ماهواره‌بر «قاصد» با موفقیت ماهواره «نور3» را در مدار 450 کیلومتری زمین قرار داد

چشم اطلاعاتی ایران در فضا

رئیس‌جمهور شب گذشته در پیامی ضمن تبریک ساخت و تزریق موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی «نور‌3» به مدار 450 کیلومتری زمین با ماهواره‌بر ایرانی «قاصد»، با تبریک این موفقیت به متخصصین فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن را حاصل توجه دولت مردمی به صنعت فضایی و نشانه دیگری از ناکارآمدی تحریم و تهدید دشمن مقابل عزم و اراده متخصصان و دانشمندان کشور دانست و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران خواست مسیر رشد پرشتاب صنعت فضایی در کشور را بیش از گذشته هموار کنند

چشم سوم ایران برای رصد کره زمین از آسمان، روز گذشته با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. «نور3» یا آن‌طور که فرمانده‌کل سپاه گفته است؛ «نجم»، نام جدیدترین ماهواره سپاه است که دیروز با ماهواره‌بر «قاصد» به جو زمین پرتاب شد و با قرارگرفتن در مدار 450 کیلومتری، گردش خود به دور زمین را آغاز کرد. این سومین ماهواره سپاه پاسداران است که به همت نیروی هوافضای این مجموعه به فضا پرتاب می‌شود. پیش از این، هوافضای سپاه ماهواره «نور1» را در اردیبهشت‌ماه 1399 در مدار 425 کیلومتری قرار داده بود.
اسفندماه 1400 نیز ماهواره «نور2» با موفقیت در مدار 500 کیلومتری قرار گرفت. همه این پرتاب‌های موفق، با ماهواره‌بر ایرانی «قاصد» انجام شد، امری که نشان‌دهنده توانمندی همه‌جانبه سپاه پاسداران در حوزه ماهواره‌ها، از تولید تا پرتاب و درنهایت بهره‌گیری از اطلاعات آن است.
استفاده از ماهواره‌ها برای تکمیل نیازهای اطلاعاتی
فرمانده‌کل سپاه پاسداران «نور3» را پیروزی دل‌انگیز و موفقیت بسیار ارزشمند توصیف کرد و درباره اهمیت استفاده از ماهواره و اطلاعات آن برای سپاه پاسداران، اظهار کرد: ما از مجموعه دریافت‌ها و محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند، برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده می‌کنیم.
سرلشکر حسین سلامی در اظهاراتی که نشان‌دهنده برنامه گسترده سپاه پاسداران در حوزه ماهواره‌ها است، گفت: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه‌راه پرتاب‌ ماهواره‌های سپاه است که به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر دست پیدا می‌کنیم.
وی البته جزئیات دیگری هم از ویژگی‌های این ماهواره گفت، مانند اینکه «نور3» یا نجم، از ماهواره «نور‌2» هفت کیلوگرم سنگین‌تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتری برخوردار است و به صورت طبیعی یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره‌ای ما را تکمیل می‌کند.

دو ماهواره دیگر در انتظار پرتاب
موفقیت جدید سپاه پاسداران، تنها یکی از گام‌های فضایی است که این نیرو برای سال‌جاری پیش‌بینی کرده است. براساس گفته‌های فرمانده نیروی هوافضای سپاه، تا انتهای سال باید منتظر پرتاب دو ماهواره دیگر از سوی این نیرو باشیم.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده هم در حاشیه پرتاب موفق ماهواره جدید این نیرو، گفت: ان شاءالله تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز خواهیم داشت. وی درباره مأموریت «نور3» و ویژگی‌های آن نیز گفت: ماهواره «نور3» هم دوربین دارد و هم به جمع‌آوری سیگنال مشغول خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که با روند رو به افزایش پرتاب ماهواره «در آینده نه‌چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت.»

شناسایی و سنجش، مأموریت «نور3»
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه نیز در گفت‌و‌گو با صداوسیما، مأموریت ماهواره «نور۳» را سنجشی و شناسایی عنوان کرد و گفت: دوربین استفاده شده در این ماهواره نسبت به ماهواره «نور‌۲» تا ۲.۵ برابر دقت عکس بیشتری دارد و حسگرهای سیگنالی روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های «نور‌۱» و «نور‌۲» متفاوت است. وی ادامه داد: این سومین پرتاب موفق ماهواره‌بر «قاصد» است که پیش‌تر ماهواره‌های «نور‌۱» و «نور‌۲» را پرتاب کرده بود. این پرتاب نشان داد که ماهواره‌بر «قاصد» این صلاحیت را دارد تا در پروسه تولید قرار گیرد.
سردار علی جعفرآبادی گفت: ما پس از این قادر خواهیم بود تا ماهواره‌های دولت و دانشگاهی و ماهواره‌های کوچک را به صورت چند ماهواره در یک پرتاب، پرتاب کنیم. ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم را به تثبیت رسانده‌ایم و پس از این روی ماهواره‌بر «قائم» کار خواهیم کرد تا ماهواره‌های سنگین‌تر را پرتاب کنیم.
وی افزود: ما پس از این با نرخ بالاتری شروع به پرتاب ماهواره می‌کنیم و می‌خواهیم منظومه‌ای از ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار دهیم که کاربردهای مختلفی دارند.
 فرمانده فضایی هوافضای سپاه، اظهار کرد: این ماهواره‌ها برای کاربردهای مردم‌یاری و تجاری در حوزه رصد مخاطرات طبیعی و آثار آن و کمک‌رسانی به مردم و در حوزه دفاعی نیز می‌توانیم از این ماهواره‌ها برای اشراف اطلاعاتی، فرماندهی کنترل و هدایت تجهیزات هدایت‌پذیر استفاده کنیم.

تبریک وزیر ارتباطات به سپاه
 عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تصویربرداری «نور3» را تبریک گفت. وی نوشت: با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، ماهواره تصویربرداری «نور3» با ماهواره‌بر ایرانی «قاصد» با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت، این موفقیت را به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصین فضایی سپاه پاسداران تبریک می‌گویم. ان‌شا‌ءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور خواهد بود.

سیگنالی برای همه جهان
سیگنال‌هایی که «نور3» از طریق دوربین‌ها و حسگرهای خود، دریافت و به ایران مخابره می‌کند، چیزی فراتر از اطلاعات است. هرچند این اطلاعات می‌تواند تکمیل‌کننده توان دفاعی و اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باشد، اما پیام مهم‌تر این پرتاب و ماهواره، پیام اقتدار ایران و دستیابی به مرزهای دانش است؛ آن هم دانش فضایی که در زمره پیچیده‌ترین و البته مهم‌ترین دانش‌ها و توانمندی‌ها محسوب می‌شود. به این ترتیب، امروز بسیاری از کشورها درخواهند یافت که از فاصله 450 کیلومتری زمین، چشم‌های سپاه پاسداران، تحرکات آنها را، آن هم در عمق سرزمین‌های‌شان نظاره می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی