخی